واحدهای آبزی پروری غرب مازندران در آستانه تعطیلی /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

واحدهای آبزی پروری غرب مازندران در آستانه تعطیلی /گ

دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۸ بازدید

واحدهای آبزی پروری غرب مازندران در آستانه تعطیلی
بیش از 40 واحد آبزی پروری در غرب مازندران فعالیت دارد که به دلیل خسارات ناشی از بحران برف و حمایت نشدن در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند.
در شرایطی که کشور نیاز به تقویت داخلی دارد و براین اساس مقام معظم رهبری نیز ، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را به دولت ابلاغ کرده و در آن تصریح شده است تا به تولید داخلی، منابع ملی و مزیت های کشور در جهت رشد و توسعه اقتصادی کشور استفاده شود، جمعی از تولید کنند گان ماهیان سرد آبی نوار ساحلی غرب مازندران از نامساعد بودن وضعیت تولید و عدم حمایت دولت از این بخش ابراز نارضایتی کردند.
امهال، تقسیط تسهیلات، برنامه ریزی اصولی برای حمایت از تولید کنندگان از جمله خواسته های فعالان حوزه آبزی پروری در غرب مازندران است.
سعیده بهرامی مدیر شرکت ماهیانی سردابی بهاور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت : حدود 40 شرکت تولیدی ماهیان سرد آبی در نوار ساحلی دریای خزر در غرب مازندران فعالیت می کنند که پس از بارش برف سنگین بیش از نیمی از آنها به دلیل وارد آمدن خسارت سنگین به سازه ها و قطعات ماهی تعطیل شدند.
وی افزود: میزان خسارات وارد شده به این واحد های تولیدی بین 30 تا 80 درصد است و با وجود مراجعه مکرر به استانداری ، اداره کل شیلات مازندران و شیلات شهرستان و با عنایت به بازدید های مکرر مسئولین کشوری ، استانی و شهرستانی و دادن وعده های دل خوش کن، تاکنون هیچ اقدامی در جهت احیای واحد های آب زی پروری انجام نشده است
امهال تسهیلات از خواسته های آبزی پروران است
بهرامی اضافه کرد : خواسته بحق ما تولید کنندگان که بخشی از اقتصاد منطقه را در دست داریم و چندین خانواده از واحدهای تولیدی ما امرار معاش می کنند ، امهال ، استمهال ، تقسیط وامها و همکاری بانک ها و همچنین حمایت دولت در جهت واگذاری تسهیلات کم بهره و یا بلا عوض است.
مدیر شرکت ماهیان سردابی بهاور در ادامه سخنان خود به جلسات متعدد استاندار مازندران و فرماندار عباس آباد و دیگر مدیران مرتبط اشاره کرد و گفت : با وجود وعده همکاری و گشایش کار هیچ وعده ای تاکنون عملی نشده است و ما انتظار داریم در شرایطی که کشور تحریم است و بحث کمبود اشتغال و تولید جزء مباحث اصلی کشورمان است ، دولت توجه خود را به ما تولید کنندگان و به عنوان کار آفرینانی که مولد اشتغال هستیم، معطوف کند.
وی خطاب به دولت تدبیر و امید گفت : ما تدبیر را دیدیم ، امید را کجا پیدا کنیم زیرا همه امید ها را از دست دادیم.
وی از فشار روز افزون بانک ها گلایه کرد و اظهار داشت : اعمال فشار از سوی بانک ها عرصه را بر تولید کنندگان تنگ کرده و دیگر چیزی جز واحدهای تولیدی مان برای فروش نداریم و انتظار داریم تا ریاست محترم جمهور به خواسته ما به عنوان مولد اشتغال و تقویت کننده های اقتصاد بومی توجه کنند.
غدیری دیگر تولید کننده ماهیان سرد آبی در نوار ساحلی غرب مازندران نیز گفت : ما افرادی کار آفرین هستیم که با هزینه های شخصی و تسهیلات بانکی این شرکت ها را راه اندازی کردیم و سربار اجتماع نیستیم.
وی افزود : ما تولید کننده مواد پروتئینی که از اهمیت ویژه ای نیز در سبد غذایی خانوار است ، هستیم و اکنون عوامل قهری مانند برف ، کمر ما را شکسته است و با وجود وارد آمدن خسارات سنگین و نگاه ما به دستان دولت ، هنوز بعد از سه ماه هیچ قولی به سر انجام مقصود نرسیده است.
غدیری اضافه کرد : آیا دولت به عنوان متولی امرتولید که شعارش حمایت از بخش تولید است ، توجه ما را به امر اشتغال و تقویت اقتصاد منطقه ای لحاظ قرار نمی دهد و براستی نمی تواند کمکی کند؟
دولت چه نقشی در حمایت از تولید دارد
این تولید کننده ادامه داد: جای این سوال مطرح است که دولت چه نقشی در حمایت از تولید کننده دارد به جز چندین جلسه تکراری که فقط خروجی آن افزایش بار روانی تولید کنندگان بود زیرا هیچ وعده ای به حقیقت نپیوست
اسماعیل منصور کیایی مدیر شرکت همگام قزل نیز گفت : ما در سه بخش اقتصاد یعنی تولید ، اشتغال و کار آفرینی سهیم هستیم و همانطوری که سرمایه خود را وارد چرخه اقتصادی کرده ایم ، در زمان خسارت انتظار داریم تا در چار چوب قانون ، دولت حمایت خود را از این بخش مهم دریغ نکند.
بیمه خسارتها را تامین نمی کند
وی افزود : واحد تولیدی اینجانب با 80 درصد خسارت در بخش قطعات ماهی و 50 درصد خسارت سازه روبروست و با وجودیکه سازه شرکت ، بیمه بوده است ولی شرکت بیمه به بهانه اینکه برف جزء حوادث غیر مترقبه نیست ، تامین خسارت نمی کند.
منصور کیایی بیان داشت: حال جای این سوال مطرح است که در منطقه ای که آتشفشان وجود ندارد چطور آتشفشان جزء سرفصل های بیمه به شمار می آید ولی برف نیست و آیا این به نوعی خالی کردن جیب های مردم به شمار نمی رود.
منصور کیایی اظهار داشت : به همین قدر بسنده می کنم که بگویم مدیران ملی و استانی اگر به دادمان نرسید ، واحد هایمان تعطیل می شود کما اینکه بیش از نیمی از آن ها تعطیل شدند.
واحد تولیدی که بعد زا برف تعطیل شد
نادری از دیگر تولید کنندگان ماهیان سردآبی غرب مازندران نیز گفت : واحد تولیدی من بعد از بارش برف تعطیل شد و این برای خودم و کسانی که در آن کار می کردند و امرار معاش زندگیشان از این راه پیش می رفت ، در شرایط کنونی کشور با توجه به تورم موجود فاجعه به شمار می آید.
وی گفت : بر آورد اولیه کارشناسان از میزان خسارت وارد شده به شرکت اینجانب 138 میلیون تومان است.
این تولید کننده اضافه کرد : سقف سازه به طور کامل پایین آمده و معوقات بانکی هم به مشکلی بزرگ تبدیل شده است و تدبیر اندیشیده شده برای آن امهال و استمهال وام ها از سوی بانک ها با 21 درصد سود است که توجیه اقتصادی ندارد.
وی تصریح کرد : وقتی سود امهال بانک ها 21 درصد باشد ، تولید کننده باید وثیقه به چه میزان اعتبار را به بانک واگذار کند که طبعا باید از میزان ریالی بالایی برخوردار باشد و در چنین شرایطی چگونه این وثیقه را تهیه کند.
مومنی دیگر تولید کننده ماهیان سردابی نوار ساحلی خزر نیز گفت : چهار تن و نیم ماهی در هنگام بارش برف و بدلیل قطعی برق تلف شده و 150 قطعه ماهی دیگر نیز پس از آن از بین رفتند و 40 درصد نیز خسارت سازه داشتم که 80 میلیون تومان مطابق برآورد کارشناسان تعیین شد.
مرتضی ساحلی مدیر پرورش ماهی قزل آلای کریم آباد و دانشجوی مقطع دکتری در رشته شیلات گفت : با نزول برف سنگین در بهمن ماه گذشته و بروز خسارت در پی آن برای واحد های تولیدی و پیرو گزارش هایی که محضر استاندار و مدیران مرتبط تقدیم شد ، حدود 50 هزار ماهی موجود درواحد تولیدی اینجانب از بین رفته و سربندی شرکت به طور کلی فرو ریخت.
وی افزود : بدلیل فقدان استطاعت مالی نتوانستم سربندی مرمت و باز سازی کنیم و در سه سال اخیر علیرغم همه مشکلات و گرفتاری ها با اخذ 200 میلیون تومان وام از بانک کشاورزی تازه به مرحله اول تولید رسیده بودم که این گونه دچار خسارت شدم .
ساحلی اضافه کرد : ما خواستار حمایت جدی دولت با اعطای وام های دراز مدت بانازلترین سود بانکی و عمل به وعده هایشان هستیم.
به گزارش مهر، بحران برف بهمن ماه سال گذشته بیش از 1300 میلیارد تومان خسارت به بخش های مختلف وارد کرده است
منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید