شیلات مهمترین محور توسعه هرمزگان گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

شیلات مهمترین محور توسعه هرمزگان گ

سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۸ بازدید

شیلات مهمترین محور توسعه هرمزگان
مدیران وکارشناسان شیلات می گویند: با توجه به توانمندی های موجود در زمینه پرورش میگو، تولید ماهی در قفس و صید سالانه افزون بر180 هزارتن انواع آبزیان، فعالیت های شیلاتی می تواند بعنوان یکی از مهم ترین محورهای توسعه استان هرمزگان مورد توجه قرار گیرد.
این عده از وجود 14 جزیره از مجموع 17 جزیره ایران در آبهای خلیج فارس،50 هزارهکتار زمین مناسب و مسطح در حاشیه سواحل، وجود زیرساخت های مناسب به خصوص آب و برق، پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان و همچنین مزارع پرورش میگوی عاری از هرنوع بیماری از جمله این توانمندی ها نام بردند.
به گفته آنان هرمزگان تنها استانی است که در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان دارای 900 کیلومتر ساحل است که با توجه به جزایر 14 گانه این رقم به بیش از یکهزار و 400 کیلومتر می رسد.
معاون وزیر کشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه بیشتر شهرهای مهم دنیا و مناطق آباد آنها در سواحل دریاها و کناره رودها قرار دارند، بیان کرد: متاسفانه در کشور ما این موضوع مغفول مانده و می توان گفت برعکس است.

حسن صالحی اظهار کرد: با برنامه ریزی های اصولی می توان سواحل چهار استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان را به آبادترین و پرجمعیت ترین مناطق کشور تبدیل کرد.

وی گفت: فعالیت های شیلاتی از جمله تولید و پرورش میگو، تولید ماهی در قفس و صنایع جانبی آنها و همچنین فعال کردن بنادر تجاری و صیادی موجب رونق مناطق ساحلی و در نتیجه ایجاد هزاران شغل خواهد شد.

در صورت توجه به این موارد هرمزگان می تواند بهترین بنادر و مجتمع های آبزی پروری را داشته باشد که در سند توسعه استان باید به عنوان مهم ترین محور کاری به آن پرداخته شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه های شیلات ایران برای ارتقای فعالیت های شیلاتی در کشور به خصوص هرمزگان، گفت: در تنظیم بودجه سال آینده (1394) و همچنین تدوین برنامه ششم توسعه باید جایگاه و اعتبارات ویژه ای برای این استان دیده شود.

صالحی با اشاره به طرح احیای جزایر و سواحل هرمزگان از جمله دو جزیره فارور و قشم افزود: با توجه به اعلام آمادگی بنیاد مستضعفان برای سرمایه گذاری و حمایت از طرح های پرورش ماهی در قفس می توان ادعا کرد که تحولات شگرفی در پیش رو داریم.

وی با بیان اینکه در توسعه سواحل مکران نیز بایستی بخش های صید و صیادی و به خصوص آبزی پروری مورد توجه ویژه قرار گیرد، تاکید کرد: با وجود ظرفیت های مناسبی که در زمینه تولید و پرورش میگو در این استان وجود دارد متاسفانه خیلی عقب است.

رییس سازمان شیلات ایران با اشاره به اختصاص مبلغ 10 هزار میلیارد ریال از سوی صندوق توسعه ملی برای پرورش ماهی در قفس (از طریق بانک کشاورزی) از مسوولان شیلات هرمزگان خواست با توجه به بسترهای فراهم شده برای جذب بیشترین سهم هرچه سریع تر نسبت به تکمیل و ارسال پرونده های متقاضیان این بخش اقدام کنند.

مدیر کل شیلات هرمزگان نیز با اشاره به توانایی ها و همچنین فرصت های شیلاتی بیان کرد: با توجه به شناسایی اراضی مستعد می توان گفت: هرمزگان قابلیت های لازم برای تولید سالانه 85 هزار تن میگو و 90 هزار تن ماهی در قفس را دارد.

پرویز محبی افزود: برنامه توسعه صید فانوس ماهیان نیز به عنوان منابع کمتر بهره برداری شده می تواند کمک مهمی به فعالیت های صید و صیادی و همچنین کاهش فشار به دیگر ذخایر آبزیان در آبهای این استان باشد.

وی میزان تولید میگوی پرورشی این استان را اکنون نزدیک به یکهزار و 500 تن عنوان کرد و گفت: با راه اندازی چهار سایت پرورش میگو، این رقم تا بهار سال آینده به سه تا چهار برابر قابل افزایش است.

مدیر کل شیلات هرمزگان ادامه داد: با توجه به تعهدات شرکت توزیع برق هرمزگان، با اجرای پروژه های برق رسانی به سایت های پرورش میگو حسینه در بندر لنگه، یکدار در جاسک و کولغان در بندرعباس تا قبل از پایان امسال این سایت های نیز به بهره برداری می رسند.

رییس سازمان شیلات ایران در ادامه از بازار کشور روسیه به عنوان یکی ازفرصت های مناسب برای صادرات آبزیان نام برد و گفت: روسیه بیش از هزار تن محصولات شیلاتی از اروپا وارد می کرد که بخش زیادی از آن قطع شده است.

صالحی میزان صادرات سالانه محصولات شیلاتی را 70 هزار تن ذکر کرد و افزود: ما می توانیم اکنون خلاء محصولات شیلاتی روسیه را با صادرات به این کشور پر کنیم.

وی بیان کرد: استان هرمزگان نیز با توجه به تفاهم خواهرخواندگی که با بندر آستاراخان روسیه دارد می تواند نقش اول را در صادرات محصولات شیلاتی به کشور روسیه ایفا کند.

استاندار هرمزگان نیز با تاکید بر اینکه شیلات می تواند محور توسعه این استان باشد اظهار کرد: باید همه سازمان های مربوطه باید دراین امر درگیر شوند و به مباحث صیادی استان کمک کنند.

جاسم جادری با تاکید بر اینکه جایگاه شیلات در این استان مغفول مانده گفت: با توجه به تشکیل ستاد توسعه شیلات باید برنامه مدونی با تعیین زمان بندی مشخص و تعریف محورهای توسعه شیلات تدوین شود تا هرمزگان بتواند به جایگاه واقعی خود در زمینه شیلات برسد.

استاندار هرمزگان با اشاره به پیشرفت های خوب کشورهای همسایه در زمینه پرورش ماهی در قفس، گفت: از همه دستگاههای مسوول به خصوص شیلات ایران انتظار داریم که کمک کنند تا این استان نیز به نتیجه و جایگاه مطلوبی دراین زمینه دست یابد.

وی از کمبود تجهیزات و امکانات به عنوان موانعی نام برد که موجب شده تا از ظرفیت های موجود استان در این صنعت به خوبی استفاده نشود.

وی با اشاره به اهمیت تولید و بازار خوبی که برای صادرات انواع آبزیان وجود دارد، اظهار کرد: با استفاده بهینه از منابع موجود شیلات می توان این استان را بدون نیاز به دیگر بخش ها اداره کرد.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری هرمزگان نیز با بیان اینکه بیش از 14 درصد از نسبت کل ارزش افزوده شیلات کشور به این استان اختصاص دارد، افزود: از نظر ارزش افزوده نیز در بین 10 استان کشور هرمزگان رتبه اول را دارد که این نشان دهنده تاثیرگذاری شیلات بر معیشت مردم این خطه است.

صالح دریانورد از هرمزگان به عنوان استانی غنی در زمینه کشاورزی و زیر بخشهای آن به خصوص شیلات نام برد و گفت: حدود 23 درصد سهم شاغلین این استان مربوط به بخش کشاورزی است که این رقم با بخش صنعت برابری می کند.

وی بیان کرد: تنها بخشی که در دوران رکود رشد آن منفی نشده کشاورزی بود که تعادل خود را به خصوص در بخش شیلات حفظ کرده است.

صالح دریانورد یکی از مطالبات جامعه صیادی این استان از رییس جمهوری را در سفر به هرمزگان، تامین منابع لازم برای خرید شناورهای صید صنعتی در آبهای دوردست عنوان کرد و گفت: با پیگیری های انجام شده از سوی استاندار هرمزگان 200 میلیون یورو اختصاص داده شد.

از مهمترین زیرساخت های شیلات هرمزگان در زمینه تولید و پرورش میگو و همچنین ماهی در قفس می توان به وجود صدها هکتار مزرعه پرورشی، 13 مرکز تکثیر میگو با ظرفیت سالانه 300 میلیون قطعه، پژوهشکده تحقیقاتی اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، سواحل نسبتا آرام جزایر چهارده گانه و همچنین راه اندازی ستاد توسعه شیلات این استان نام برد.

وجود 50 هزار هکتار از زمینهای مناسب شناسایی شده برای ایجاد مزارع پرورش میگو در نوار ساحلی این استان با ظرفیت تولید سالانه 150 هزارتن میگو که حدود 19 هزار هکتار آن در دست مطالعه قرار دارد و همچنین مطالعات صورت گرفته در خصوص پرورش ماهی در قفس از سوی یک شرکت اروپایی از دیگر مزیت های این استان است در زمینه توسعه فعالیت های شیلاتی است.

وجود مولدین عاری از بیماری و آلوده نشدن مزارع پرورشی این استان به بیماری لکه سفید میگو از دیگر مزیت های این استان در زمینه توسعه این صنعت است که با استفاده از گونه وانامی می توان در سال دو نوبت نسبت به پرورش و برداشت میگو اقدام کرد.

سایت های احداث شده پرورش میگوی استان هرمزگان در بنادر مقام، حسینه، سایه خوش، کولغان، هنگام، تیاب شمالی و جنوبی، سیریک و یکدار قرار دارند که در زمان حاضر پنج سایت آن به وسعت حدود چهار هزار و 200 هکتار در حال بهره برداری است.

در اطلاعات منتشره شیلات هرمزگان میزان تولید میگوی پرورشی در هر هکتار ازمزارع این استان بین سه تا پنج تن عنوان شده درحالیکه بعضی از پرورش دهندگان نمونه بین شش تا هشت تن نیز برداشت کرده اند.

این درحالی است که 36.5 درصد صید کشور با 180 هزارتن مربوط به هرمزگان است که از نظر تعداد صیادان نیز رتبه اول کشور را دارد.

هرمزگان با داشتن 30 هزار صیاد دارای 22 بندر صیادی است که طی چند سال گذشته تاکنون 10 بندر آن به تعاونی های صیادی و بخش خصوصی واگذار شده است.

با توجه به قطع واردات آبزیان روسیه از اروپا ایران می تواند خلا 100 هزار تنی واردات محصولات شیلاتی به این کشور را پر کند.

در اطلاعات منتشره سازمان شیلات ایران آمده است: تعداد 10 شرکت فعال بخش شیلاتی برای سرمایه گذاری در بخش صادرات آبزیان به روسیه اعلام آمادگی کرده اند که با توجه به ظرفیت های هرمزگان و رتبه نخست صید در کشور، این استان می تواند 50 تا 60 درصد از صادرات شیلاتی ایران به روسیه را تامین کند.

استفاده از موقعیت خواهرخواندگی هرمزگان با استان آستاراخان روسیه و همچنین وجود دو منطقه آزاد تجاری و صنعتی کیش، قشم به همراه هفت منطقه ویژه اقتصادی و راههای چهارگانه هوایی، جاده ای، ریلی و دریایی به عنوان مهمترین ظرفیت های موجود، می تواند هرمزگان را به یکی از تولید کنندگان ماهی و میگو و صید و صادرات انواع آبزیان با مصرف داخل و خارج کشور تبدیل کند.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید