آیا بیماری «وی.اچ.اس» مزارع پرورش ماهی تهدیدی برای انسانهاست؟ /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

آیا بیماری «وی.اچ.اس» مزارع پرورش ماهی تهدیدی برای انسانهاست؟ /گ

سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۳ بازدید

آیا بیماری «وی.اچ.اس» مزارع پرورش ماهی تهدیدی برای انسانهاست؟
در پی خبرهایی مبنی بر اینکه برخی از مزارع پرورش ماهی استان کهگیلویه و بویر احمد به خصوص شهرستانهای بویراحمد و دنا به بیماری «وی.اچ.اس» آلوده شدند و این موضوع به یکی از دغدغه‌ای مردم این استان تبدیل شد که آیا به راستی این بیماری خطری برای انسان دارد یا نه؟ به سراغ برخی از مسئولان رفتیم و نظر آنها را دراین باره جویا شدیم.
دکتر عبدالله بهمنش، مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: این ویروس سال قبل وارد برخی از مزارع پرورش ماهی استان شده بود و امسال تاکنون مزرعه‌ای که این ویروس و علائم در آن مشاهده شده باشد، نداریم.
وی با بیان اینکه هیچ مورد مثبتی در خصوص این ویروس در سالجاری در مزارع پرورش ماهی استان مشاهده نشده است، افزود: از خصوصیات این بیماری این است که اگر در سال دوم وارد شود شدیدتر خواهد شد.
بهمنش بیان کرد: برای کاهش خسارات احتمالی برنامه‌ای داریم تحت عنوان خشک و آیش کردن مزارع پرورش ماهی که باید ابتدای مهر ماه در مزارع آغاز می‌شد اما بیشتر مزارع، ماهی آماده فروش و تعدادی نیز نیاز به فرصت برای رسیدن به وزن لازم داشتند که به آنها تا ۲۵ آبان ماه فرصت داده شد تا ماهی‌های تولیدی را بفروشند یا به وزن لازم برسانند و پس از آن به مدت یک ماه اقدام به ضدعفونی، شعله دهی و آیش کنند و بعد از این مدت با مجوز و نظارت دامپزشکی اقدام به ریختن ماهی بالای پنج گرم کنند.

بهمنش با بیان اینکه سال گذشته 27 مزرعه پرورش ماهی در استان به بیماری «وی.اچ.اس» مبتلا شدند، اظهارکرد: ۶۲ مزرعه پرورش ماهی که در مناطق آلوده بودند موظف به انجام ضدعفونی هستند و در صورتی که همه آنها این اقدامات را انجام دهند موفق به کنترل این بیماری خواهیم بود.

وی عنوان کرد: از ۲۵ آبان به بعد با گشت زنی هر کدام یک از مزارع که اقدام به ضدعفونی نکردند بر اساس ماده ۶۸۸قانون مجازات اسلامی به عنوان تهدید کنندگان بهداشت عمومی با آنها برخورد و به مراجع قضایی معرفی می شوند.

وی بیان کرد: این بیماری مشترک انسان و ماهی نیست و خطری برای انسان ندارد و حتی خوردن ماهی آلوده مشکلی برای انسان ایجاد نمی‌کند.

همچنین سید رشیدغفاری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: اینکه ماهی‌های آلوده به بیماری «وی.اچ.اس» برای انسان خطر دارند یا نه در حال بررسی است.

وی افزود: آزمایشاتی در این زمینه انجام شده و به آزمایشگاه‌های استان و خارج از استان ارسال شده است اما دانشگاه علوم پزشکی هنوز به نتیجه نرسیده که برای انسان مشکل داشته یا نه و جواب آزمایش ها مشخص نشده است.

غفاری اظهارکرد: هنگامی‌که که نتیجه این آزمایشات مشخص و به صورت کتبی به ما داده شود به اطلاع مردم استان خواهیم رساند.

همچنین سید غلام‌عباس موسوی‌نژاد، مدیر شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: ۱۶۶مزرعه پرورش ماهی در این استان وجود دارد که در سال گذشته ۶۲ مزرعه مشکوک بودند که از این تعداد ۲۷مزرعه استان بر اساس آزمایشات مربوطه آلوده بودن آنها به بیماری «وی.اچ.اس» تأیید شد که خسارت زیادی به آنها وارد شده بود.

وی افزود: در سالجاری تا کنون موردی از این بیماری در مزارع پرورش ماهی استان مشاهده نشده است.

موسوی نژاد به مسئولان و صاحبان مزارع پرورش ماهی استان توصیه کرد: باید حوضچه ضدعفونی ابتدای مزرعه خود داشته باشند، از ورود افراد غیر مجاز و حتی کارگران سایر مزارع و ورود احشام و حیوانات اهلی و غیر اهلی به مزارع جلوگیری کنند و مزارع خود را فنس کشی و دیوارکشی کنند و با توجه به فصل بارندگی و جلوگیری از خسارات احتمالی مزارع خود را بیمه نمایند.

مدیر شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه پیش بینی می شود که خسارات وارده به مزارع پرورش ماهی استان ۳۰۰ میلیارد ریال باشد، بیان کرد: پیگیر خسارات وارده به مزارع پرورش ماهی استان از طریق ادارات و دستگاه‌های مربوطه هستیم.

موسوی نژاد اضافه کرد: با توجه به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد مقام چهارم تولید ماهی قزل آلای کشور را شیلات استان از مسئولان استانی و کشوری برای احداث آزمایشگاه آبزیان تقاضای کمک و حمایت دارد.
گزارش از عیسی فتحی خبرنگار ایسنای کهگیلویه و بویراحمد
منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید