صنعت شيلات اردبيل نيازمند توجه /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

صنعت شيلات اردبيل نيازمند توجه /گ

چهار‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۱ بازدید

صنعت شيلات اردبيل نيازمند توجه
واحد مرکزی خبر :استان اردبیل به دلیل دارا بودن منابع آبی متعدد با سختی مناسب ، از استان های مستعد کشور برای پرورش انواع ماهیان سرد آبی و گرم آبی است.
فرماندار مشگین شهر می گوید این استان ظرفیت بالقوه تولید سالانه 100 هزار تن انواع ماهی را دارد که هم اکنون تنها از 10 درصد این ظرفیت استفاده می شود و تولید استان حدود سه هزار و 600 تن ماهی در سال است.
عبادالهی می افزاید : صنعت شیلات زیرشاخه ای از صنعت کشاورزی است و با توجه به اینکه کشاورزی یکی از 2 محور توسعه استان اردبیل محسوب می شود پرورش ماهی نیز به دلیل وجود شرایط لازم می تواند در این توسعه یافتگی نقش داشته باشد.
وی می گوید : یکی از مستعدترین مناطق استان اردبیل برای پرورش ماهی ، روستای کنگرلو از توابع شهرستان مشگین شهر است که به دلیل دارا بودن چشمه های مختلف و گذر رودخانه پرآب قره سو و انشعابات آن به «بهشت پرورش ماهی» در استان اردبیل مشهور شده است و به عنوان یکی از روستاهای موفق کشور در توسعه صنعت پرورش ماهی شناخته می شود.
این مسئول درباره این روستا می گوید : روستای کنگرلو یکی از 15 روستای موجود در بخش مشگین شرقی است که به خاطر دارا بودن شرایط مناسب برای پرورش ماهی ، مزارع مختلفی برای پرورش ماهی دارد و هر یک از این مزارع و استخرهای موجود به طور مستقیم و غیرمستقیم برای چند نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.
مدیرکل شیلات و آبزیان استان اردبیل از وجود 20 مزرعه پرورش ماهی در روستای کنگرلو خبر داد و افزود : این مزارع به طور مستقیم برای 70 نفر و به طور غیرمستقیم برای 350 نفر شغل ایجاد کرده است که این میزان اشتغالزایی در یک روستا در بخش پرورش ماهی حرکت قابل تقدیری است.
«میرآرمان واعظی» با تاکید بر اینکه روستای «کنگرلو» قطب تولیدات آبزی استان اردبیل است اضافه کرد: پرورش دهندگان ماهی در این روستا از موفق ترین فعالان صنعت شیلات در استان اردبیل هستند.
وی پرورش ماهی را از تولیدات زودبازده معرفی کرد و گفت : پرورش دهندگان ماهی با سرمایه گذاری اندک و در مدت زمان کمی می توانند علاوه بر کسب سرمایه اولیه ، به سود دهی از این تولیدات هم برسند.
مدیرکل شیلات و آبزیان استان اردبیل با بیان اینکه تولید هر 4 تن ماهی می تواند برای یک نفر اشتغالزایی ایجاد کندافزود : اگر از کل ظرفیت های موجود در استان اردبیل برای پرورش ماهی استفاده شود می توان به صورت مستقیم برای بیش از 22 هزار نفر دیگر شغل جدید ایجاد کرد.
به گفته این مسئول ظرفیت آبزی پروری شهرستان مشگین شهر به تنهایی بالغل بر 10 هزار تن در سال است که بخش قابل توجهی از این ظرفیت مربوط به روستاهای بخش مشگین شرقی از جمله کنگرلو است.
«حسین چمنی» که یکی از صاحبان مزارع پرورش ماهی در روستای کنگرلو است ، رمز موفقیت خود را علاقه و پشتکار دانست و گفت : هر روز از ساعت 6 صبح در مزرعه و استخر پرورش ماهی حضور دارم و به کارها و غذای ماهی ها رسیدگی می کنم و شاید به همین علت است که در بین 300 پرورش دهنده ماهی استان ، 4 بار به عنوان پرورش دهنده نمونه انتخاب شدم.
وی با بیان اینکه در سال های اول در یک استخر 200 متر مربعی تنها 2 تن ماهی در سال پرورش و تولید می کردم گفت: به مرور میزان تولید را افزایش دادم یعنی از 2 تن به 4 تن و بعد 8 تن و الان به یاری خداوند و تلاش هایی که انجام می دهیم توانسته ایم با صنعتی سازی فرآیند کار میزان تولید خود را به 20 تن در سال برسانیم.
به گفته این پرورش دهنده ماهی هم اکنون 3 خانواده به طور مستقیم از مزرعه پرورش ماهی وی امرار معاش می کنند.
جاوید اصغری جوان 30 ساله ای که در روستای کنگرلو به کار پرورش ماهی مشغول است ، وجود رودخانه هایی مانند «قره سو» در شهرستان مشگین شهر را فرصت خدادادی برای سرمایه گذاری در بخش پرورش ماهی و اشتغالزایی برای جوانان عنوان کرد و گفت : من تا پنج سال پیش ساکن تهران بودم و در یک واحد تولید قطعات خودرو وابسته به شرکت ایران خودرو کار می کردم اما از آنجا که علاقه ای به زندگی در شهرهای شلوغ نداشتم ، پس از مطالعه و برنامه ریزی به زادگاهم روستای کنگرلو برگشتم.
وی اضافه کرد : در سال 88 با گرفتن پنج میلیون تومان وام برای مشاغل زودبازده ، استخر کوچکی را برای پرورش ماهی راه اندازی کردم و در این مدت نه تنها کار خود را توسعه داده ام بلکه برای سه نفر از برادرانم هم شغل ایجاد کرده ام.
وی می گوید : اگر چه پرورش ماهی نصف وقت روزانه مرا می گیرد اما بسیار راضی ام و آرامش زندگی کنونی ام با زمانی که در تهران کارگر بودم قابل مقایسه نیست امروز هم درآمد بهتری دارم و فرصت زیادی برای مطالعه پیدا کرده ام و هم اینکه از غذا دادن به ماهی هایی که روز به روز بزرگتر می شوند لذت می برم

دیدگاه خود را بیان کنید