راه برون رفت جامعه صيادي از مشکلات پيش رو /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

راه برون رفت جامعه صيادي از مشکلات پيش رو /گ

چهار‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۵ بازدید

راه برون رفت جامعه صيادي از مشکلات پيش رو
واحد مرکزی خبر:هرمزگان با داشتن هزار و400 کیلومتر مرز آبی مکان مستعدی برای پرورش و صید انواع آبزیان است .
آلودگی دریـا ، صید های غیرمجاز وبی رویه و گرانی ابزار و وسایل صید و نبود اسکه مناسب امروزه موجب کاهش صید آبزیان در این استان شده است.
ناخـدا عبدو از صیـادان که با تورهای خالی ازصید بـرگشتـه ، نگاهی به انبار لنج می کند می گوید :خداخودش رحم کند برکت از دریا رفته است حتی مزد جاشوهای لنج را هم نمی تواند داد.
ملاحی از صیادان مینابی نیز می گوید: صیادان بندرکلاهی میناب اسکله مناسب صیادی ندارند و مدت هاست که این اسکله لایروبی نشده است و لنج های صیادی پناهگاه مناسبی ندارند و این موضوع موجب شده تا چند لنج به گل بنشیند.
زرهی زاده از صیادان جاسکی نیز می گوید:بیمه ها با صیادان همکاری نمی کنند و هنگامی که اتفاقی برای قایق صیاد می افتد بیمه ها با طولانی کردن بررسی خسارت را پرداخت نمی کنند.
خوش صیاد بندرعباسی می گوید: کاهش صید موجب شد تا نتوانیم دیون بانکی را به موقع پرداخت کنیم.
تندرو مدیر عامل اتحادیه صیادان استان هرمزگان هم آلودگی آب دریا و تخریب ذخایر دریایی را علت اصلی کاهش صید بیان می کند و می گوید: صیادان غیرمجاز با تورهای غیراستاندارد و لنـج هایـی ازکشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی چین و هند با صید انبوه و شبانه روزی چیزی برای صیادان باقی نگذاشته اند و موجب شد تا صید امسال به نصف برسد.
ریاضی فر معاون اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان می گوید:ورود فاضلاب خانگی و پساب های صنعتی و سوخت قاچاق به دریا مرگ جاندارن دریایی را در پی داشته است.
مدیرعامل اتحادیه صیادان استان می گوید:22 اسکله صیادی در استان وجـود دارد کـه برخی از این اسکله ها نیاز به تکمیل و بازسازی دارند و درجاهایی که اسکله ها کامل است صیادان تجهیزات و امکانات ندارند و در جاهایی هم که صیادان امکانات دارند اسکله ها مناسب نیست.
پژمان مدیرعامل تعاونی خدمات صیادی بندرکنگ نیز می گوید: بازوی غربی اسکله تاریخی بندرکنگ در حال نابودی است.
مشکل دیگر گران بودن ابزار و وسایل صیادی مانند خرید موتور قایق و تورهای ماهی گیری و مجهز نبودن شناورها به یخچال و سردخانه است.
حقیقی قائم مقام سازمان شیلات ایران می گوید: هم اکنون بیش از40 درصد از صید آبزیان یعنی140 هزارتن در سال به هرمزگان اختصاص دارد که با تکمیل و گسترش همه جانبه حلقه تولید در بخش آبزی پروری این رقم افزایش می یابد.
با اینکه بر اساس چشم انداز تـوسعه بخش شیلات در هرمزگان باید100هزار هکتار از زمین های ساحل به پرورش و مزارع میگو و دیگر آبزیان اختصاص یابد تنها از 10 هزار هکتار از آن مورد استفاده است.
قاسمی کارشناس پرورش آبزیان می گوید:در استان تنها به پرورش میگو توجه شده درحالیکه استان در زمینه تولید ماهی در قفس ، تولید بچه ماهی آبهای آزاد و ماهیان زینتی آب شور ، تـولیـد صدف های مروارید ساز و انواع گیاهان دریایی با کاربرد بالای بهداشتی ، پـزشـکی ، صنـایع غذایی و حتی تولید خوراک دام نیز ظرفیت بالایی دارد.
تندرو مدیرعامل اتحادیه صیادان می گوید: تلاش بر این است که صید سنتی در همین وضعیت فعلی باقی بماند و از صدور مجوزهای جدید برای صیادی خودداری شود.
خوش از صیادان بندرعباسی می گوید: به رغم میلیاردها تومان سرمایه گذاری بسیاری از مزارع پرورش میگو بدون استفاده رها شده اند و برخی سرمایه گذاران در مزارع فعلی نیز مشکل پرداخت دیون و قیمت بالای سوخت دارند.
گرگیج از پرورش دهندگان میگو در میناب می گوید: بسیاری از کانال های انتقال آب نیاز به لایروبی دارند.
محبی مدیر کل شیلات استان می افزاید: اجرای طرح های پرورش ماهی در قفس، تکمیل بنادرصیادی در حال احداث و واگذاری بنادر صیادی به تشکل های صیادی، افزایش میزان صید فانوس ماهیان، حفاظت وترمیم ذخایر آبزیان و افزایش صید میگو ازآبهای آزاد مهمترین راهکار برای برون رفت از مشکلات موجود است.
به نظر می رسد بایستی در کنار توجه به طرح های جدید در توسعه شیلات به مشکلات صیادان سنتی نیز توجه شود و با مجهز کردن و هدایت صیادان به سمت طرح های جدید به افزایش بازدهی و بهروری این طرح ها کمک کنند.
حدود 30هزار نفر در بخش صیادی استان در قالب 48 تعاونی صیادی فعالیت می کنند

دیدگاه خود را بیان کنید