تعيين تکليف ساماندهي خورهاي بندرعباس نيازمند دستور قاطع استانداري /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تعيين تکليف ساماندهي خورهاي بندرعباس نيازمند دستور قاطع استانداري /گ

پنج‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۴ بازدید

تعيين تکليف ساماندهي خورهاي بندرعباس نيازمند دستور قاطع استانداري
واحد مرکزی خبر:خورهای بندرعباس در صورت ساماندهی نشدن تهدید جدی برای ساکنان شهر بندرعباس به شمار می رود .

بندرعباس 4 خور اصلی دارد که طول برخی از آنها به بیش از 4 کیلومتر می رسد .
تفسیر خاص از قانون باعث شده تا ساماندهی و مدیریت این خورها بی تکلیف بماند .
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در این زمینه می گوید: خورهای بندرعباس منشاء آلودگی و تولید انواع میکروب ها و آلودگی هاست که علت اصلی آن انتقال فاضلاب خانگی و پساب های صنعتی به درون خورهاست .
خورها علاوه بر مکانی برای رشد انواع میکروب ها و آلودگی ، به مکانی برای زندگی انواع حشرات و حیوانات موذی تبدیل شده است .
یکی از همسایگان خور می گوید : نبود پل بر روی خورها باعث شده تا فرزندان برای رسیدن به خانه از میان فاضلاب ها عبور کنند .
حسینی کارشناس شیلات نیز می گوید : زمانی خورها مکان اصلی تخم گذاری و تکثیر آبزیان بودند که سرازیری فاضلاب به درون خورها باعث شده تا مکان تخم گذاری آبزیان از بین رود.
سالاری عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در خصوص ساماندهی خورها می گوید : بر اساس قانون ، ساماندهی خورهای شهر بر عهده آب منطقه ای است و این نهاد باید در جلسات شورای شهر بندرعباس در این زمینه پاسخگو باشد .
وی می افزاید : اگر ساماندهی این خورها بر عهده آب منطقه ای نیست چرا اقدام به نصب تابلو در حریم و بستر خورها کرده است .
مدیرعامل آب منطقه ای استان هرمزگان هم می گوید : بر اساس قانون توزیع عادلانه آب مالکیت همه خورها بر عهده آب منطقه ای استان است اما این مالکیت به مراقبت از حریم و بستر خورها محدود می شود .
حیدری می افزاید : آب منطقه ای هیچ وظیفه ای در مورد ساماندهی خورهای درون شهری ندارد و این بر عهده شهرداری هاست .
وی می گوید : آب منطقه ای در جایی که سود نداشته باشد سرمایه گذاری نمی کند و دیوار کشی و لایروبی خورها هیچ درآمدی برای آب منطقه ای ندارد.
قائم مقام شهردار بندرعباس هم در این زمینه می گوید : اگر مالکیت خورها بر عهده آب منطقه ای است همه کارهای ساماندهی خور از جمله لایروبی و دیوارکشی ، ساخت پل عابر روی خورها و زیباسازی آن نیز برعهده آب منطقه ای است .
به گفته بهاری نمی شود قانون را بصورت خاص تفسیر کرد و گفت که تنها حفاظت از حریم و بستر بر عهده آب منطقه ای است و ساماندهی و حفظ این حریم بر عهده نهاد دیگری است.
قائم مقام شهردار بندرعباس می افزاید : براساس مطالبه مردم ساماندهی و لایروبی برخی خورها آغاز شده اما آب منطقه ای در کار خلل ایجاد می کند .
بهاری می گوید: همچنین طبق طرح تفضیلی جامع شهری که به امضای وزیر نیرو نیز رسیده است وظیفه تعیین حریم خورها بر عهده شهرداری است و این حریم مشخص شده است و اگر آب منطقه ای وظیفه تعیین حریم ها را دار د چرا اینکار را انجام نمی دهد و فقط در انجام کار خلل ایجاد می‌کند ؟
مدیرعامل آب منطقه ای می گوید : ما در تعیین حریم و بستر خورها به هیچ وجه اجازه تصرف و ساخت و ساز نمی دهیم و هرگونه ساخت و سازی که صورت گرفته با رای قاضی تخریب شده است.
شورای عمرانی استان هزمزگان در سال گذشته در مصوبه ای ساماندهی خورها را به هر دو نهاد شهرداری بندرعباس و شرکت آب منطقه ای گذاشت ولی به نظر می رسد اعتبارات مالی زیاد برای ساماندهی خورها باعث شده تا شهرداری بندرعباس و شرکت آب منطقه ای با تفسیرهای خاص خود از قانون اجرای طرح ساماندهی شانه خالی کنند .
با این حال مدیرعامل آب منطقه ای استان این تصمیم را که در مدیریت مدیرعامل سابق آب منطقه ای صورت گرفته اشتباه می داند و می گوید : ادامه کار بسته به واریز اعتبارات مالی است و از منابع مالی داخلی در این زمینه استفاده نخواهیم کرد .
این موضوع نیاز به ورود دوباره معاونت عمرانی استاندار هرمزگان و تفسیر قانونی دوباره و تعیین تکلیف در این زمینه است تا بر این اساس و تصمیمی دوباره بار هزینه های بهداشتی و درمانی و زیست محیطی این خورها از دوش ساکنان شهر بندرعباس کم شود و خورها به مکانی تفریحی و گردشگری برای مردم تبدیل شوند

دیدگاه خود را بیان کنید