آبزی پروری گامی موثر در ايجاد فرصت هاي شغلي پایدار در گیلان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

آبزی پروری گامی موثر در ايجاد فرصت هاي شغلي پایدار در گیلان /گ

دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

آبزی پروری گامی موثر در ايجاد فرصت هاي شغلي پایدار در گیلان
خبرنگار مهر، با توجه به اينكه گیلان از پتانسيل بالاي شيلاتي برخوردار است و امروزه محصولات شيلاتي از جمله سالم ترين غذاهاي جهان به شمار می روند.
آبزی پروری به عنوان بخشی مهم و اثر گذار در تولید و تامین مواد غذایی و همچنین اشتغال و درآمد زایی میلیون ها نفر در بخش های تولید و خدمات تولیدی آبزی پروری در کاهش فقر و گرسنگی سهیم است.
یک آبزی پرور فومنی به مهر می گوید: آبزی پروری یکی از ساده ترین و اقتصادی ترین راه های تولید پروتئین حیوانی است زیرا می دانیم که به رغم وجود آب کافی در برخی از مناطق کشور، کیفیت زمین و خاک به گونه ای است که برای کشاورزی مناسب نیست، بهره گیری از بسیاری از این زمین ها برای آبزی پروری، عملی است.
علیرضا احمدپور افزود: میزان تبدیل غذا به گوشت در آبزیان به مراتب بیشتر از سایر جانوران پرورشی است، آبزیان پرورشی جزء جانوران خونسرد هستند که درجه حرارت بدن آنها تابع گرمای محیط است و بر خلاف پرندگان و پستانداران نیازی به صرف انرژی برای ثابت نگه داشتن درجه حرارت بدن خود ندارند در واقع آبزیان در مقایسه با دام و طیور، مقدار بیشتری غذای مصرفی خود را می توانند تبدیل به گوشت کنند.
وی ادامه داد: برخی از آبزیان پرورشی می توانند برای تامین نیازهای غذایی خود از مواد آلی پوسیده، مازاد غذایی انسان و از همه مهمتر تک سلولی های گیاهی و جانوران ریز آبی استفاده کنند
میزان بهره برداری از آبزیان پرورشی در واحد سطح از تولیدات کشاورزی بیشتر است
این فعال بخش شیلاتی اذعان داشت: تولید تک سلولی های گیاهی (فیتوپلانکتونها) و جانوران ریزآبی ( زئوپلانکتونها ) به راحتی از طریق دادن کود حیوانی یا کود آلی به آب انجام می گیرد.
دیگر پرورش دهنده ماهی در رودبار به خبرنگار مهر گفت: در بسیاری از موارد در پرورش آبزیان می توان از آب به صورت عبوری استفاده کرد بدون اینکه افت چشمگیری در میزان آن ایجاد شود.
سلیمان رضایی افزود: برای پرورش انواع ماهی های سرد آبی مثل ماهی قزل آلا از آب به صورت عبوری استفاده می شود و پس از گذشتن از کانال های پرورشی می توان از آن برای کشاورزی استفاده کرد.
وی اظهارداشت: میزان بهره برداری از آبزیان پرورشی در واحد سطح معمولا از تولیدات کشاورزی بیشتر است، در هر هکتار استخر آبزیان گرم آبی با توجه به مدیریت مناسب می توان سالانه سه تا هشت تن برداشت کرد، برای ماهیان سرد آبی این مقدار 10 تا 15 کیلوگرم در متر مربع است.
این تولید کننده ماهی ادامه داد: پروتئین آبزیان در مقایسه با سایر پروتئین های حیوانی پر ارزش تر ، مفید تر و قابل هضم تر ا ست.
بدون شک بسیاری از منابع آبی وجود دارند که بلا استفاده مانده اند و از این منابع می توان برای تولید ماهی یا سایر آبزیان استفاده کرد بدون اینکه تغییر کمی یا کیفی چشمگیری در آنها به وجود آید. در سطح کشور به خصوص در استان های شمالی تعداد آبگیرهایی که از آنها استفاده های غیر از برداشت آب برای کشاورزی صورت نمی گیرد فراوان هستند.
هرگونه تلاش برای افزایش تولید و تامین نیاز داخلی از یك طرف و بازاریابی مناسب و صادرات محصولات شیلاتی قابل رقابت با كشورهای توسعه یافته از طرف دیگر كمك بسیار چشمگیری در چرخه اقتصادی كشور دارد بنابراین سیاست های شیلات كشور در جهت توسعه هرچه بیشتر و پایدارتر شیلات و صنعت آبزی پروری در كشور است
تولیدات سالانه شیلاتی گیلان 59 هزار تن است
مدیرکل شیلات گیلان نیز تولیدات سالانه شیلاتی استان را 59 هزار تن دانست و گفت: از این میزان سهم صید و صیادی 17 هزار تن و سهم آبزی پروری 42 هزار تن است.
حجت سعیدی افزود: گیلان به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی توانمندی بسیاربالایی در بخش صید و صیادی و آبزی پروری دارد.
وی اظهارداشت: شیلات در استان با داشتن شش هزار و 200 واحد مزارع پرورش ماهی، جایگاه دوم آبزی پروری را در کشور به خود اختصاص داده است.
مدیرکل شیلات گیلان از فعالیت 20 مرکز پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت سالانه بیش از هزار تن در استان خبر داد و گفت: این مراکز سالانه با تولید 148 تن گوشت و 400 کیلو خاویار پرورشی در جایگاه نخست کشوری قرار دارند.
وی در ادامه مقدار سرانه مصرف ماهی در جهان را 18 کیلو ، اروپاه 35 کیلو، ایران 9 کیلو و گیلان 14 کیلو اعلام کرد و افزود: از سیاست های مهم سازمان شیلات ایران احداث بازار الگویی آبزیان و ارتقای آبزی مصرفی در استان است.
سعیدی گفت: پارسال استان سه هزار و 600 تن صادرات به ارزش اقتصادی 30 میلیارد تومان در بخش شیلاتی داشته است.
وی همچنین فعالیت شیلات را بر چهار محور عنوان کرد و افزود: توسعه آبزی‌ پروری نخستین محور است که اجرای طرح مکانیزاسیون در مزارع پرورش ماهی را شامل می‌ شود.
مدیرکل شیلان اظهارداشت: گیلان با همه توانمندی که در بخش کشاورزی دارد از حیث آب و زمین با محدودیت های جدی مواجه است از اینرو باید استفاده بهینه از آب و خاک در دستور کار باشد.
وی محور دوم توسعه آبزی‌پروری را اجرای طرح‌ های نوین و تحول ‌زا عنوان کرد و متذکر شد: از دهه فجر سال 89 بحث پرورش ماهی در قفس در دریای خزر آغاز شد و امسال با موفقیت کامل این طرح به بهره برداری رسید.
سعیدی اذعان داشت: بر اساس مصوبه شورای اداری و برنامه ریزی استان طرح پن کالچر در تالاب بین المللی انزلی با جدیت دنبال می شود.
وی تصریح کرد: گیلان در بخش آبزی پروری در حال رشد اما در بخش صید و صیادی با چالش و مشکلات جدی مواجه است
گیلان در بخش صید و صیادی با چالش و مشکلات جدی مواجه است
مدیرکل شیلات گیلان از وجود 66 شرکت تعاونی صیادی پره با شش هزار و 600 نفر صیاد در استان خبر داد و افزود: از این تعداد 18 شرکت به دلیل پیش روی آب دریا تعطیل شدند و 33 شرکت به دلیل حجیم بودن شرکت با مشکل زیاندهی مواجه هستند.
وی اذعان داشت: طرح تعدیل و ساماندهی در سال 87 از طریق هیئت وزیران با پیگیری سازمان شیلات ایران و وزارت جهاد کشاورزی به تصویب رسید.
سعیدی با بیان اینکه تامین اعتبار اجرای این طرح را از محل میعانات گازی دانست و گفت: در سال 90 فقط هفت میلیارد و 390 میلیون تومان برای اجرای طرح تامین اعتبار شد.
وی افزود: در حال حاضر دو هزار نفر از صیادان گیلانی منتظر اجرای طرح تعدیل و ساماندهی هستند. برای اجرای این طرح به 55 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
مدیرکل شیلات گیلان به بحث بازسازی ذخایر دریای خزر اشاره کرد و اظهارداشت: در گیلان 55 رشته رودخانه جاری است که تمامی این رودخانه ها استعداد شیلاتی دارند ولی هیچ یک از این رودخانه ها شرایط لازم و کافی را برای تکثیر طبیعی ندارند به همین دلیل سالانه 200 میلیون قطعه انواع بچه ماهی خاویاری و استخوانی تکثیر و در دریا رهاسازی می شود.
وی اذعان داشت: متاسفانه ضریب برگشت پذیری بچه ماهیان بالغ در بخش استخوانی هفت درصد و در بخش خاویاری زیر یک درصد است و این یک زنگ خطری در بحث بازسازی ذخایر دریای خزر است.
سعیدی در ادامه خواستار اجرای طرح جامع رودخانه های گیلان شد و افزود: شیلات در حفاظت و صیانت از گونه های ارزشمند دریای خزر در بخش صید غیر مجاز با یک چالش جدی مواجه است
آبزي پروري مي تواند به امنيت غذايي كشور ها کمک کند
به هر حال تجارب كشورهاي مختلف نشان می دهد كه آبزي پروري مي تواند به امنيت غذايي كشور ها به خصوص كشـورهاي در حال توسعه كمك كند. سالانه ميليون ها تن به محصولات آبزي پروري جهان افزوده مي شود كه نشان مي دهد پرورش ماهي و ساير آبزيان يك فعاليت اقتصادي پر منفعت است.
تقابل عرضه و تقاضا در بازار آبزيان به فشار بي امان صيد منجر شده و تلاش مضاعف صيادي به آسيب ديدگي ذخائر آبزيان درياها انجاميده است. متاسفانه بسياري از رودخانه ها استان گیلان به ویژه درياي خزر امروزه با فشار صيد و كاهش ذخائر روبرو هستند.
نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: آبزي پروري باید به سرعت به يك صنعت پويا و رو به رشد در استان تبديل شود.
حسن خسته بند افزود: ثبات توليد درآبزي پروري عرضه در تمام ايام سال، توليد متناسب با ذائقه مصرف كننده در آمد به نسبت خوب آن، ايجاد اشتغال،‌ توسعه روستايي و غیره شتاب خاصي به توسعه آبزي پروري خواهد داد.
وی اظهارداشت: آبزي پروري می تواند به طور غير مستقيم به عمران وتوسعه روستاها، ارتقا سلامت جامعه، ايجاد فرصت هاي شغلي براي مردم روستا، ايجاد ثروت و مهمتــر از همه توزيــع موزون كار وبه تبع آن افزايش ثروت و افزايش درآمد جامعه روستايي و در نتيجه توازن منطقه اي موثر باشد.
نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی گفت: آبزي پروري از جمله زير بخش هاي كشاورزي است كه بيشترين قرابت را با این بخش دارد و هر دو لااقل در آب مشترك هستند و هرجايي كه آبي براي كشاورزي وجود دارد مي توان با همزيستي مسالمت آميز، ماهي نيز پرورش داد و مهمتر از آن مي توان با اين تلفيق تازه ترين ماهي را در دورترين نقاط استان به مردم عرضه كرد.
وی افزود: این مهم نقش مهمی در راستاي تامين امنيت غذايي، افزايش سلامت جامعه، اشتغال و پویایی اقتصادی دارد
لزوم استفاده از تكنولوژي نوين در امر آبزي پروري
خسته بند ادامه داد: حمل و نقل، نگهداري، عمل آوري، فرآوري، عرضه، بازاررساني و بازار يابي و به طور كلي ترويج فرهنگ آبزي مصرفي اموري هستند كه بايستي به طور برنامه ريزي شده در راستاي آن گام برداشت.
به گزارش خبرنگار مهر، مهمترين مسايل آبزي پروري شامل اهميت آبزي پروري با توجه به رويكرد جهاني آن، اهميت مصرف آبزيان با توجه به تامين امنيت غذايي و توجه به شعارماهي غذاي سلامتي، ضرورت استفاده از تكنولوژي نوين در امر آبزي پروري و افزايش بهره وري و كاهش هزينه توليد در راســتاي رقابت پذير كــردن محصول و مهــيا نمودن شرايــط پيوستن به سازمان تجارت جهاني، ضرورت توجه به زير ساخت ها در راستاي افزايش توليدات آبزي پروري، توجه خاص به جايگاه آموزش، ترويج و تحقيق در امر آبزي پروري و آبزي مصرفي در راستاي دانايي محوري توليد و افزايش سرانه مصرف آبزيان، تاكيد بر حفظ و بازسازي ذخائر منابع آبي موجود در استان، افزايش كيفيت، ثبات در توليد، ايجاد تنوع گونه اي متناسب باذائقه هاي مختلف، كاهش هزينه هاي توليد در راستاي توجه به امر صادرات آبزيان، ايــجاد اشتغال، كاهش فاصله درآمد روستايي با شهري، توسعه روستايي و درنهايت توازن منطقه اي است

دیدگاه خود را بیان کنید