وعده ای که 16 سال روی کاغذ ماند! /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

وعده ای که 16 سال روی کاغذ ماند! /گ

دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۶ بازدید

وعده ای که 16 سال روی کاغذ ماند!
نقل از بلاغ،یکی از مشاغل مهم مردم شهرهای ساحلی دریای مازندران صیادی است . این روزها که فصل صید و صیادی نیز هست بر آن شدیم یک روز تعطیل که اکثر مردم دراین روز به استراحت وتفریح می پردازند به سراغ افرادی برویم که تنها 6 ماه از سال کار می کنند و 6 ماه دیگر سال بی کار هستند و در این 6 ماه فصل کاریشان ،روزهای تعطیل برای آنها فقط روزهای طوفانی دریاست.
صبح روز جمعه به منطقه لاریم شهرستان جویبار که دو شرکت تعاونی پره ماهیگیری در آن مشغول به صید ماهی هستند می رویم.
تور های چند کیلومتری ،قایق، تراکتور، طناب های زخیم ده ها کیلومتری و لنجی که کنار ساحل پهلو گرفته ادوات و تجهیزات حیاتی یک شرکت تعاونی پره محسوب می شود که صیادان با داشتن این ابزارآلات چرخ زندگی خود را در این روزها به سختی می چرخانند.
ساعت 10 صبح روز جمعه است و تعاونی شهید قریشی لاریم تور خود را در 25 کیلومتری دریا پهن کرده و یکی یکی از صیادان با پوشیدن بادگیری های صیادی از کومه ها خارج می شوند تا در جمع آوری تور کمک کنند که در این میان با دیدن ما تعجب کرده چون قریب به اتفاق اکثر صیادان از سر نزدن مسئولان به شرکت تعاونی با توجه به مشکلات عدیده ،گلایه دارند.
عدم حمایت شیلات از صیادان
یکی از صیادان پیرمردی تقریبا 60 ساله وقتی از او می پرسیم پدر جان اوضاع صید چطور است؟ شروع می کند به گلایه از شیلات و می گوید:شیلات هیچ کاری برای ما انجام نداده و این ادوات و تجهیزاتی را که در شرکت تعاونی می بیند هزینه خود صیاد است.
آقای قبادی که قبلا صیاد دامگستر(آزاد) بوده و حالا در قالب شرکت های تعاونی پره به شغل صیادی مشغول است و به گفته خودش 22 سال سابقه کار دارد ،ادامه می دهد: چندین سال است که تور شهید قریشی لاریم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند که اولین آن مشکل جاده است که بعد از چندین سال قول مسئولان و نمایندگان و فرماندار و ... برای بازسازی این جاده هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفت.
پیرمرد صیاد که نفس های گرمش سوز و سرما را از ساحل گرفته می افزاید:این زمینی که مشاهده می کنید و کومه های ما در آن ساخته شده 17 سال بصورت اجاره ای به ما داده شد با توجه به اینکه هزینه خرید زمین را پرداخت کردیم اما هنوز زمین به ما تعلق نگرفت.
پیرمرد دریا به کف روی آب دریا اشاره می کند و می گوید : قول های مسئولان مثل این کف دریاست و تا بحال هر وعده ای دادند عملی نشد.
صیاد؛بیمه مصیبت های دریا
یکی دیگر از صیادان شرکت تعاونی پره شهید قریشی که به گفته خود 17 سال سابقه کار دارد به جمع ما اضافه شده و در تکمیل سخنان همکارش می گوید: مهمترین مشکل صیاد مسئله بیمه است . حتما باید سابقه کار برای بیمه به 25 سال برسد درصورتی که صیادر نیمه اول سابقه دچار هزار بیماری مفصلی در این دریا شده و هیچ بهره ای هم از بیمه نمی برد. از آنجائیکه شرایط سنی هم در بیمه دخیل است صیاد باید به سن 60 سال برسد حال منی که 53 سال دارم با سابقه 17 سال سابقه کار چگونه می توانم از بیمه استفاده کنم؟
وی با انتقاد از اینکه چرا مسئولان شغل صیادی را جز مشاغل سخت محسوب نمی کنند تا شرایط و ضوابط بیمه هم آسان تر گردد ادامه می دهد:یک روز نشده مسئولی در روزهای سرد و بارانی به شرکت پره سری بزند و از نزدیک مشکلات صید و صیادی را ببینید تا چاره ای برای آن کند. هر کسی آمد در روزهای آفتابی اتو کشیده بدون اینکه سرمایی حس کند.
گیلانی جوان تر از دو صیاد دیگر هم می گوید: سه ماه شروع به کا رکردیم و بالای 300 میلیون هزینه الان تقریبا دو ماه است که در آمد نداریم روزهایی هم که تور میریزیم یک سبد ماهی صید می کنیم که آن کفاف 56 سهامدار و 48 کارگر را نمی دهد.
گسترده شدن تورهای غیر مجاز به پهنای دریا
وی در بخشی از صحبت های خود از نبود نظارت کافی بر دریا انتقاد کرده و می گوید:هیچ نظارتی بر دریا نیست اگر شما 15 اسفند تشریف بیاورید جولان صیادان غیر مجاز و قاچاقیان دریا را خواهید دید که حتی مانع تور ریزی ما می شوند شیلات هم به بهانه اینکه انها بومی هستند کاری به آنها ندارد باید به صراحت بگویم که بر روی صیادان غیر مجاز هیچ نظارتی نیست و کسی هم نیست که از دریا محافظت کند و حراست هم قادر به کنترل دریا نیست.
وی می گوید:حراست وسط روز به گشت زنی می پردازد اینها باید ساعت هایی بیایند که صیادان غیر مجاز در دریا تور میریزند.
این صیاد جوان ادامه میدهد: من بازرس شرکت تعاونی پره شهید قریشی هستم یک جلسه قبل از آغاز فصل صید برای تمامی صیادها برگزار می کنند و تاکید دارند که صیادان پره تمامی تخلفات صیادان غیرمجاز را به حراست و شیلات گزارش دهند اما وقتی گزارشات را به شیلات و حراست می دهیم می گویند ما نیرو نداریم اگر نیرو ندارید پس چرا می گویید گزارش بدهید و چرا شعار می دهید که ما جلوی آنها را می گیریم.
به گفته وی یکی از مهندسین شیلات گفت که شیلات با حراست در بحث صیادان غیرمجاز تبانی می کند آنها می توانند قاطعانه برخورد کنند اما خودشان نمی خواهند چون به نفع آنها نیست.
دریا غارت شده
صیادی که هنوز به 45 نرسیده آثار پیری بر گرد صورتش نشسته با نا امیدی می افزاید: دریا غارت شده اگر همین طوری پیش برود باید چند سال دیگر بساط را جمع کنیم .خیلی از شرکت ها به دلیل عدم هزینه ورشکست شدند .
وی تاکید می کند: شیلات تا به حال هر قولی داده عملی نکرده همین چند سال پیش توفان سختی امد و کومه های ما را خراب کرد ضرب الاجل کومه های موقتی ساختیم شیلات قول کمک مالی داد اما هیچ هزینه ای برای ما نکرد.
به گفته وی چند سال پیش خبرنگاری از شبکه یک سیما برای گزارش خبری با مسئولان شیلات به شرکت پره آمدند و مدیر شیلات در مصاحبه گفت تمام این ادوات با کمک شیلات تهیه شده است، که صیادان اعتراض کرده و گفتند چرا دروغ می گویید و معاون شیلات هم به بنده گفت هرچه ما می گوییم شماتکرار کنید ماهم نگفتیم و خبرنگار رفت و مصاحبه نگرفت.
ماهی ها قربانی آلودگی دریا
وی به وضع صید ماهی اشاره می کند و می گوید:اکثر ماهی ها مریض هستند آنهم بخاطر الودگی آب دریا واین آلودگی از رودخانه های آلوده ای است که به دریا می ریزد.
از صیادان شرکت تعاونی پره شهید قریشی لاریم خداحافظی می کنیم و سراغ شرکت دیگری که در چندصد متری آنها قرار دارد می رویم . ساعت تقریبا 2 بعداز ظهر جمعه است و هنوز صیادان این شرکت اقدام به تور ریزی نکردند . سلامی 35 ساله یکی از صیادان این شرکت که قایقران است علت عدم تور ریزی در صبح را نبود ماهی در دریا عنوان می کند و می گوید:الان حدودا دو هفته ای می شود که شاید در روز یک تور در دریا پهن کنیم چون ماهی نیست . تا استفد ماه صیاد هیچ درآمدی ندارد و از جیب خود خرج می کند از 15 اسفند تا 15 فروردین اوج کار صیاد است.
وی به انقراض ماهی در دریا اشاره می کند و ادامه می دهد:ماهی کفال در حال انقراض است بخاطر آلودگی دریا و همین ماهی هایی که صید می کنیم شیلات به مبلغ 5 میلیون تومان از هر شرکت پره برای تکثیر و پرورش ماهی از می گیرد .
ترکتازی صیادان غیر مجاز بومی و غیربومی در دریا
این صیاد جوان هم از وجود صیادان غیر مجاز در دریا گلایه می کند و می افزاید: صیادان غیرمجاز مزاحم شرکت های پره هستند چندین بار به حراست گزارش دادیم به جای انکه قاچاقچیان را محکوم کند ما را محکوم کرد.
وی می گوید: حراست هیچ کاری نمی کند آنها می توانند با یک مانور در دریا جلوی صیادان غیر مجاز را بگیرند حتی شنیده شده صیادان غیر بومی از بندر ترکمن به این منطقه می آید.
به گفته سلامی قانون فقط برای صیادان مجاز است و صیادان غیر مجاز آزادانه در دریا تور پهن می کنند مانع تور ریزی ما می شوند اما نظارت شیلا ت در فصل صید به جای آنکه حامی شرکت پره باشد از صیادات غیرمجاز حمایت می کند و اگر زمان آغاز و اتمام تورریزی ساعتی دیر شود شیلات تور را مصادره می کند.
وی با بیان اینکه ما فقط 6 ماه در سال کار می کنیم و کار دیگری هم نداریم از مشکلات بیمه گفته و می افزاید: تا بحال هیچ صیادی از این شرکت از حق بیمه استفاده نکرده و هر کسی از اینجا رفت کمتر از 4 سال عمر نکرد چرا که سخت گیری در بیمه با سن 60 و 25 سابقه برای صیادان دراین دوره امکان پذیر نیست .
وقتی که صیادان مشغول تور ریزی می شوند به سراغ مدیر عامل شرکت تعاونی پره آزادی لاریم می رویم و از وی در خصوص مشکلات شرکت پره سوالاتی می پرسیم .
سید جمال نبوی با سابقه 25 کار و 17 سال سابقه مدیر عاملی شرکت آزادی پره لاریم با اعلام اینکه 86 سهامدار و 7 کارگر مشغول در این شرکت مشغول به کار هستند از تاریخ ثبت شرکت در سال 61 می گوید و می افزاید: از بدو تاسیس تا کنون شیلات تسهیلاتی چشمگیر که کمک صیاد باشد به ما نداده گرچه وامی به شرکت تعلق گرفته با بهره بالا که ما 6 سال است که از وام شیلات به دلیل بهره بالا استفاده نمی کنیم .
به گفته وی تمامی سهامداران بیمه آزاد هستند و برای هر سهامداری برای بیمه 27 درصد یعنی ماهی 125 هزار تومان برای بیمه آنها واریز می شود.
دریا ماهی ندارد و صیاد تور
وی از اوضاع بد صید می گوید و ادامه میدهد: هر سال اوضاع صید بدتر می شود.با توجه به اینکه امسال 400 میلیون تومان هزینه کردیم بدون آنکه در سال جدید حتی تور جدید بخریم اوضاع صید خوب نیست چون در دریا ماهی نیست و ماهم پول نداریم تور بخریم .
به گفته وی ادواتی که در شرکت پره است فرسوده بوده و با توجه به گرانی و بالا بودن قیمت ها پولی برای تجهیز و نوسازی آنها شرکت ندارد .
وی می گوید:در سال برای نوسازی تراکتور بالای 20 میلیون هزینه می کنم با توجه به کاهش صید و گرانی و مشکلات در تامین ادوات شیلات وامی با بهره کم برای ما در نظر بگیرد.
وعده ای که 16 سال روی کاغذ ماند
وی از قول کارشناسان در باره بیمه می گوید و تاکید می کند:سال 76 کارشناسان با نظارتی که از شرکت های پره داشتند گفتند که بیمه را از 27 درصد به 17 درصد می رسانیم و الان تقریبا 16 سال نظر کارشناسان روی کاغذ ماند و این کار عملی نشد.

مدیر عامل شرکت پره آزادی لاریم ازدست صیادان غیر مجاز شاکی است و با بیان اینکه در بحث نظارت و جلوگیری از صیادان غیر مجاز هیچ اقدامی از سوی شیلات نشده،تصریح می کند:حراست دراین زمینه مقصر نیست مشکل اصلی مسئولان قضایی هستند حراست اقدام به دستگیری می کند اما وقتی به مراجع قضایی تحویل داده می شود آنها پیگیر نیستند مراجع قضایی حمایتی از حراست نمی کند چون حراست از نیروی انسانی کمتری برخور دار است.
در منطقه چپکرود حراست 14 نیرو دارد در منطقه لاریم بیش از 3 هزار صیاد غیر مجاز است آیا با این نیروی کم میتواند جلوی انها را بگیرد.
صیادان غیر مجاز بلای جان صیادان لاریم
وی از درگیری با صیادان غیر مجاز می گوید و ادامه می دهد:چندبار با صیادان غیر مجاز درگیر شدیم حراست هم به صحنه درگیر ی امد پرونده سازی و صورت جلسه شد صیادان غیر مجاز تحویل مراجع قضایی شدند اما مراجع قضایی حق را به صیادان غیر مجاز دادند انهم وقتی که زمان اوج صیاد ما بود صیادان غیر مجاز تور ما را پاره کردند بیش از 10 میلیون به ما ضربه زدند امامراجع قضایی ما را محکوم کرد.
مدیر عامل شرکت پره آزادی لاریم در بخش دیگری از سخنان خود از زمین شرکت هم می گوید و می افزاید: شیلات نامه ای مبنی براینکه باید شرکت دومنظوره یعنی تفریحی توریستی باشد را به ما داد تا برای خرید اقدام کنیم .6 هکتار زمین را به ما واگذار کردند ماهم به نام شرکت تفریحی توریستی آزادی لاریم ثبت کردیم کارشناسی که از طرف امور منابع طبیعی امد گفت که باید برای اقدامات بعدی با سازمان ایرانگردی و جهانگردی هماهنگ کنیم . به سازمان ایرانگردی هم رفتیم و موافقت نامه اصولی هم از سوی سازمان دریافت کردیم اما وقتی دوباره به امور اراضی مراجعه کردیم با 6 هکتار موافق نشد و گفتند صید و صیادی باید از تفریحی و توریستی جدا باشد.
زمینی که روی هوا ماند
وی عنوان می کند:با توجه به کمیسیون ماده 32 استاندری سال 88 مصوب شد 2 هکتار زمین در خصوص صید و صیادی به شرکت تعلق بگیرد.که مبلغ 32 میلیون به صورت اقساط اجاره و سال 89 بالای 48 میلیون بابت هزینه زمین هم پرداخت کردیم اما باتوجه به پیگیری های متعدد هنوز زمین به شرکت تحویل داده نشد.
به گفته وی تمامی پولی که برای خرید 2 هکتار زمین به حساب خزانه دولت واریز شد 82 میلیون بوده ولی سندی به نام شرکت زده نشد.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید از جامعه صیادی حمایت کنند،تاکید می کند: به دلیل اینکه صیادان حقوق ثابتی ندارند و کاهش صید سبب کاهش درآمد صیادان شده و شیلات استان و شهرستان از این مشکل آگاهی دارند اما حمایتی در مسئله هزینه‌های صیادان نیست.
مدیر عامل شرکت پره آزادی لاریم از مسئولان و مدیر کل شیلات مازندران با توجه به اینکه ذخایر دریا با توجه به صید کم در حال انقراض است و تنها را هم جلوگیری هم اقدام قاطعانه علیه صیادان غیرمجاز که تعدادشان بیشتر از صیادان مجاز است خواست که مدیر کل شیلات و نمایندگان جلساتی با مراجع قضایی داشته باشند و بطور جدی پیگیر این قضیه شوند.
آمار سه برابری شیلات به ازای هر سبد ماهی!
با توجه به اینکه مدیر کل شیلات از افزایش صید ماهی از دریای مازندران خبر می دهد و می گوید که امسال صید ماهیان استخوانی 34 درصد افزایش داشته است با توجه به گزارش میدانی بلاغ تنها از دو شرکت تعاونی پره که مصرانه بر نبود و کمبود ماهی تاکید دارند جای تامل است که این آمار چگونه و از چه حسابی داده می شود.
مدیران هر دو شرکت تعاونی می گویند ناظر شیلات هر هفته دوبار برای گرفتن آمار به شرکت های پره می آید و گزارش ما به ناظر شیلات آن مقداری نیست که مدیر کل شیلات آمار می دهد چرا که دوماه از فصل آغاز صید گذشته شرکت تعاونی کمتر از یک سبد ماهی صید می کند و حتی هفته ای یک بار هم شرکت پره تورریزی ندارد.
گفتنی است در استان مازندران بیش از 4 هزار صیاد در قالب 53 تعاونی فعال فعالیت می کنند که به گفته صیادان منطقه لاریم بیش از 2000 هزار صیاد غیر مجاز فقط در این منطقه دریا سند دریا را با تورهای غیر مجاز به نام خود زده و شیلات هم تاکنون اقدام جدی برای این مشکل نکرده است.
لازم به ذکر است پایگاه خبری بلاغ 15 اسفندماه با تاکید صیادان به منطقه لاریم خواهد رفت و از جولان صیادان غیرمجاز نیز گزارش تهیه خواهد کرد

دیدگاه خود را بیان کنید