واگذاری حل مناقشات اراضی تالاب‌ها به دادستانی /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

واگذاری حل مناقشات اراضی تالاب‌ها به دادستانی /گ

شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۰ بازدید

واگذاری حل مناقشات اراضی تالاب‌ها به دادستانی
محسن سلیمانی مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با تأکید بر ضرورت توجه دولت‌مردان و سیاست‌مداران به کارکردهای تالاب‌های کشور اظهار داشت: تالاب شادگان و هامون پیش از خشک شدن به ترتیب معیشت بیش از 5 هزار خانوار و 70 هزار خانوار را تأمین می‌کند.
مدیرکل طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزود: زندگی مردم به طور مستقیم تحت تأثیر تالاب‌ها قرار می‌گیرد به طوری که تالاب‌ هامون پیش از خشک شدن نقش کولر را برای شهروندان زابل ایفا می‌کرد اما هم‌اکنون گردوغبار بر سر مردم ریخته است.
وی با اشاره به مشکلات کلیدی تالاب‌ها در کشور و سایر نقاط جهان ادامه داد: به نظر می‌رسد تالاب‌ها صاحبان مختلفی داشته‌اند از سویی محیط زیست خود را متولی حفاظت از تالاب‌ها می‌داند و از سوی دیگر جامعه محلی، جامعه گردشگری، وزارت نیرو و آب و همچنین جهاد کشاورزی و منابع طبیعی از جمله دستگاه‌هایی هستند که خود را یکی از ذی‌نفعان مدیریت تالاب‌ها می‌دانند.
سلیمانی با بیان اینکه مسئله اصلی مدیریت ناپایدار تالاب‌ها بوده است، افزود:‌ نمونه آن در مورد تالاب هورالعظیم دیده شده است که شرکت نفت بدون هماهنگی با سایر سازمان‌ها اقداماتی را انجام می‌دهد.
وی بیان داشت: تالاب‌ها محل شکل‌گیری بسیاری از تمدن‌ها بوده‌اند توسعه شهرنیشنی و توسعه ناپدار در حاشیه تالاب‌ها محدودیت منابع آب شرایط موجود را به وجود آورده است.
مدیرکل طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: در این خصوص می‌توان از نشانه‌های بین‌المللی نظیر دریاچه آرار اشاره کرد این دریاچه 15 برابر دریاچه ارومیه است که در شرایط نامساعد قرار گرفته و خشک شده است.
سلیمانی با اشاره به اینکه توسعه صنعت کشاورزی یکی از دلایلی است که شرایط تالاب‌ها را نامساعد می‌کند، گفت: نمونه تالاب پریشان نمونه بارز این امر است.
وی با تأکید بر ضرورت توجه به رویکرد توسعه همگام با حفاظت از محیط زیست،‌افزود: در هورالعظیم طی دو تا سه دهه گذشته مردم در درون تالاب‌ها زندگی می‌کردند که با از دست رفتن کارکردها بسیاری از خدمات از بین رفت.
مدیرکل طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با بیان اینکه نگاه سازمان زیست در این باره در حال تغییر است، افزود: باید تعادل بین حفاظت و بهره‌برداری خردمندانه رعایت شود و به موضوع برنامه‌ریزی پایین به بالا توجه شود.
سلیمانی با بیان اینکه سازمان محیط زیست طرح حفاظت از تالاب‌های ایران را در سال‌های گذشته اجرایی کرده است،‌افزود: بر همین اساس سازمان محیط زیست از منظر این نگاه در حال پوست‌اندازی است به گونه‌ای که اگر تمام بخش‌ها همکاری نداشته باشند امکان حفاظت از منابع طبیعی وجود نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه تهدید، شناسایی و ظرفیت‌سازی ذی‌نفعان اولین گام بوده است که در مورد تالاب شادگان طی شده گفت: اینکه چه سازمان‌هایی بازیگران اصلی حفاظت از تالاب‌ها هستند از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.
مدیرکل طرح حفاظت از تالاب‌های ایران همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره و نشست با جوامع محلی و ارگان‌های دولتی گفت: تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط برای حفاظت از تالاب‌ها برنامه‌های خود را ارائه داده‌اند تا این برنامه سند راهبردی باشد تا تمام دستگاه‌ها برای مدیریت تالاب شادگان، ارومیه و پریشان همکاری داشته باشند.
به گفته وی این برنامه مدیریت در شورای برنامه‌ریزی استان و هیئت وزیران در سطح استانی و شهرستانی مجوزهای لازم را اخذ کرده است و تفاهم‌نامه برای اجرای این برنامه به امضا رسیده است.
سلیمانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه حل مناقشات اراضی در محدوده و حاشیه تالاب‌ها به دادستانی محول شده است، یادآور شد: در قانون پنجم توسعه تلاش شد که با استمرار این نگاه بودجه تعیین شود.
وی با تأکید بر ضرورت تسریع در تصویب قانون مدیریت و حفاظت تالاب‌ها در مجلس شورای اسلامی افزود: ظرفیت‌سازی دیگر اقدامی است که در این باره باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به ایجاد بانک اطلاعات تالاب‌های ایران گفت: در این محل اطلاعات 24 رامسر تایپ در آن قرار داده می‌شود.
سلیمانی همچنین با اشاره به اینکه ستاد ملی دریاچه ارومیه مصوبات زیادی داشته است، خاطرنشان کرد: دبیرخانه این ستاد و رسانه باید این امر را پیگیری کند و فرایندها را به صورت مستقیم دنبال کنند.
* گسترش مناطق تحت مدیریت استان خوزستان
در ادامه این نشست سیدعادل مولا معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان خوزستان با بیان اینکه در استان خوزستان 28 شهرستان وجود دارد، گفت: در سال‌های مختلف مناطق تحت مدیریت، حدوداً 436 هزار هکتار بوده است که در سال گذشته به 686 هزار هکتار رسیده است.
وی با بیان اینکه چهار منطقه شکار ممنوع تابع قوانین در استان خوزستان وجود دارد، یادآور شد: تالاب شادگان در سال 1975 در کنوانسیون بین‌المللی به عنوان منطقه تحت مدیریت به ثبت رسیده است.
وی اضافه کرد: 60 گونه پستانداران از 194 گونه کشوری در استان خوزستان زیست می‌کنند. همچنین 285 گونه پرندگان و 75 گونه خزندگان نیز در این استان وجود دارد.
به گفته وی بیش از 40 درصد از گونه‌های جانوری کشور در این استان زیست می‌کنند همچنین 4 تالاب شادگان با 400 هکتار وسعت، هورالعظیم با 127 هزار هکتار وسعت، میانگرا و بام‌دژ در این استان وجود دارد.
مولا با بیان اینکه تالاب شادگان دارای تنوع گیاهی بسیاری است، گفت: در برخی تالاب‌ها صید ماهی نداریم چرا که کارکردهای دیگری وجود دارد.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست استان خوزستان یادآور شد:‌ تعداد صیادان تالاب شادگان 5 هزار نفر بوده و میزان تولید ماهی 15 هزار تن است که میزان سرمایه‌گذاری پرورش ماهی و میگو نشان از اهمیت بالای تالاب شادگان است.
مولا خاطرنشان کرد: حدوداً 515 صیاد پرنده در این منطقه وجود دارد که هر کدام 72 روز می‌تواند اقدام به صید کنند. همچنین 600 صیاد در تالاب شادگان وجود دارد که این نشانگر سرمایه‌گذاری در صید است
منبع : شبکه ایران

دیدگاه خود را بیان کنید