زریوار همچنان در انتظار ثبت در کنوانسیون رامسر /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

زریوار همچنان در انتظار ثبت در کنوانسیون رامسر /گ

یک‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۵ بازدید

زریوار همچنان در انتظار ثبت در کنوانسیون رامسر
دریاچه زریوار یکی از جاذبه های گردشگری استان کردستان است که با طول پنج کیلومتر، عرض 1.6 کیلومتر در زمستان همچون الماس می درخشد و در فصل بهار مملو از رنگ های زیبا می شود.
از پوششهای گیاهی دریاچه زریوار باید به گیاهان مخنلف از نوع خاردار و از گیاهان حاشیه‌ ای همچون نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت ‌بند، پیچک‌ها، لویی و بزواش، جگن و نعناع اشاره کرد که هر کدام از این گونه هاي گياهي در هر فصل از سال رنگ و شکلی زیبا به دریاچه می بخشند.
پرواز بیش از 31 گونه پرنده بومی و مهاجر بر این پوشش گیاهی بکر، زیبایی و جذابیت دریاچه را دو چندان می کند و به جرات می توان گفت که یکی از دریاچه های کشور است که دارای بشترین تنوع گیاهی و جانوری است.
از مجموع 31 گونه پرنده موجود 14 گونه بومی و مابقیه مهاجر هستند، اردک سرحنایی و سرسبز، اگرتها، بوتیمار بزرگ و کوچک، انواع چنگر، پرستوهای دریایی، کشیم بزرگ و کشیم کوچک، کاکائیها، حواصیل خاکستری، خوتکا، گیلار و پرندگان شکاری همچون سنقر تالابی و دلیچه از گونه‌های با اهمیت و ارزشمند این تالاب به شمار می ‌آیند.
آبزیان بومی دریاچه زریوار نیز شامل سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی، ماهی گامبوزیا و گونه‌های غیربومی شامل ماهی آمور سفید، کپور آیینه‌ای، کپور معمولی، کپور سرگنده و فیتوفاک هستند که بر بکر بودن این دریاچه در حال مرگ را دو چندان می کند.
در ضمن می توان به یک گونه مارماهی، پنج گونه فیتوپلانکتون و ۱۷ گونه زئوپلانکتون شناسایی شده‌ در این دریاچه اشاره کرد.
نکته قابل توجه ای که در مورد دریاچه زریوار وجود دارد این است که هیچ رودخانه ای به این دریاچه وارد نمی شود و آب دریاچه از ذوب شدن برف های کوه های اطراف و تعدادی چشمه های خود جوش در کف دریاچه تامین می شود .
از آنجا که تنوع اقلیمی همراه با سایر شرایط مناسب از جاذبه های مهم در صنعت جهانگردی و گردشگری به شمار می رود زریوار تمام شرایط برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه را داراست که با معرفی بیشتر زریوار به گردشگران، در این زمینه نیز این دریاچه شاهد رونق بیشتری می شود که متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.
درياچه زریوار در سال 88 بر اساس مصوبه شورای حفاظت محیط زیست ارتقاء به پناهگاه یافته و قرار بود که در کنوانسیون رامسر نيز ثبت شود که متاسفانه تا کنون به دلیل کم کاری و بی توجهی مسئولان به این منطقه بکر هیچ اقدامی صورت نگرفته است و مرگ تدریجی زریوار از چند سال پیش آهنگ تندتری می نوازد
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کردستان با اشاره به وضعيت درياچه زريوار به خبرنگار مهر گفت: یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده زریوار خشکسالی است و در پی مسئله خشکسالی حجم آب دریاچه کاهش چشمگیری یافته و این امر عاملی برای رشد سریع نی زار ها در دریاچه شده است.
طیب محمدی از دیگر عوامل تهدید کننده زریوار را ورود فاضلاب روستاهای اطراف به داخل دریاچه، نبود امکانات، نظارت کافی و اعتبارات دانست و افزود: بايد در قالب يك برنامه منسجم در راستاي محافظت از زريوار اقدامات بهتري در دستور كار قرار گيرد.
مرگ زریوار تهدیدی برای اقتصاد و حیات مردم کردستان است
مدیر کل حفاظت محیط زیست کردستان نير در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعيت اين ظرفيت گردشگري و زيست محيطي استان گفت: متاسفانه مرگ درياچه زریوار و بي تفاوتي نسبت به آن تهدیدی برای اقتصاد و حیات مردم اين استان به شمار مي رود.
ناصح قادری با اشاره به نتايج مطالعات انجام گرفته، يادآور شد: شرایط زریوار بحرانی است و نیازمند برنامه ریزی جامع و عملی است.
وی با اشاره به این مطلب که ثبت دریاچه زریوار به عنوان تالاب بین المللی رامسر باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: با جذب اعتبارات ملی و بین المللی می توان زمینه را برای حفظ و احیاء دوباره آن احیا کرد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست کردستان بیان کرد: با نابودی دریاچه زریوار بسیاری از شاخص ها و پتانسیل های استان از بین می رود و این امر می تواند تا حد زیادی درعدم روند توسعه همه جانبه استان نقش بسزایی ایفا کند.
قادری با بیان این مطلب که مطالبات سازمان ها با حفاظت از دریاچه زریوار همسو نیست، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر مدیریت واحدی در دریاچه زریوار نداریم و هر سازمانی بر اساس رسالت خود به دنبال بهره برداری است.
وی افزود: ورود پساب کشاورزی و صنعتی، ورود فاظلاب های روستایی، عدم جلب مشارکت ذینفان و نهادهای مردمی ساکن، خارج و داخل اکوسیستم، تغیر کاربری اراضی تالاب به کشاورزی، رشد خزنده شهر و بافتهای مسکونی به سمت تالاب و آتش زدن نیزارها همگی عواملی است که دست به دست هم داده تا زریوار روند نابودی را پیش بگیرد.
پتانسیل های موجود در درياچه زریوار مريوان باید حفظ شود
معاون برنامه ریزی استاندار کردستان نيز در جريان برگزاري آخرين جلسه شوراي برنامه ريزي استان كه با موضوع وضعيت درياچه زريوار برگزار شد، گفت: زریوار پتانسیل های بالایی دارد که می تواند در توسعه استان نقش بسزایی داشته باشد و باید با برنامه ریزی مناسب این ظرفیت ها حفظ شود.
ارسلان ازهاری اظهار داشت: در سال 85 در اولین سفر دولت به عنوان تصویب تالاب بین المللی زریوار وعده هایی داده شد که متاسفانه تا کنون اين مهم اجرایی نشده است و هر بار وعده اي از سوي مسئولان كشوري در اين زمينه مطرح مي شود.
وی افزود: اگر زریوار به عنوان تالاب بین المللی ثبت شود يک سری اعتبارات ملی و بین المللی را به خود اختصاص می دهد که می تواند در توسعه و پاکسازی دریاچه نقش بسزایی را ایفا کند و به همين دليل لازم است كه اين مهم به صورت ويژه در دستور كار قرار گيرد
معاون برنامه ریزی استاندار کردستان بیان کرد: در اختصاص اعتبارات به پروژه عظیم محدودیت‌هایی وجود دارد ولی اگر ثبت آن به عنوان تالاب انجام شود، ضمن تخصيص اعتبارات ملي زمينه براي حفظ و بهره برداري از آن فراهم مي شود.
ازهاری یادآور شد: باید ظرفیت‌های گردشگری و زیست ‌محیطی دریاچه زریوار در مطالعات دیده شود و مشاوری جامع‌ نگر روی ظرفیت های موجود زریوار در استان مطالعه کند.
وی ادامه داد: زریوار باید با دو موضوع نگاه شود یکی پتانسیل و ظرفیت گردشگری و دیگری حفظ وضعيت موجود است.
معاون برنامه ریزی استاندار کردستان گفت: در حال حاضر 30 هکتار زمين در راستاي ايجاد و راه اندازي شهرک صنعتی در مریوان مشخص شده است که باید با برنامه ریزی مناسب و در نظر گرفتن موقعیت ها ی زریوار این طرح اجرایی شود.
ازهاری اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر به دلیل عدم مدیریت یکپارچه شاهد مرگ تدریجی درياچه زریوار و رشد بی رویه نیزارها هستیم و ساماندهي این امر برنامه ریزی مناسبي را می طلبد.
وی افزود: جمع آوری فاضلاب های روستایی، افتتاح تاسیسات فضلاب مریوان، خریداری دستگاه های ویژه لایروبی و اختصاص اعتبارات استانی از جمله اقداماتی بوده که در حوزه حراست از زریوار انجام شده است.
معاون برنامه ریزی استاندار کردستان بیان کرد: انتظار می رود با تشکیل کمیته مدیریت واحد زریوار زمینه احیای دوباره این دریاچه فراهم شود تا بتوانيم از ظرفيت هاي آن به بهترين شكل ممكن بهره برداري كنيم.
با تمام این توصیفات از بکر بودن دریاچه زریوار متاسفانه مردم مریوان چیزی را به جز مرگ تدریجی آن مشاهده نمی کنند و به همين دليل نيز امروز يكي از مطالبات اصلي مردم ساكن در مريوان و ديگر علاقمندان به حوزه محيط زيست و گردشگري تلاش مديران و مسئولان كشوري و استاني براي نجات اين درياچه است
منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید