روند مقابله با آلاينده ها در خارک کند و نامطلوب است /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

روند مقابله با آلاينده ها در خارک کند و نامطلوب است /گ

چهار‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۳ بازدید

روند مقابله با آلاينده ها در خارک کند و نامطلوب است
صدمات ناشی از آلایندگی های ایجاد شده توسط شرکت های بزرگ نفتی و غیرنفتی مستقر در جزیره خارک ، اکوسیستم این جزیره مرجانی را با خطر مواجه کرده است .
جزیره خارک از توابع شهرستان بوشهر و بزرگترین پایانه صادرات نفت کشور است و بیش از 95 درصد صادرات نفت ایران از این جزیره صورت می گیرد.
این جزیره با بیش از 20 هزار نفر جمعیت در فاصله 57 کیلومتری شمال غرب بوشهر در آب های خلیج فارس واقع است.
بی شک فعالیت صنایع مختلف نفت ، گاز و پتروشیمی در کشور برای رسیدن به اقتصادی پویا و خودکفا لازم و ضروری است و مسلما در کنار مزیت و سودآوری که صنایع مختلف برای کشور دارند عوارض و آلودگی ها نیز وجود دارند.
اما آنچه باید مد نظر قرار گیرد چگونگی مقابله با آلاینده ها و مدیریت صحیح برای کاهش هر چه بیشتر عوارض ناشی از آنهاست که سلامت محیط زیست و مردم آن منطقه را به خطر می اندازد مسئله ای که متاسفانه شرکت های نفتی مستقر در خارک کمتر به آن توجه می کنند و این کم توجهی مشکلاتی را برای مردم و اکوسیستم منطقه به وجود آورده است .
رئیس اداره محیط زیست دریایی می گوید : در حال حاضر آلودگی ها در چند حوزه در خارک وجود دارد در بخش دریا نشت نفت از خطوط لوله های قدیمی و فرسوده ، ریختن نفت به دریا در زمان بارگیری کشتی ها عوامل آلودگی هستند.
آقای طلاب می افزاید : آلودگی هوا در خارک ناشی از دود فلرها (مشعل) و شناورها است به ویژه در هوای گرم و زمانی که هوا دم می کند هوا بسیار آلوده و تنفس مشکل می شود همچنین وجود پسماندهای موجود شهری و صنعتی که بیش از ظرفیت جزیره است موجب بروز مشکلاتی شده است .
وی همچنین می گوید : اکوسیستم در خارک دچار صدمات زیادی شده و نشت نفت به دریا نیز مشکلاتی را برای آبزیان ایجاد کرده است .
با وجود اینکه صید و صیادی در اطراف جزیره خارک و خارکو ممنوع است اما متاسفانه به دلیل کمبود نظارت، صیادان در این مناطق اقدام به صید می کنند که این عامل موجب تخریب زیستگاه مرجان ها شده است همچنین استحصال زمین از دریا نیز مشکلاتی برای اکوسیستم این جزیره به وجود آورده است .
در این میان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز با اشاره به اینکه روند اجرایی مقابله با تهدیدات زیست محیطی در مناطق نفتی و گازی استان ، لاک پشت وار است می گوید : با وجود این که شرکت های بزرگ نفتی و غیرنفتی مستقر در جزیره خارک می توانند در حفاظت از محیط زیست آن تلاش کنند اما تاکنون چنین اقدامی صورت نگرفته است و بی توجهی شرکت های نفتی به مسائل زیست محیطی ، سلامت و بهداشت مردم و کارکنان را در جزیره خارک تحت تاثیر قرار داده است .
آقای مطهری می افزاید : در حوزه آبهای زیرزمینی جزیره خارک ، نظارت و کنترل شرکت نفت فلات قاره کافی نیست فاضلاب های انسانی ، ضایعات مصالح ساختمانی و پسماندهای خانگی و بیمارستانی و زباله های غیر بازیافت مشکلاتی را در منطقه ایجاد کرده است که باید برای برطرف کردن آنها اقدام شود .
وی می گوید : در جزیره خارک بزرگترین اسکله وجود دارد که توجه به بارگیری نفت از طریق اسکله های نفتی و استخراج می تواند بسیاری از مشکلات زیست محیطی را برطرف کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر همچنین تاکید می کند دستگاه های پایش آلایندگی های محیطی خارک باید به صورت آنلاین به سامانه این اداره کل متصل شوند و در مناطق مسکونی و شهری نیز در سه نقطه که مورد تایید محیط زیست است نصب شوند و در حوزه دریایی نیز این کار باید صورت گیرد.
بخشدار ویژه خارک نیز می گوید : در خارک هیچگونه ایستگاه سنجش آلودگی هوا بصورت آنلاین وجود ندارد و این ضرورت دیده می‌شود که این دستگاه‌ها توسط شرکت‌های نفتی که آلایندگی منطقه را به وجود آورده‌اند ایجاد شود و آنها تعامل و همکاری خود را با حفاظت محیط زیست افزایش دهند تا این سازمان نسبت به شناسایی مشکلات زیست محیطی اقدام و در جهت رفع آن تلاش کند.
اما در کنار ایجاد این همه آلودگی و مشکلات در خارک ، تکلیفی بر عهده صنایع آلاینده گذارده شده و آن پرداخت عوارض آلایندگی است برای کاهش مشکلات ناشی از فعالیت این شرکت ها بر زندگی ساکنان و محیط زیست منطقه، مسئله ای که متاسفانه توسط شرکت های نفتی مستقر در خارک آنچنان که باید اجرا نمی شود و اگر مبلغی هم بابت این موضوع پرداخت شود سهم ساکنان منطقه از آن ناچیز است .
گفته می شود تنها پتروشیمی خارک سالانه 17 میلیارد تومان حق آلایندگی می پردازد و بقیه شرکت های نفتی مستقر در منطقه ، هیچگونه حق آلایندگی پرداخت نمی کنند و متاسفانه پرداخت عوارض صنایع آلاینده در پیچ و خم مسایل اداری به گونه‌ای طی می‌شود که در نهایت، صنایع از پرداخت آن معاف می‌شوند.
شهردار خارک می گوید: در گذشته ماهانه 50 میلیون تومان از اعتبارات آلایندگی به ما داده می شد که با پیگیری های به عمل آمده این درصد با احتساب ارزش افزوده به 200 میلیون تومان افزایش یافت که در حال حاضر عملاً از این مبلغ تنها 100 میلیون تومان نصیب مردم خارک می شود .
آقای بارگاهی با اشاره به رقم بالای درصد آلایندگی های نفتی می افزاید : سهم خارک از اعتبارات آلایندگی ناچیز است و متاسفانه درصد کمی از آن به خود منطقه تعلق می گیرد و بقیه در استان هزینه می شود در حالی که ما برای حل مشکل آب شرب جزیره ، ایاب و ذهاب و خرید کشتی، ایجاد مکان ها و لوازم تفریحی و بسیاری دیگر از مشکلات به این اعتبارات وابسته ایم .
رئیس شورای خارک نیز می گوید : کمک نفتی ها به مردم خارک تاکنون مقطعی و سلیقه ای بوده است که باید مدون و قانونمند شود تا بتوان برای آن برنامه ریزی کرد .
به گفته وی ، شرکت پایانه‌های نفتی ایران با توجه به پتانسیل‌هایش می‌تواند در کارهای خدماتی و عمرانی به شهرداری کمک کند و ما عملاً بین دوراهی شرکت نفت و استانداری بوشهر مانده‌ایم و برای برطرف شدن خواسته‌های مردم و دریافت بودجه لازم بلاتکلیف رها شده‌ایم ، نتیجه این که ارزش افزوده و حق آلایندگی این جزیره که حق این مردم است، در شهرهای دیگر استان خرج می‌شود .
بخشدار ویژه خارک نیز با بیان اینکه شرکت فلات قاره ، در ردیف شرکت های آلاینده قرار دارد و باید موارد آلاینده را رفع کند می گوید : پیت مرکزی، پیت غربی و دکل 117 فلات قاره عمده آلودگی های منطقه را رقم زده اند و علاوه بر آن 60 هکتار زمین در سال های گذشته در اختیار شرکت ان جی ال قرار گرفت که پنج هزار و 500 درخت در آن از بین رفت و زمینی که برای کاشت درخت به فلات قاره واگذار شد به انبار آهن آلات تبدیل شد و با توجه به گزارشات مکتوب در یک سال گذشته شرکت فلات قاره خارک هیچگونه اقدامی در راستای حفظ محیط زیست انجام نداده است.
آقای قاسمی می افزاید : راه یابی آلودگی های نفتی فلات قاره به آب های زیرزمینی نیز از خطراتی است که این آب ها را تهدید می کند .
وی همچنین می گوید : سرازیر شدن فاضلاب به دریا ،رها سازی زباله توسط اداره بندر و دریا نوردی خارک و انباشت زباله از مشکلات جزیره است .
آقای داربویی رئیس شورای خار ک می گوید : این جزیره در گذشته جزیره‌ای بود که محصول‌های کشاورزی آن زبانزد خاص و عام بود و به گناوه و دیلم صادر می‌شد، صید ماهی و مروارید آن به لحاظ وفور آنها در فاصله فی مابین جزیره خارک و خارکو نیز معروف بود و صیادان زیادی را از سایر نقاط به اینجا می‌کشاند، مردمانی شاد و فضایی پاک داشت اما امروزه افسردگی و دلمردگی در بین مردم بیداد می‌کند، صید ماهی کاهش یافته است، هوا آلوده شده است و بیماری‌های پوستی و ریوی مردم را آزار می‌دهد
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید