نجات ماهيان زينتي در گرو نجات مرجانها /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

نجات ماهيان زينتي در گرو نجات مرجانها /گ

چهار‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۸ بازدید

نجات ماهيان زينتي در گرو نجات مرجانها
خلیج فارس به علت تپه های مرجانی و صخره ای مکان مستعدی برای رشد انواع ماهیان زینتی است.
اما این apostrophe گنبدها به علت عوامل انسانی و تغییر شرایط اقلیمی در خطر نابودی و تخریب قرار دارند.
کمالی کارشناس زیست دریایی می گوید: ماهیان زینتی از نظر تغذیه و رشد به شدت به تپه های مرجانی وابسته اند و هر گونه تغییر در دما و حرارت محیط زندگی و تخریب مرجان ها به مرگ و نابودی این ماهیان منجر می شود.
عسکری کارشناس واحد دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان نیز می گوید: برداشت بی رویه مرجان ها برای مصارف تزئینی و استفاده در اکواریوم، لنگر اندازی قایق های صیادی، ورود فاضلاب های انسانی و صنعتی به دریا، ورود گونه های مهاجم و غیر بومی ستاره دریایی از طریق آب، آب توازن کشتی ها ی نفتی و لایروبی غیر اصولی در نواحی مرجانی از عوامل نابودی مرجان های دریایی است .
وی می افزاید: مرجان های دریایی پناهگاه ماهیان، محل تخم ریزی برخی از ماهیان و نوزادگاه بسیاری از گونه های آبزی از نوع زینتی هستند و در ایجاد سفره تغذیه برای بسیاری از آبزیان، حفظ تعادل اکولوژیک دریا، تامین اکسیژن و تصفیه محیط آبی نقش دارند.
پیش بینی می شود تا سال 1430 شمسی بیش از 60درصد مرجان ها و آبسنگ های دریایی جهان از بین رود.
با نابودی مرجان ها زیستگاه ماهیان زینتی نیز از بین می رود.
دهقانی معاون پژوهشی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان می گوید: در صورت تمرکز بر صید و صادرات با تخریب زیستگاه ها روبرو می شویم اما به عنوان مولد و تکثیر قابلیت استفاده دارد که بسیار پرسودو اشتغال زاست.
شاهی از سرمایه گذاران تکثیر ماهیان زینتی می گوید: هیچ زیرساختی برای فعالیت در این زمینه در استان فراهم نیست و گرفتن مجوز بسیار زمان بر است و دریافت انشعاب آب و برق بیش از یکسال طول می کشد.
وی می گوید: هزینه ها بسیار بالاست برای نمونه برای دریافت انشعاب برق باید 150میلیون تومان پرداخت کرد که هزینه بسیار بالایی است و به صورت تعرفه صنعتی اعمال می گردد.
با تکثیر ماهیان زینتی آب شور در هرمزگان همچنین از واردات کشور در این زمینه کاسته می شود.
ماهانه 3هزار قطعه ماهی آب شور به ارزش ریالی 40هزار دلار به کشور وارد می شود.
تکثیر ماهیان زینتی علاوه بر ارزآوری همچنین مانع از انقراض گونه های خاص این ماهی می شود .
کمالی کارشناس زیست دریایی می گوید: برای جلوگیری از انقراض برخی گونه ها باید اقدام به ایجاد زیست گاه های مصنوعی و محیط اسارت کرد.
در خلیج فارس بیش از 150گونه ماهی مرجانی زیست می کنند که نزدیک به 10 گونه آن به علت مرگ مرجان ها و صید های بی رویه در خطر انقراض هستند.
مدیرعامل تعاونی آینده سازان بندر مروارید مشکل دیگر را تهیه ماهی مولد اعلام می کند.
وی می گوید: با اینکه در کنار خلیج فارس زندگی می کنیم باید مولد را از تهران با قیمت چند برابری دریافت کنیم و عده ای صیاد که در این زمینه فعالیت می کنند تنها با پیشنهاد قیمت های چند میلیونی حاضر به فروش ماهیان مولد هستند.
دباغ از دیگر فعالان در تکثیر ماهیان زینتی نیز می گوید: مشکل اصلی ما گرفتن مجوز و ارایه تسهیلات است که با دریافت طرح های معماری انتزاعی و توجیهی اجرای کار را سخت و پیچیده می کنند.
معاون پژوهشی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان می گوید: صیادان دانش کافی در استفاده و فروش ماهیان زینتی ندارد و عده ای تنها استفاده خوراکی می کنند که با افزایش فارغ التحصیلان رشته های شیلاتی تقاضای فعالیت افزایش یافته است.
اما نبود حمایت ها باعث شده نه تنها صنعت تکثر رشد نکند بلکه برخی از فعالیت ها نیز تعطیل شود.
محترمی مدیرعامل تعاونی آسیا اکواریوم می گوید: عده ای سرمایه گذار در جزیره بوموسی به علت نبود امکان صادرات و دیگر زیرساخت ها فعالیت خود را رها کردند .
مدیرعامل تعاونی آبزی گسترنیز می گوید: مقوله تکثیر ماهیان زینتی برای مدیران شیلات ناشناخته است و مطالعه خاصی درباره خصوصیات بیولوژیک تکثیر ماهیان زینتی از طرف پژوهشکده و شیلات صورت نگرفته است.
آقای دباغ که درتکثیر این ماهیان فعالیت دارد نیز می گوید: بیشتر اطلاعات درباره خصوصیات بیولوژیکی را با مطالعه شخصی و آزمایش روی این گونه ها انجام دادم و حتی طرح پرورش این ماهیان در قفس را با ایجاد محیط های مصنوعی در دریا ارایه کرده ام که متاسفانه بی پاسخ مانده است.
مدیرکل شیلات هرمزگان می گوید: شیلات در زمینه ایجاد زیرساخت های لازم متولی نیست بلکه تنها نظر کارشناسی خود را درباره پرونده فعالیت تکثیر و ارایه مجوز اعلام می کند.
محبی فعالان در این زمینه را فاقد دانش و توانای علمی لازم می داند و می افزاید: امکان تکثیر ماهیان زینتی به علت شرایط زیستی خاص بسیار سخت و پیچیده است.
وی می گوید: هیچ برنامه ای در زمینه تکثیر ماهیان زینتی به جزء صدور مجوز نداریم.
مدیرکل شیلات هرمزگان درباره حفاظت از زیستگاههای مرجانی نیز می گوید: بر اساس امکانات و توان گشت های حفاظتی از این ذخایر حفاظت می کنیم .
با توجه به تجاری بودن ماهیان زینتی بهتر است نگاه مدیران شیلات از نگاه سنتی به شیوه ای نو تغییر کند تا هم امکان استفاده از ظرفیت نیروهای مازاد شیلات در این مزنه فراهم گردد و هم موجب تقویت رشته ای دانش بنیان گردد

منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید