افزايش ضريب امنيت غذايي با توسعه صنايع کشاورزي /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

افزايش ضريب امنيت غذايي با توسعه صنايع کشاورزي /گ

چهار‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۵ بازدید

افزايش ضريب امنيت غذايي با توسعه صنايع کشاورزي
هرمزگان با 160 هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه 2 میلیون و200هزار تن محصولات کشاورزی از قطب های کشاورزی کشور است.
بیش از 4 درصد تولیدات کشاورزی کشور در هرمزگان صورت می گیرد و از محدود استان هایی است که فصل دوم برداشت دارد.
هرمزگان در تولید بسیاری از محصولات مانند انبه ، لیموترش و بادمجان رتبه اول و در 20محصول دیگر رتبه های اول تا سوم را در کشور داراست. اما هر ساله بیش از 30 درصد از این محصولات به ضایعات تبدیل می شوند.
جباری کارشناس صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان می گویدبا گسترش و ایجاد صنایع کشاورزی و فنآوری های نانو فساد و ضایعات درمحصولات زراعی و باغی پایین می آید.
وی می گوید: به علت دانش پایین کشاورزان و فعالان در بخش صنایع فن آوری های جدید استفاده نمی شود و واحدهای فعلی نیز بصورت ساده و با فریزکردن محصولات اقدام به صادرات می کنند که باایجاد تکنولوژی های جدید ارزش افزوده این محصولات بیش از 30درصد افزایش می یابد.
رمضانپور مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان نیز می گوید: ایجاد صنـایع کشاورزی موجب می شود تا الگوی کشت رعایت شود و ثبات در بازار ایجاد گردد .
وی می گوید: هزار و 200 تن محصول قابل فرآوری در استان هست که از این میزان 800 تن نیاز به ایجاد صنایع فراوری دارند.
اما واحدهای موجود نیز به علت مشکلات تعدادی از آنها غیرفعال و تعطیل شده اند که نیازمند توجه و حمایت مسولان هستند.
جوادی رییس خانه کشاورز استان هرمزگان می گوید: خرمای استان سالانه 140 میلیارد درامد دارد که با توسعه صنایع فرآوری قابل افزایش است .
شاه نظری که در حال ساخت سردخانه 200تنی است می گوید: ساخت سردخانه 200 تنی نزدیک به 5 سال طول کشید و هیچ انگیزه ای دیگر برای فعالیت در ایجاد صنایع کشاورزی ندارم.
آزاد که کارخانه تولید خوراک دام در لنگه دارد نیز می گوید: با تـوجـه به بالا رفتن هزینه ها برای دریافت تسهیلات به جهاد کشاورزی مراجعه کردم و کلی شرایط گذاشتند.
وی می گوید: تسهیلات ندادند ما هم مجبور شدیم این واحد را تعطیل کنیم.
رئیسی کشاورز رودانی مدیر واحد بسته بندی پیاز می گوید: برای ساخت یک ساختمان و تاسیسات در زمین کشاورزی باید چندین میلیون تومان برای تغییر کاربری پرداخت.
شاه نظری کشاورز حاجی آبادی می گوید: هر ساله مبلغ زیادی بابت پول برق می پردازیم و بهتر است به جای تعرفه صنعتی از تعرفه کشاورزی در صنایع کشاورزی استفاده شود.
وی می گوید: لوله های گاز از 30 متری واحدهای صنعتی می گذرد اما چرا سوخت این صنایع را گازی نمی کنند.
جابری کارشناس جهاد کشاورزی می گوید: دریافت مجوز فرایندی طولانی و زمان بر و نیازمند مراجعه به دستگاه های متولی بسیاری است که لزوم طراحی سامانه واحدی برای صدور مجوز و ارایه تسهیلات است.
وی می گوید: در بسیاری از استان های صدور مجوز بهداشت در همان استان صورت می گیرد اما در استان هرمزگان تفویض اختیاری صورت نگرفته است و همین امر زمان را طولانی می کند.
مشکل دیگر نداشتن وثیقه های سنگین بانکی برای سرمایه گذاران در این واحدهاست.
برخی از واحدهای تولیدی به خاطر مشکل مالی و سرمایه در گردش تعطیل شده اند.
از 67 واحد تولیدی 12 واحد غیرفعال است.
مدیر صنایع تبدیلی استان می گوید: علاوه بر حل مشکلات واحدهای موجود نیاز به ایجاد 5 واحد فرآوری در هر سال هستیم، زیرا از میان 27 محصول تولیدی تنها 5مورد فرآوری می شوند.
رمضانپور می افزاید: صندوق توسعه کشاورزی ضمانت برخی طرح ها را قبول می کند و برای کسانی که قصد دریافت تسهیلات دارند ضمانت نامه بانکی صادر می کند.
وی می گوید: همچنین موسسه ایثارگران نیز آماده فعال سازی واحدهای غیر فعال با ارایه کمک مالی و به صورت مشارکتی است.
وی می گوید جهاد کشاورزی هیچ محدودیتی در پرداخت تسهیلات ندارد و این تسهیلات فقط یکبار پرداخته می شود.
کمالی کارشناس صنایع غذایی می گوید: در بخش های مانند شیلات صنایع تبدیلی به اندازه کافی ایجاد شده و اولویت باید به بسته بندی و فرآوری صیفیجات و سبزیجات/ بسته بندی مرکبات و خرما و فراوده های جدید شیلاتی و خوراک آبزیان است.
هم اکنون بسیاری از فرآورده های لبنی و گوشتی بصورت بسته بندی از استان های مجاور وارد استان می شود.
رمضانپور می افزاید: مشکل مربوط به ایجاد واحد و صدور مجوز شامل دستگاه های متولی و زمان بر /سرمایه بر بودن طرح ها /تامین ضمانت خارج از طرح ها / کمبود نیروی متخصص در حوزه صنایع غذایی و مشکلات مربوط به تولید شامل کمبود سرمایه در گردش/ طولانی بودن اخذ مجوز بهداشتی و استاندارد و موازی بودن فعالیت بهداشت و استاندارد وهزینه های بالای انرژی و نداشتن امکان حضوردر نمایشگاه های داخلی وبین المللی است.
وی پیشنهاد می دهد برای حل این مشکلات دانشگاه نیروی متخصص را فراهم کند و مشوق های صادرانی لازم به تولید کنندگان داده شود و صندوق ضمانت صنایع کوچک نیز کسری ضمانت ها را جبران کند.
امید است که دولت با حمایت از بخش کشاورزی و پرداخت یارانه ها به این بخش ضریب امنیت غذایی در کشور افزایش یابد
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید