مشکلات زیست محیطی در حوضه کارون /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

مشکلات زیست محیطی در حوضه کارون /گ

سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۰ بازدید

مشکلات زیست محیطی در حوضه کارون
جمعی از اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز گردهم آمدند و از بی مهری های مردم و مسوولان طی سال های گذشته در حق رودخانه کارون سخن گفتند و از این که مسایل زیست محیطی این رودخانه به فاجعه تبدیل شود ابراز نگرانی کردند و خواستند اجازه ندهیم این گونه شود.
در نشست خبری اعضای هیات علمی کمیته علمی همایش ملی رودخانه کارون که روز سه شنبه در محل اداره کل سازمان حفاظت از محیط زیست خوزستان برگزار شد یک عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اگر خطری متوجه رودخانه کارون باشد بی شک حیات تالاب های شادگان و هور العظیم هم به خطر می افتد.
اشرف جزایری ' افزود: هم اکنون در مقطع شهر اهواز از طریق 16 کانال، فاضلاب شهری و صنعتی با سطحی وسیع وارد این رودخانه می شود.

این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: در شهر اهواز 18 مرکز درمانی وجود دارد که روزانه یک هزار و 680متر مکعب از فاضلاب این مراکز وارد رودخانه کارون می

شود.

*انقراض برخی گونه های آبزیان در رودخانه کارون

'فروغ پاپهن' دیگر عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز با اشاره به ورود آب گرم نیروگاه های خوزستان به رودخانه کارون گفت: هیچ وقت مسوولان به بررسی معضلات ورود آب گرم نیروگاه ها توجه نکرده اند و ورود این آب به رودخانه کارون اکوسیستم کارون را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود:در سال های اخیر تغییرات ایجاد شده در وضعیت رودخانه کارون موجب شده بسیاری از گونه های آبزیان این رودخانه یا از بین رفته و یا اینکه از منطقه مهاجرت کنند.

عضو هیات علمی همایش ملی رودخانه کارون گفت: در گذشته برخی از انواع ماهی های رودخانه کارون، جزو ماهی های صادراتی بودند، که امروز هیچ کدام از آنها دیگر در رودخانه کارون وجود ندارد.

*انتقال آب کارون، تامین آب برای طرح 550 هزار هکتاری را با مشکل روبه رو می کند

دیگر عضو هیات علمی همایش ملی رودخانه کارون با اشاره به اجرای طرح انتقال آب کارون گفت: اگر قرار است حجمی از آب رودخانه کارون به سایر استان ها منتقل شود ابتدا باید حق آبه تالاب های خوزستان تامین شود.

'مهدی نور زاده حداد 'بیان کرد: تالاب های هورالعظیم و شادگان در گذشته تاثیری بسیاری در کاهش گرد و غبار در خوزستان داشتند اما با کاهش میزان آب این دو تالاب میزان وقوع پدیده گرد و غبار نیز در کشور افزایش یافته است.

وی با اشاره به وضعیت واحدهای پرورش آبزیان در خوزستان گفت: سه واحد پرورش آبزیان آزادگان یک، دو و همچنین شهید احمدیان در شهرهای جنوبی خوزستان برای ادامه فعالیت به آب کافی نیاز دارند و با انتقال آب، بخش قابل توجهی از این صنعت اشتغال زا نیز در خوزستان از بین می رود.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز به اجرای طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی (طرح رهبری) اشاره کرد و افزود: مسوولان از هم اکنون باید به فکر تامین آب مورد نیاز این طرح باشند زیرا با انتقال آب از طریق طرح انتقال آب بهشت آباد، مشکلات زیادی در بخش تامین آب در خوزستان به وجود می آید.

*ارزش رودخانه کارون کمتر از دریاچه ارومیه نیست

دیگر استاد دانشگاه شهید چمران اهواز نیز گفت: اهمیت حوضه دریاچه ارومیه تنها به این رودخانه بر می گردد اما در صورتی که خطری متوجه رودخانه کارون باشد کل کشور دچار مشکل می شود.

'مهدی مهدی پور' افزود: لازم است مسوولان با دیدی ملی به مساله رودخانه کارون و مشکلات موجود در این رودخانه نگاه کنند.

*استفاده از کود شیمیایی در کشاورزی موجب بروز بیماری می شود

'احمد رضا عمانی 'دیگر استاد دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص آلاینده های رودخانه کارون گفت: آلاینده های زیست محیطی یکی از مشکلات رودخانه کارون است که وضعیت این رودخانه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: میزان مصرف کودهای شیمیایی دارای فسفات و ازت دار به دلیل ارزان تر بودن بیشتر است اما این نوع کودها در زمان تبدیل شدن عامل اصلی بروز بیماری های سرطانی است.

عضو هیات علمی همایش ملی رودخانه کارون عنوان کرد: به دلیل نبود زه کش، زه آب های کشاورزی که حاوی انواع سموم ،آفت کش و کود شیمیایی است وارد رودخانه کارون می شود.

عمانی با اشاره به اینکه استفاده از کودهای شیمیایی در بین گندمکاران افزایش یافته افزود: یکی از مشکلات بخش کشاورزی خوزستان استفاده نکردن از مدل های کشاورزی پایدار است.

*فاضلاب های صنعتی عامل اصلی ورود نیترات به رودخانه کارون

'هادی معاضد' دیگر عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز بیان کرد: یکی از پارامتر هایی که تاثیر بسیاری در کیفیت رودخانه کارون داشته و در آب این رودخانه مشاهد شده نیترات است که این نیترات حاصل فاضلاب های صنعتی است.

وی با اشاره به اینکه انتقال آب بین حوضه ای اثرات نامطلوبی بر رودخانه کارون دارد گفت: کاهش دبی رودخانه کارون موجب افزایش غلظت آلاینده ها در این رودخانه می شود که این اثرات منفی در سال های خشکسالی بیشتر می شود.

عضو هیات علمی همایش ملی رودخانه کارون در خصوص وضعیت فاضلاب های شهر اهواز گفت: در شهر اهواز یک تصفیه خانه وجود دارد که 196 هزار نفر را پوشش می دهد در حالی که جمعیت شهر اهواز بیش از یک و نیم میلیون نفر است.

معاضد افزود: تنها 15 درصد از فاضلاب های شهر اهواز تصفیه می شود و باقی فاضلاب ها به صورت مستقیم وارد کارون می شود.

همایش ملی رودخانه کارون ششم تا هشتم اسفند ماه امسال در اهواز برگزار می شود.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید