خروج قطار توسعه بندر ریگ از ریل /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

خروج قطار توسعه بندر ریگ از ریل /گ

چهار‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۰ بازدید

خروج قطار توسعه بندر ریگ از ریل
شهرستان گناوه دارای دو بخش شامل بخش مرکزی به مرکزیت شهر گناوه و بخش ریگ به مرکزیت شهر ریگ است که متاسفانه بخش ریگ علی‌رغم توانمندهای بسیار در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و ... از پیشرفت قابل ملاحظه ای در طول سال های گذشته و به ویژه تا قبل از احداث جاده ساحلی برخوردار نبوده و در بن بست قرار داشت و به علت فقدان بسیاری از زیرساخت ها می توان گفت قطار توسعه بخش ریگ از ریل خارج شده است.
شهر ریگ مرکز بخش ریگ شهرستان گناوه از پیشینه بسیار کهن برخوردار بوده که درگذشته نه چندان دور به عنوان مرکز این شهرستان در محدوده جغرافیایی آن زمان به شمار می رفته است و حاکم شهر گناوه نیز توسط خان بندرریگ تعیین می‌شده است.

این بخش علیرغم وجود ظرفیت‌های گسترده در حوزه کشاورزی و شیلات، گردشگری، تجارت و دریانوردی، صنعت و ... با کمبودهای فراوانی در زمینه توسعه روبه رو است که در بن بست بودن قسمت عمده این بخش تا چندی پیش از دلایل عمده این توسعه نیافتگی بود.

با احداث جاده ساحلی امیدها برای رونق دوباره بخش ریگ زنده شده ولی متاسفانه این جاده امروز بیش از هر چیز دیگر نیازمند اتصال شهر ریگ به شهر گناوه به موازات نوار ساحلی دریا است که گویا مطالعات آن آغاز شده است؛ اگرچه از همین حالا ضرورت احداث باند دوم این جاده در پی تصادفات مرگبار چند مدت اخیر به شدت احساس می شود.

استقرار ادارات مختلف و یا نمایندگی دستگاه های اجرایی در مرکز این بخش خواسته و مطالبه به حق مردم و مسئولان مختلف این بخش اعم از بخشدار، امام جمعه، اعضای شورای بخش و شهر ریگ است که مسئولان شهرستان گناوه و استان بوشهر باید در این زمینه نگاه ویژه ای به این بخش داشته باشند.


شهرک صنعتی بندرریگ که در فاصله کمی از دو شهر گناوه و ریگ قرار دارد یک توانمندی بی نظیر برای اشتغال جوانان جویای کار شهرستان گناوه است که متاسفانه مورد بی مهری قرار گرفته و واحدهای صنعتی بزرگی در آن مستقر نشده و تنها چند واحد کوچک صنعتی در آن مستقر هستند که احیای این شهرک می تواند نور امید را در دل جوانان جویای کار شهرستان گناوه و به ویژه بخش ریگ روشن سازد.

توانمندی‌های بخش ریگ برای توسعه همه جانبه بسیار زیاد است اما نیازمند تهیه یک برنامه آمایش سرزمینی و یک سند چشم انداز توسعه 10 ساله است تا زمینه شکوفایی بخش ریگ را فراهم سازد.

نقش نخبگان، اندیشمندان و فرهیختگان بخش ریگ در توسعه این سند بسیار حائز اهمیت است و نیاز است تا در طراحی این سند چشم انداز توسعه از مشاوره این بزرگان به درستی استفاده شود.

در حال حاضر توسعه زیرساخت های بخش ریگ در تمام حوزه ها حرف نخست را می زند و باید دولت هر چه سریعتر به ایجاد زیرساخت های گوناگون در کنار مشارکت بخش خصوصی اقدام کند تا بتوانیم در یک افق 10 ساله شاهد آغاز شکوفایی نوین بخش ریگ باشیم.

لزوم توسعه نیروی انسانی کارآمد و متخصص برای توسعه بخش ریگ

عضو شورای اسلامی شهر ریگ نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات و توانمندی های توسعه بخش ریگ اظهار داشت: کمبود نيروهای بومی و دلسوز در راس مدیریت ادارات بخش و عدم پیگيری جدی خواسته ها و نيازهای بخش از طرف مسوولان در سال های گذشته در روند توسعه نیافتگی این بخش بسیار تاثیرگذار بوده است.

لیلا معتمدزاده با اشاره به لزوم توسعه نیروی انسانی کارآمد و متخصص برای توسعه بخش ریگ گفت: برای استفاده بهینه از ساحل بندرریگ و توسعه گردشگری بخش ریگ نیازمند ایجاد زیرساخت ها در این حوزه هستیم که به نظر می رسد کارهای صورت گرفته در بحث ساحل سازی در بندرریگ ناکافی بوده و باید توسعه یابد.

معتمدزاده در ادامه بیان داشت: عدم اختصاص اعتبار کافی و لازم در زمینه بهبود زیرساخت های بخش ریگ در حوزه های مختلف در طول سال های گذشته و عدم طراحی سند چشم انداز ده ساله را نیز می توان از دیگر مشکلات توسعه بخش ریگ دانست.


روند احداث موج شکن و دیگر زیرساخت های بندر ریگ تسریع شود

وی اضافه کرد: در حال حاضر شناورهای تجاری و صیادی در بندرریگ در زمینه پهلوگیری در خور به دلیل نیمه تمام ماندن عملیات احداث موج شکن با مشکلات بسیاری مواجه هستند که باید روند احداث موج شکن و دیگر زیرساخت های بندر ریگ تسریع شود تا گامی بزرگ در راستای توسعه اقتصادی بخش ریگ برداشته شود.

معتمدزاده با اشاره به ناکافی بودن پوشش رسانه ای مشکلات و انعکاس ظرفيت های فرهنگی و پيشينه تاريخی بخش ریگ افزود: به طور كلی از ظرفيت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موجود در بخش ریگ استفاده بهینه نشده و از بسیاری از توانمندی های این بخش غفلت شده است.

وی با اشاره به ضرورت به کارگیری و جذب نيروهای تحصيل كرده بومی در ادارات بخش ریگ عنوان کرد: این مهم می تواند در روند سیاست گذاری و تصميم گيری ها برای توسعه بخش ریگ بسیار کارآمد باشد.

عضو شورای شهر ریگ در پایان گفت: وجود سايت های پرورش ميگو و شهرک صنعتی نیز از نقاط قوت بخش ریگ است كه با توسعه این دو مي توان تا حد زیادی مشكل اشتغال جوانان این بخش را حل کرد.

بخش ریگ قطب کشاورزی گناوه است/ تولیدات کشاورزی در سال‌های اخیر کاهش یافت

رییس شورای اسلامی شهرستان گناوه با اشاره به مشکلات و توانمندی های توسعه بخش ریگ در حوزه کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بخش ریگ که قطب کشاورزی شهرستان گناوه است از دهستان رودحله به مرکزیت محمدی و بخشی از دهستان حیاتداود به مرکزیت چهارروستایی تشکیل شده است.

اسماعیل رفعتی گفت: این بخش از قابلیت ها و پتانسیل های فراوانی در زمینه زراعت، باغبانی، دامداری، مرغداری و پرورش انواع ابزیان برخوردار است.

رفعتی بیان داشت: در دهستان رودحله در بخش زراعت بیشترین سطح زیرکشت گندم دیم و آبی و در کل بخش ریگ بیش از 80 هزار اصله نخل وجود دارد که قابلیت توسعه ان وجود دارد ولی در چند سال اخیر زه آب نخیلات شبانکاره باعث نابودی زمین های کشاورزی منطقه رودحله شده است.

وی با اشاره به مراکز تولید میگوی پرورشی در بخش ریگ ادامه داد: در زمینه تولید میگوی پرورشی نیز پرورش میگوی رودحله و رود شور دو قطب پرورش میگوی استان محسوب می شوند.

رفعتی با اشاره به ظرفیت تولید صیفی جات در بخش ریگ اضافه کرد: روستاهای مال محمود، چهاربرچ و چهارمحال بیشترین کشت سبزی و صیفی را در شهرستان دارا هستند و ضمنا تولیدات روستاهای مذکور علاوه بر تامین سبزی و صیفی شهرستان به خارج از استان هم صادر می شود.

وی متذکر شد: به دلیل مشکلاتی که در سال های اخیر به وجود آمده میزان تولید سبزی و صیفی کاهش یافته است؛ اما در صورت فراهم آمدن زیرساخت های کشاورزی توسعه آن امکان پذیر است


عدم وجود مجوز خريد تضميني محصولات در بخش ريگ

رفعتی با اشاره به توانمندی این بخش در زمینه پرورش طیور و دام عنوان کرد: در دو روستای بخش ریگ یعنی روستای چهارروستایی و پوزگاه بیشترین مرغداری ها و دامداری ها واقع شده که امکان توسعه آنها وجود دارد.

وی با اشاره به برخی مشکلات کشاورزان این بخش تاکید کرد: كمبود سرمايه در گردش با بهره كم برای كشت و زرع، نامناسب بودن زمان تخصيص اعتبارات و عدم وجود مجوز خريد تضميني محصولات در بخش ريگ برای كاهش هزينه هاي حمل و نقل و افزايش انگيزه كشاورزان از جمله این مشکلات است.

رفعتی تصریح کرد: عدم وجود واحد بوجاري گندم بوجاري در منطقه و اصلاح بندهای موجود در بيمه پرورش ميگو برای رغبت به بيمه نیز بخش دیگری از مشکلات حوزه کشاورزی بخش ریگ است.

وی خاطر نشان ساخت: افزايش مواد و عناصر مضر در آب جاری در منطقه رودحله شمالی به علت جريان ورودی كانال های زهكش احداثی از طرف شركت آب منطقه ای در نقاط بالاتر و توقع داشتن از كشاورزان در زمینه واريز آب بها نیز در حوزه کشاورزی این بخش مشکل ساز شده است.

رییس شورای اسلامی شهرستان گناوه در پایان گفت: این درحالی است كه طبق قانون، شركت آب بايد برای رساندن آب به مزرعه كشاورز كانال هایی احداث كرده باشد و آب سالم را به كشاورزتحويل داده باشد.

توسعه زیرساختی روستاها نیازمند تامین اعتبارات است

رییس شورای اسلامی بخش ریگ نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در زمینه مشکلات و توانمندی های بخش ریگ در حوزه روستاها اظهار داشت: در شرایطی که یک سال از دولت تدببر و امید می گذرد هنوز توسعه روستایی با مسائل و مشکلات متعددی در زمینه کاهش فقر، توسعه اشتغال، بهداشت، امنیت غذایی، پایداری محیط زیست و ... مواجه است.

حسین سراجی با بیان اینکه شورا یک نهاد مردمی است که به مثابه واسط و تسهیل کننده رابطه مردم با دولت عمل می کند، گفت: تامین منابع مستمر و پایدار یکی از مسائل اساسی در ارتباط با شوراهای اسلامی روستا است


سراجی بیان داشت: از یک طرف ساکنین روستایی با توجه به توان مالی خود، قادر به مشارکت در امور اجرایی و عمرانی نیستند و از طرف دیگر امور اجرایی و زیرساختی و رشد فیزیکی روستاها نیاز به هزینه های کلان دارد.

وی اضافه کرد: در برنامه درآمدی روستایی تنها راه درآمد دهیاری ها عوارض محلی است که در هشت سال گذشته هیچ اقدامی در به روز رسانی اخذ عوارض محلی روستایی صورت نگرفته و این امر مشکلات بسیاری را در امر توسعه روستایی در پی داشته است.

سراجی با ارائه پیشنهادی در این زمینه تصریح کرد: پیشنهاد می شود که در خصوص این مشکلات کار گروهی در شهرستان یا استان برای رفع کلی و بروزرسانی و یک برنامه منسجم صورت گیرد.

مسئولان نسبت به روستاها رغبت و انگیزه بیشتری داشته باشند

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: یکی از معیارهای مهم در امر مدیریت روستایی، بالا بردن سطح سواد و تخصص لازم و قدرت مدیریتی است که این آموزش ها باید توسط دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری به دهیاران و مدیران روستایی داده می شد.

سراجی با اشاره به برخی مشکلات ساختاری در توسعه روستاهای بخش ریگ متذکر شد: عدم بینش هدفمند در سیاست ها و برنامه های کلان در مدیریت روستایی، نبود ساختار سازمانی و تشکیلاتی منسجم و یکپارچه با توجه به ماهیت روستایی، غلبه رویکرد بخشی و متمرکز در برنامه ریزی توسعه روستایی، بلاتکلیفی مدیریت توسعه روستایی در محیط روستایی از جمله این مشکلات توسعه ای است.

وی بیان کرد: همچنین کمبود تشکیلات حمایت کننده هدفمند برای رشد اقتصادی روستایی، نیازهای آموزشی و تخصصی و ساز وکارهای مناسب با رشد مردم، عدم وجود پیش زمینه های ساختاری و اداری مناسب، وضعیت اقتصادی روستاهای کوچک نسبت به روستاهای بزرگ و عدم توزیع اصولی منابع مالی از مشکلات و نارسایی های دیگر در زمینه مدیریت روستایی است.

رییس شورای اسلامی بخش ریگ در پایان گفت: از مسئولان شهرستان گناوه و استان بوشهر می خواهم که نسبت به روستاها رغبت و انگیزه بیشتری داشته باشند تا شاهد رفع مشکلات، تامین حداقل امکانات زیستی، جلوگیری از کاهش جمعیت روستاها و مهاجرت به شهرهای گناوه و ریگ باشیم.

فقدان بسیاری از زیرساخت های تجارت در بندرریگ

مسئول اتاق اصناف بخش ریگ نیز در زمینه مشکلات و توانمندی های توسعه بخش ریگ در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دو روستای جزیره شمالی و جنوبی قطب صیادی شهرستان گناوه هستند که عمده چالش آنها راکد ماندن اجرای موج شکن، طرح های مکمل اسکله و پناهگاه صیادی است که مرتفع کردن آنها می تواند باعث ایجاد اشتغال و افزایش تولید شود.

غلامرضا نعمتی گفت: این بخش همچنین قطب کشاورزی شهرستان در زمینه صیفی، سبزیجات و غلات است و اجرای طرح مکانیزاسیون کشاورزی، تامین آب از سد رییسعلی دلواری و چمشیر، ترویج و آموزش به منظور تحول و رشد کشاورزی کسب و کار بر مبنای فناوری نیز موجب تحول شگرف در توسعه کشاورزی این بخش خواهد شد.

نعمتی با اشاره به فقدان بسیاری از زیرساخت های تجارت در بندرریگ بیان داشت: توسعه صادرات و واردات تنها با ایجاد اسکله تجاری بندرریگ و ایجاد بسترهای تجارت الکترونیک امکان پذیر است.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: به منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر نیاز به تمرکززدایی و توسعه متوازن بخش و ارتقای 3 روستا چهارروستایی، جزیره شمالی و محمدی به عنوان روستای هدف در ارائه خدمات به روستاهای اقماری خود است.

نعمتی با اشاره به مشکلات و چالش های حوزه گردشگری بخش ریگ تصریح کرد: یکی از چالش های گردشگری عدم تخصیص اعتبار برای اجرای پارک جنگلی چهارروستایی است که سال 84 مطالعه و بخش های از زیرساخت های آن با 650 میلیون ریال اجرا و سپس به حال خود رها شده است.

وی با اشاره به دیگر چالش های این حوزه در توسعه بخش ریگ افزود: از دو روستای جزیره شمالی و جنوبی از سواحل بکر و چشم انداز زیبا برخوردار هستند و پتانسیل جذب گردشگر در فصول مختلف را دارند، اما تاکنون اعتباری درخور برای ایجاد زیرساخت های آنها تخصیص نیافته است


منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید