ظرفیت تالاب ها می تواند معیشت ساکنان پیرامون خود را تضمین کند /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ظرفیت تالاب ها می تواند معیشت ساکنان پیرامون خود را تضمین کند /گ

جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۸ بازدید

ظرفیت تالاب ها می تواند معیشت ساکنان پیرامون خود را تضمین کند
مدیر طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: استفاده از ظرفیت تالاب ها برای توسعه اقتصادی می تواند منافع معیشتی جوامع ساکن پیرامون آن را تضمین کند.
محسن سلیمانی روزبهانی در دومین نشست مشورتی ذینفعان تالاب های گلستان در گرگان افزود: استقرار طرح مدیریت جامع با مشارکت مؤثر تمامی ذینفعان برای حفظ، احیاء و پایدارسازی ارزش های تالاب بوده است.
وی اهداف این نشست را بررسی و تحلیل گروهی مشکلات و تهدیدهای تالاب، تعیین اهداف راهبردی برنامه مدیریت جامع تالاب های بین المللی استان عنوان کرد.
وی همچنین تعیین موضوعات اصلی کوتاه مدت و بلندمدت و تعیین بخشی از اقدامات اولویت دار برای نهادهای مسئول را از دیگر اهداف برشمرد.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان نیز گفت: با برگزاری چنین نشست های مشورتی می توان مسائل و تهدیدات مربوط به تالاب ها را بررسی کرده و راهکارهای درست و منطقی برای حفاظت و بهره برداری خردمندانه از تالاب ها را عنوان و اجرایی کرد.

امید روشن اضافه کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان برنامه های جامعی برای اهداف کوتاه مدت و بلندمدت حفاظت از تالاب ها در دستور کار خود دارد و برگزاری این چنین نشست هایی سهولت در اجرای این برنامه هاست.

دومین نشست مشورتی ذینفعان مجموعه تالاب های بین المللی 'آلاگل، آلماگل و آجی گل' در استان گلستان، با هدف تدوین برنامه مدیریت زیست بومی این تالاب ها،به مدت دو روز (27 و 28 آبان) برگزار می شود.

در این نشست مشورتی، اطلاع رسانی و آگاه سازی جوامع محلی اطراف تالاب ها، تدوین برنامه جامع مدیریتی تالاب ها در یک فرآیند مشارکتی از طریق برگزاری کارگاه، تصویب برنامه جامع مدیریتی در سطوح استانی و اجرای این برنامه ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این نشست دو روزه نمایندگان جوامع محلی حاشیه تالاب ها، کارشناسان دستگاه های اجرایی و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان حضور داشتند.

نشست قبلی تالاب ها 26 و 27 خرداد امسال در گرگان برگزار شده بود.

سه تالاب بین المللی آلاگل، آجی گل و آلماگل در 85 کیلومتری شمال گنبدکاووس، زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر به شمار می­ روند و به دلیل جاذبه های طبیعی در ایام مختلف پذیرای مسافران و گردشگران هستند.

در نخستین اجلاس دفتر تحقیقات بین المللی پرندگان آبزی و مهاجر که در سال 1350 در رامسر با شرکت پژوهشگران و کارگزاران حفاظت محیط زیست جهان برگزار شد، این تالاب ها در گنبدکاووس جزء تالاب­ های بین المللی اعلام شد.

مجموعه این تالاب­ ها، زیستگاه ویژه­ ای برای بسیاری از پرندگان آبزی و کنار آبزی بوده که با شروع فصل سرما، پرندگان مهاجر از نواحی شمالی به این تالاب­ ها مهاجرت کرده و نیمی از سال را زمستان گذرانی می کنند.

پرندگان مهاجر نظیر فلامینگو، قو، غاز، بالکان، حواصیل، چنگر، آبچلیک، اگرت ها، پرستوهای دریایی، سلیم و کاکایی ها از عمده پرندگان موجود در این تالاب ها هستند.

تالاب ­های بین المللی بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس از نقاط بسیار دیدنی و جذاب مناطق کویری شمال این شهرستان، به دلیل زیبایی خاص، حیات وحش و مواد غنی، همواره مورد توجه گردشگران و محققان بوده است.

تالاب آلاگل در شرق جاده اینچه برون - آق قلا قرار دارد و مساحت آن در زمان پرآبی به دو هزار و 500 هکتار می رسد.

آب این تالاب مانند سایر تالاب­ های این منطقه، از رودخانه اترک و زهکش­ های طبیعی و نهرهای شور به نام­ های سامان و شورجه تأمین می ­شود.

برخی از محیط پیرامون این تالاب با پوشش نی و جگن و درختچه­ های گز پوشانده شده است. سطح آب این تالاب در نوسان است و میزان ورودی آب تالاب به آب رودخانه اترک بستگی دارد.

یکی دیگر از این تالاب های بین المللی، آلماگل است که در شمال روستای تنگلی و با فاصله بسیار کمی از مرز ایران و ترکمنستان قرار گرفته است.

تالاب آلماگل 207 هکتار مساحت دارد که عمق آن در بیشتر نقاط یک تا 1.5متر و حداکثر آن 3 متر است.

حاشیه­ های این تالاب را پوشش نی فرا گرفته و ضلع جنوبی و مسیر کانال ورودی آب به تالاب نیز پوشیده از جنگل های گز است.

در این تالاب، به علت نزدیکی به مرز، شکار و هر گونه تیراندازی ممنوع است.

آب تالاب آلماگل به علت نزدیکی به رودخانه اترک شیرین است.

همچنین تالاب آجی گل یکی دیگر از تالاب­های بخش داشلی برون است که بالغ بر 350 هکتار مساحت دارد که در بالادست آن دریاچه بسیار زیبا با مساحت یک صد هکتار به نام نمک قرار دارد.

این تالاب از دو بخش تشکیل شده که قسمت غربی آن تا حدودی عمیق است و عمق آن در بیشتر نقاط یک تا 1.5 متر و حداکثر 3 متر است و آب آن نیز از طریق رودخانه اترک تأمین می شود و قسمت شرقی آن نیز پوشیده از نی زار است که از بخش غربی جدا می­ شود.

در مجموع، این تالاب­ها از نظر خاستگاه حیات وحش و حوزه گیاهان آبزی دارای اهمیت و زیستگاه مناسب برای پرندگان، آبزیان، دوزیستان، خزندگان، صدف ها و پستانداران است.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید