تاثير مثبت شيلات بر معيشت مردم هرمزگان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تاثير مثبت شيلات بر معيشت مردم هرمزگان /گ

دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۹ بازدید

تاثير مثبت شيلات بر معيشت مردم هرمزگان
صیادی یک حرفه آبا و اجدادی در هرمزگان و 36 درصد از فعالیت های صیادی کشور دراین استان را 28 هزار و 300 صیاد انجام می دهند .
مدیرکل شیلات هرمزگان می گوید: همه فعالیت های شیلاتی استان هرمزگان در در 22 بندرصیادی و بیش از هزار و 400 کیلومتر نوار ساحلی (900 کیلومتر نوار ساحلی و 500 کیلومتر سواحل جزایر) از شرقی ترین نقطه استان در بندر جاسک واقع در دریای عمان تا غربی ترین نقطه در شهرستان پارسیان واقع در خلیج فارس انجام می شود.
آقای محبی می افزاید: هرمزگان با صید بیش از 188 هزار تن آبزی و استفاده از 4 هزار فروند شناور صیادی رتبه نخست صیدآبزیان را در کشور دارد.
معاون صید اداره کل شیلات هرمزگان هم می گوید: فصل صید میگو که از 8 مهر آغاز شده بود ، آخر آبان به پایان رسید.
آقای بارانی می افزاید: امسال هزار و 150 تن میگو از صیدگاه های استان صید شد که حدود 50 درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال است.
وی اضافه می کند: کنترل صیدگاه ها پیش از آغاز فصل صید و رها سازی بیش از 30 میلیون قطعه در زیستگاه های میگو از مـهمترین عوامل افزایش صید امسال است.
غیر از مصرف آبزیان در داخل کشور بازارهای خارج از کشور هم از آبزیان خلیج فارس تغذیه می شوند.
رئیس گروه بهبود،کیفیت و فرآوری توسعه بازار آبزیان شیلات هرمزگان می گوید: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 6 هزار تن آبزی از هرمزگان به خارج از کشور صادر شده است.
آقای امانی زاده می افزاید: اسپانیا، امارات متحده عربی، ویتنام ، تایلند، چین، سریلانکا و عربستان از جمله مشتریان آبزیان هرمزگان هستند.
وی اضافه می کند: صادرات آبزیان از هرمزگان امسال بیش از 15 میلیون و 500 دلار ارزآوری داشته است.
داوری یکی از صیادان بندرعباسی می گوید: این فصل را دوست دارم چون جنب و جوش در بازار بیشتر می شود، من خودم صید می کنم و می فروشم و خدا را شکر خریدار هم بسیار دارم.
باقری هم که یکی از فروشندگان بازارچه آبزیان بندرعباس است، می گوید: از استان های مجاور برای خرید ماهی به خصوص میگو به هرمزگان می آیند و معمولا زیاد می خرند.
مدیرکل شیلات هرمزگان با اشاره به ظرفیت های فراوان هرمزگان برای افزایش صید در کشور می گوید: 50 هزار هکتار اراضی مستعد برای تولید میگوی پرورشی، وجود 85 هزار تن ظرفیت تولید میگو، 90 هزار تن ظرفیت پرورش ماهیان در قفس، 13 مرکز تکثیر لارو با قابلیت تولید بیش از یک میلیارد قطعه لارو در سال، 9 سایت پرورش میگو و 7 هزار هکتار سطح مفید قابل کشت در مزارع پرورش میگو از ظرفیت‌های مهم استان است.
رئیس موسسه تحقیقات شیلات کشور می گوید: هرمزگان توانایی تولید 90 هزار تن ماهی در قفس دارد.
به گفته آقای مطلبی، علت این ظرفیت، مناسب بودن امکانات فیزیکی و شیمیایی خلیج فارس و عمق مناسب آن است .
وی اضافه می کند: با توسعه زیرساخت ها امکان تولید 500 هزار تن ماهی در قفس وجود دارد.
گفته می شود کمتر از 10 درصد از این ظرفیت استفاده می شود در حالیکه هرمزگان قابلیت افزایش بیش از 6 برابر این ظرفیت ها را دارد.
مدیرکل شیلات هرمزگان می گوید: استفاده کامل از ظرفیت های مهمی مانند پرورش و صید آبزیان می‌تواند زمینه‌ساز تحول و دگرگونی شگرفی در افزایش تولید مواد غذایی، ایجاد فرصتهای جدید شغلی، درآمد منطقه‌ای و ارزی، تامین رفاه ‌اجتماعی و ارتقای جایگاه استان از لحاظ اقتصادی و اجتماعی شود.
اما کارشناسان می گویند:‌ ذخایر آبزیان خلیج فارس به علت صید غیرمجاز در معرض تهدید است.
هرمزگان در چند سال اخیربه علت صیدهای غیر مجاز و بی رویه و آلودگی ها با کاهش 50 درصدی ذخایر میگو و 20 درصدی ذخایر ماهی روبروست.
نزدیک به 3 هزار شناور غیر مجاز صیادی در استان فعالیت می کنند که گفته می شود پارسال بیش از 18 هزار تن انواع آبزی به صورت غیرمجاز صید کردند.
آقای تندرو مدیرعامل اتحادیه صیادی استان می گوید: بیشتر صید غیرمجاز را فرزندان صیادان به علت بیکاری انجام می دهند.
آقای بارانی معاون صید اداره کل شیلات هرمزگان می گوید: صیادان غیرمجاز با صید بچه ماهی، میگو و مولدهای ماهی جلوی رشد آبزیان را می گیرند و تکرار این کار موجب کوچک شدن ماهی ها برطبق استاندارد و نرسیدن ماهی به بلوغ جنسی می شود.
مدیرکل شیلات هرمزگان با اشاره به اینکه صید پایدار و بقای صیادی در گرو بازسازی ذخایر است،‌ می گوید: اقدامات حفاظتی انجام شده برای کنترل صید غیرمجاز در هرمزگان به علت کمبود نیروی انسانی شیلات تا کنون نتوانسته بطورکامل جلوی صید غیرمجاز را بگیرد به همین علت تلاش ها برای بازسازی ذخایر از طریق پرورش میگو و ماهی در قفس بطور جدی ادامه دارد.
آقای محبی مدیرکل شیلات هرمزگان می گوید: چهار سایت پرورش میگو به همت بخش خصوصی در حال احداث است که می‌تواند 770 تن میگوی پرورشی را به ظرفیت استان اضافه کند .
معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان هم می گوید: امسال 7 مجوز پرورش ماهی در قفس با ظرفیت تولید سالانه 4 هزار تن صادر شده است.
آقای کریمی می افزاید: راهبرد جدی سازمان شیلات کشور توسعه سریع طرح های پرورش ماهی در قفس و حفظ ذخایر آبزیان و دستیابی به تولید انبوه ماهیان با ارزش دریایی، ایجاد فرصت شغلی جدید، جلوگیری از صید غیرمجاز و هدایت جامعه صیادی به طرح های پرورشی است .
بیش از 14 درصد از کل ارزش افزوده شیلات کشور به هرمزگان اختصاص دارد و این استان در این زمینه در بین 10 استان کشور رتبه نخست را دارد که نشان دهنده تاثیرگذاری شیلات بر معیشت مردم این منطقه است.
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید