اکوسیستم های ساحلی استان بوشهر بجد تهدید می شوند /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

اکوسیستم های ساحلی استان بوشهر بجد تهدید می شوند /گ

یک‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۲ بازدید

اکوسیستم های ساحلی استان بوشهر بجد تهدید می شوند
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: مناطق حساس ساحلی این استان محل پیوند دو اکوسیستم خشکی وآبی به عنوان آخرین پذیرنده آلودگی ها از این دو منبع مورد تهدید جدی قرار دارند.
حسین دلشب افزود: با توجه به ارزشهای خاص اکولوژیک این مناطق از نظر حفاظتی در قالب کنوانسیون جهانی مورد توجه و تعریف قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: مناطق حساس ساحلی استان بوشهر که جزو مناطق منحصر به فرد مولد که بسیار شکننده هستند شامل جنگل های حرا، آبسنگ های مرجانی، زیستگاه لاکپشتان دریایی، خورها (آبراه های دریایی)، رویش گاه جلبک ها و علف های دریایی، تالاب های ساحلی وغیره است.
دلشب ادامه داد: این عرصه های آبی ساحلی که در جزر و مد قرار دارند به عنوان عرصه های محل تمرکز موجودات کف زی به شمار می روند که بزرگترین پایه زنجیره غذایی دریا و حیات آبزیان وپرندگان و سایر موجودات وابسته به دریا هستند و به عنوان بانک های زیستی از آنها یاد می شود.

وی بیان کرد: بیشتر آبزیان بخشی از چرخه حیات خود را در مناطق ساحلی و بویژه خورها به واسطه برخورداری از مواد غذایی غنی سپری می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: حدود دو سوم ماهیان با ارزش تجاری و 90 درصد صید دریایی به دلیل تجدید نسل و یا طی کردن قسمتی از مراحل رویشی به این مناطق وابسته هستند.

وی اظهارکرد: علاوه بر ارزش های اکولوژیکی، این مناطق به دلیل در پناه بودن از تلاطم شدید دریا مورد استفاده صیادان و بازرگانان محلی قرار می گیرند و دارای ارزشهای اقتصادی تجاری و از کانون های مهم گردشگری و اکوتوریسم هستند.

دلشب افزود: خورها از آنجا که آب خود را از دریا می گیرند براحتی از آلودگی های دریایی بویژه آلودگی نفتی تاثیر پذیرفته و به دلیل چرخش ضعیف آب، آسیب پذیر هستند.

وی فعالیت های ساحلی و خشکی را از دیگر منابع آلودگی مناطق ساحلی عنوان کرد و گفت: مجموع این عوامل، مناطق ساحلی و خورها را به مناطق حساس تبدیل کرده است.

دلشب اظهار کرد: خور سلطانی و لشکری در ساحل شهر بوشهر به عنوان بزرگترین آبراه دریایی این استان و بانک زیستی با ارزش برای ادامه حیات همه آبزیان و موجودات وابسته به دریا در این منطقه جغرافیایی عمل می کند، باید از هرگونه فعالیت که باعث ایجاد اختلال در چرخش آب این مکان با ارزش شود و دارای اثرات غیر قابل جبران و مرگ اکولوژیک و بیولوژیک آن است، جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: در این رتباط رعایت الزامات زیست محیطی و انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی جامع برای این خور ضروری است و باید در دستور کار مسوولان ارشد استان بوشهر قرار گیرد.

وی بیان کرد: در این ارتباط باید پیشگیری به عنوان مهمترین و مطمئن ترین شیوه حفاظت از محیط زیست و سلامت، کنترل که درجه اهمیت آن براساس ماهیت عوامل تهدید کننده است و درنهایت پاکسازی با وجود پرهزینه بودن صورت گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: درنهایت با توجه به اینکه مناطق ساحلی در شمار سرمایه ملی به شمار می روند، نباید خصوصی سازی یا برای انجام طرح ها و فعالیت های اقتصادی صرف اعم از اسکله و بارانداز وغیره اختصاص یابد که باعث مسدود شدن این اراضی و از این طریق حذف کامل کارکردهای اکولوژیک آنها شود.

وی انجام مطالعات منطقه ای نواحی ساحلی برای محدوده هایی از این مناطق که دارای آثار میراث فرهنگی هستند نیز الزامی دانست و افزود: باید از این طریق نیز همواره از ساخت و ساز در آنها جلوگیری کرد.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید