پرورش ماهيان سردابي، رونق اقتصادي چهارمحال و بختياري

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

پرورش ماهيان سردابي، رونق اقتصادي چهارمحال و بختياري

جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۰ بازدید

پرورش ماهيان سردابي، رونق اقتصادي چهارمحال و بختياري
چهارمحال و بختیاری با داشتن 407 مزرعه پرورش ماهی و تولید سالانه 20 هزار تن ماهی یکی از قطب‌های برتر تولید کننده ماهی در کشور است.
دمای هوای زیر 18 درجه سانتی گراد سبب شده است تا شرایط برای پرورش ماهیان سردآبی در این استان فراهم شود تا جایی که با وجود کاهش بارندگی در سال های اخیر نه تنها میزان تولید ماهی کاهش نداشته بلکه سود 15 تا 20 درصدی برای پرورش دهندگان ماهی به همراه داشته است.
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این استان برای دهمین سال پیاپی، رتبه نخست پرورش ماهیان سردابی در کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: پرورش ماهی در چهارمحال و بختیاری علاوه بر درآمدزایی بیش از 500 میلیارد ریال در سال، زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم هفت هزار نفر را در تولید آبزیان، صید و صیادی، حمل و نقل، تأمین خوراک ماهی و صنایع بسته بندی فراهم کرده است و هم اکنون از مهم ترین فعالیت های اقتصادی بخش کشاورزی این استان محسوب می شود.
آقای منصوری افزود: 35 مزرعه تکثیر ماهی در چهارمحال و بختیاری سالانه 45میلیون قطعه بچه ماهی تولید می کنند و 6 واحد تولید خوراک آبزیان هم با ظرفیت 136 هزار تن در این استان فعالند.
وی افزود: ماهیان سردابی تولیدی چهارمحال و بختیاری، علاوه بر فروش در بازار داخلی استان، به استان های همجوار و کشورهای آسیای میانه صادر می شود.
بزرگترین کارخانه تولید خوراک آبزیان خاورمیانه هم با تولید سالانه 15 هزار تن خوراک ماهی و اشتغال مستقیم 200 نفر در قطب صنعتی شهرکرد ساخته شده است.
این کارخانه نیاز بخش شیلات 16 استان و پنج کشور خارجی را تأمین می کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به تولید سه نوع خوراک ماهیان خاویاری با کیفیت بالا و در حد استاندارهای بین المللی در این استان گفت: خوراک ماهیان خاویاری در این کارخانه برای نخستین بار با کیفیتی برابر با محصولات اروپا تولید شده است.
آقای امامی افزود: تولیدات خوراک آبزیان چهارمحال و بختیاری علاوه بر توزیع در بازار داخلی، به کشورهای عراق، ترکیه، لبنان، گرجستان، ارمنستان و تاجیکستان صادر می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری هم با اشاره به فراوری و بسته بندی 10 درصد ماهیان سردابی تولید شده در داخل استان، گفت: این عملیات شامل فریز کردن، انجماد، آماده طبخ، کنسرو و پودر ماهی است که در سه کارخانه فعال استان انجام می شود.
آقای غیبی افزود: مجموع ظرفیت اسمی سه کارخانه فعال بسته بندی و فراوری ماهی در چهارمحال و بختیاری، سالانه 2 هزار تن است اما هم اکنون سالانه هزار تن گوشت ماهی در این استان فرآوری و بسته بندی می شود.
توسعه مزارع غیرمجاز پرورش ماهی، صدور مجوزهای بی رویه و زیان دهی به این صنعت، پرورش دهندگان ماهی در این استان را با مشکل مواجه کرده است.
هومان خاکپور فعال محیط زیست گفت: تعداد مزارع غیرمجاز پرورش ماهی در چهارمحال بختیاری از 40 مزرعه در سال 89 به بیش از چهار برابر در حال حاضر رسیده است.
وی افزود: تخریب اراضی ملی و از بین رفتن حریم رودخانه ها از پیامدهای ایجاد مزارع غیرمجاز است.
مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: هم اکنون 90 درصد از مزارع غیرمجاز خاکی غیرفعال شده و اداره شیلات و آبزیان در حال بررسی وضعیت برای تعیین و تغییر مالکیت، اثرات تخریبی این مزارع بر رودخانه ها و تخریب این مزارع است.
آقای منصوری با بیان اینکه فعالیت مزارع غیرمجاز پرورش ماهی در همه استانها مشکل ساز شده است، افزود: چهارمحال و بختیاری از استانهای پیشقدم برای ساماندهی یا تخریب مزارع غیرمجاز است.
فرماندار شهرستان اردل هم با اشاره به تخریب 15 مزرعه غیرمجاز پرورش ماهی در این شهرستان گفت: مسئولان دستگاه‌های اجرایی مربوطه، باید مکان‌یابی برای ساماندهی و تجمیع مزرعه های پرورش ماهی مجاز، اقدامات علمی و کارشناسی لازم را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهند.
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید