حفاظت از آبزيان جنوب نيازمند عزم منطقه اي

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

حفاظت از آبزيان جنوب نيازمند عزم منطقه اي

جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۱ بازدید

حفاظت از آبزيان جنوب نيازمند عزم منطقه اي
ماهی صبور غذای محبوب مردم خوزستان به خصوص آبادانی هاست که وضع فعلی آن چه بر سر سفره های مردم و چه صید آن چندان مناسب نیست.
با اینکه فصل صید و عرضه ماهی صبور در آبهای جنوب از اوایل فروردین تا آخر شهریور است اما کاهش وفور این ماهی در رودخانه های آبادان و خرمشهر و به دنبال آن کاهش عرضه آن در بازار گرانی این ماهی را در پی داشته است .
دکتر یوسفی از استادان علوم دریایی می گوید: صبور نوعی ماهی است که برای تخم‌گذاری باید از آب‌های شور وارد آب‌های شیرین شود و رودخانه‌هایی مانند کارون، هندیجان، بهمنشیر و اروند‌رود که آب‌های شیرینی دارند و به دریا متصل هستند، بهترین محل برای تخم ‌ریزی این گونه ماهی‌‌هاست.
وی با اشاره به اینکه صبور از ماهیان بومی ایران و عراق محسوب می شود، می افزاید: این ماهی بسیار لذیذ است و گردشگران زیادی برای خوردن صبور به آبادان می آیند زیرا این ماهی در تعدادی از شهرهای جنوب به فروش می رسد اما تازه و نوع خوب آن در آبادان وجود دارد.
کریمخانی مسافری از شهر شیراز در بازار ماهی فروش های آبادان می گوید: ما برای خرید ماهی صبور به آبادان می آییم و به طور متوسط سالی 30 کیلوگرم از این ماهی را بسته بندی می کنیم و به شهر خودمان می بریم.
یکی از شهروندان آبادانی هم می گوید: وقتی برای مسافرت به شهرهای دیگر می رویم از ما انتظار دارند ماهی صبور سوغات ببریم زیرا آوازه این ماهی در خیلی از شهرها پیچیده است .
غبیشاوی یکی از ساکنان آبادان و از صیادان ماهی صبور می گوید: در انتخاب این ماهی باید دقت کرد زیرا نوع کوچک آن تیغ زیادی دارد، درشت آن خوب پخته نمی شود و صبور متوسط بهترین نوع آن است .
آقای منصوری کارشناس تغذیه درباره خواص این ماهی می گوید: عصاره ماهی صبور سبب کاهش چربی و پیشگیری از تجمع پلاکت‌ها و انعقاد خون می‌شود .
علیزاده از صیادان و فروشندگان ماهی در بازار ماهی فروشان آبادان می گوید:‌ چند سال پیش ماهی صبور خیلی زیاد و قیمت آن کمتر از کیلویی 5 هزار تومان بود اما در حال حاضر میزان کمی به تور صیادان می رسد و به همین خاطر قیمت آن هم زیاد شده و در حال حاضر کیلویی 25 هزار تومان است.
آقای موسوی آزاد رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان می گوید: سد سازی های بی رویه، کاهش آب رودخانه ها، برگشت آب شور دریا به رودخانه های آب شیرین و همچنین ورود آب فاضلاب به رودخانه هایی مانند بهمنشیر محیط این رودخانه ها را آلوده و تنوع زیستی آن را در سال های گذشته به شدت کاهش داده است .
مدیرکل شیلات و آبزیان خوزستان هم با تایید درمعرض خطر انقراض بودن ماهی صبور می گوید: این ماهی برای تخم ریزی باید از آبهای شور وارد آبهای شیرین شود ولی اکنون به علت شوری آب رودخانه ها این ماهی کمتر دیده می شود.
آقای مغینمی با اشاره به کوچک بودن و کاهش کیفیت ماهی صبور می افزاید: به علت تقاضای زیاد، صیادان قبل از رسیدن این ماهی به اروند و بهمنشیر ماهی صبور را صید می کنند و این مسئله باعث بی‌کیفیتی و طعم نامطلوب آن شده است.
وی اضافه می کند: صید غیر مجاز صیادان عراقی بدون درنظر گرفتن فصل تخم گذاری و زاد و ولد ماهی ها از علت های دیگر انقراض ماهی صبور است زیرا در رودخانه اروند نامشخص بودن محدوده ماهیگیری باعث شده است صیادان عراقی با صید بی رویه باعث انقراض این نسل از ماهی شود .
دکتر یوسفی از استادان علوم دریایی می گوید: زنگ خطر انقراض ماهی صبور را باید جدی گرفت زیرا این گونه ماهی به علت شرایط بیولوژی و تغذیه، قابلیت پرورش در مکان محصور شده را ندارد و در صورت تداوم آلودگی آبهای استان و صید بی رویه منقرض خواهد شد.
سرهنگ هداوند فرمانده مرزبانی استان خوزستان هم با اشاره به صید غیر مجاز صیادان عراقی در آبهای خوزستان می گوید: پاسگاه های خطوط مرزی استان همه تلاش خود را برای نگهبانی از آبهای استان انجام می دهند ولی به علت نبود نظارت اساسی، صیادان عراقی با استفاده از تورهای پلاستیکی بیشتر ماهی های خوزستان را صید می کنند که این کار در نهایت باعث کاهش ذخایر استان می شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان می گوید: حوزه های مشترک صیادی با کشورهای همسایه به خصوص در زمینه صید ماهی صبور باعث شده است برنامه ریزی های داخلی به نتیجه چندان مطلوبی نرسد و نیازمند عزم منطقه ای برای حفظ انواع اقتصادی آبزیان باشد.
آقای مغینمی مدیرکل شیلات و آبزیان خوزستان می گوید: مذاکرات مقدماتی با مقامات عراقی درباره جلوگیری از صید بی رویه ماهی انجام شده است و امیدواریم پس از امضای تفاهمنامه شاهد افزایش ذخایر آبی در اروند باشیم.
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید