اعلام نتایج ارزیابی کمیته فنی و ایمنی اسکله‌های استان بوشهر

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

اعلام نتایج ارزیابی کمیته فنی و ایمنی اسکله‌های استان بوشهر

دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۴ بازدید

اعلام نتایج ارزیابی کمیته فنی و ایمنی اسکله‌های استان بوشهر
نتایج ارزیابی کمیته فنی و ایمنی اسکله‌های استان بوشهر در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران با حضور معاون سازمان مدیریت بحران کشور، استاندار و معاون عمرانی استانداری بوشهر اعلام شد.
در سالیان اخیر آتش‌سوزی‌های زیادی در بخش‌های مختلف استان نظیر جنگل‌ها و مراتع، نخیلات، بیشه‌زارها و تالاب‌ها، ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی و صنایع و اسکله‌ها به وقوع پیوسته که از جمله می‌توان به آتش‌سوزی مسکن مهرشهر بوشهر، ساختمان اداری شهید تند گویان منطقه ویژه انرژی پارس، اسکله‌های صیادی و تجاری بنادر دیر، رستمی و کنگان اشاره کرد.
لزوم اتخاذ تمهیدات مناسب و چاره‌اندیشی علت و تکرار وقوع این‌گونه حوادث نیاز به بررسی دقیق سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خواهد داشت، البته نباید فراموش کرد که عمده خسارات وارده در بخش اسکله‌ها و بنادر ناشی از عدم عملکرد به‌موقع اعضای اجرایی حوزه بحران نبوده، بلکه ناشی از بی‌توجهی به مسائل ایمنی توسط مالکین شناورها در اسکله‌ها و همچنین نداشتن حداقل ضوابط ایمنی اسکله به دلیل روند قدیمی که متأسفانه باب بوده و هنوز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

کارشناس مسئول اداره کل مدیریت بحران استان بوشهر ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان بوشهر گفت: با توجه به آتش‌سوزی‌های مکرر اسکله‌ها و بنادر در سطح استان و لزوم اتخاذ تمهیدات لازم به‌منظور پیشگیری و کاهش خسارات به لنج‌های صیادی و تجاری و تأسیسات جانبی و در راستای تأکید استاندار و بند (2) صورتجلسه تیرماه امسال شورای هماهنگی مدیریت بحران بوشهر مقرر شد کمیته‌ای تخصصی توسط اداره کل مدیریت بحران استان با همکاری دستگاه‌های مرتبط تشکیل و نسبت به بازدید و ارزیابی اسکله‌ها و بنادر استان از نظر چگونگی سطوح و اجرای ضوابط ایمنی و آتش‌نشانی اقدام و گزارشی از وضعیت موجود و نیازمندی‌ها تنظیم شود.

جهانگیر دهقانی بیان کرد: در این راستا تیم موردنظر تشکیل و پس از بازدید و ارزیابی و بررسی‌های صورت گرفته از بنادر و اسکله‌های استان گزارشی اجمالی از وضعیت موجود و نیازمندی‌ها و پیشنهادات به تفکیک هر اسکله در قالب فرم و مستند برای برطرف کردن مشکلات ارائه‌ شده که می‌تواند به‌عنوان یک بازدید و تحقیق میدانی مورد توجه و بهره‌برداری دستگاه‌های ذی‌ربط و تأثیرگذار قرار گیرد.

وی یادآور شد: ازدحام شناورها به دلیل عدم استفاده از کل کانال، نصب سیستم مانیتورینگ فقط در محل تخلیه بار شناورها، بسته بودن درب ورودی اسکله بعد از ساعت اداری، عدم رعایت نکات ایمنی توسط صاحبان شناورها، تعمیر و توقف شناورها در اسکله، عمق کم حوضچه، استقرار ادوات و تورهای صیادی در کنار حوضچه، عدم نظارت صحیح دریابانی و پهلوگیری شناورها از جمله مشکلات و خطراتی بود که در اسکله‌های نظارت‌ شده مشاهده شد.

وی ادامه داد: استقرار دیزل پمپ‌های اطفای حریق سیار در اسکله‌ها، ساماندهی و ایمن‌سازی جایگاه‌های سوخت مستقر در اسکله‌ها، لایروبی اسکله‌ها و حوضچه‌ها متناسب با نیاز بنادر استان، ملزم نکردن تمام شناورها نسبت به استقرار نگهبان آموزش‌دیده (آشنا به مسائل ایمنی- اطفای حریق و اصول ناوبری) در طول شبانه‌روز از جمله ضرورت‌هایی است که باید در اسکله‌های صیادی و تجاری استان موردتوجه قرار گیرد.

دهقانی اضافه کرد: جداسازی و تفکیک اسکله‌های صیادی از تجاری و اتمام سریع‌تر سیستم‌های اطفای حریق رینگی و مانیتورینگ در سطح اسکله‌های تجاری استان از دیگر نیازمندی‌های اسکله‌های استان است.

کارشناس مسئول مدیریت بحران استان بوشهر اظهار داشت: در بسیاری از اسکله‌ها حوضچه جدید احداث‌شده، ولی به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم و تأسیسات استفاده از آن‌ها میسر نیست که باید با قید فوریت نسبت به ساخت ابنیه و تاسیسات اقدام کرد.

وی ادامه داد: در تمام اسکله‌ها، انباری برای نگهداری تجهیزات و ادوات صیادی شناور آتش‌خوار کوچک تهیه شود، ضمن اینکه فعال‌سازی کدهای دورقمی داخلی برای اطلاع‌رسانی در مواقع اضطراری ضروری است.

دهقانی اضافه کرد: بیمه کردن تمام خدمه‌های حاضر بر روی شناورها و خود شناورها، نظارت جدی شیلات بر روی تعاونی بهره‌برداران، نظارت جدی مؤسسات رده‌بندی بر روی ایمنی شناورها در هنگام صدور گواهینامه ایمنی و نظارت جدی و مؤثر مرزبانی بر تمامی شناورها و استقرا حداقل یک دستگاه خودروی آتش‌نشان در تمام اسکله‌های مهم تجاری استان از جمله نیازمندی‌های اسکله‌هاست
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید