صنعت ارزآور و اشتغال زا پرورش میگو نیازمند حمایت /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

صنعت ارزآور و اشتغال زا پرورش میگو نیازمند حمایت /گ

چهار‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۲ بازدید

صنعت ارزآور و اشتغال زا پرورش میگو نیازمند حمایت
پرورش دهندگان میگو دراستان بوشهر معتقدند که رونق این صنعت ارزآور و اشتغال زا برای ساماندهی و رونق نیازمند ایجاد برخی زیرساخت ها قوانین و دستورالعمل های حمایتی در زمینه دریافت تسهیلات، صادرات و واردات مولد میگو است.
فعالان این عرصه در استان بوشهر که بیش از 70 درصد میگوی پرورشی کشور را تولید می کند، در هفته جاری در نشستی که با حضور محمدرضا مودودی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در بوشهر برگزار شد با بیان ظرفیت های صنعت پرورش میگو وموانع پیش روی این صنعت، توسعه آن را حرکتی در جهت شکوفایی اقتصاد ملی ارزیابی کردند.
آنان نبود تسهیلات و بازاریابی مناسب، تعرفه بالای صادرات میگو به چین، سخت گیری در واردات مولد میگو، نیاز به تهیه دستورالعمل بهداشتی از سوی سازمان دامپزشکی، خالی بودن سبد غذایی خانوارها از میگوی پرورشی و نبود زیر ساخت های لازم در برخی سایت های پرورش میگو را از جمله مشکل وموانع این صنعت در استان بوشهر برشمردند.
یکی از پرورش دهندگان میگو در استان بوشهر گفت: با شرایط موجود و شیوع بیماری لکه سفید در سایت های پرورش میگوی کشور آینده این صنعت و بویژه استان بوشهر امیدوارکننده نیست.
محمد قدسی افزود: چنانچه دولت و بویژه سازمان دامپزشکی برای وارد کردن مولد اصلی پرورش میگو تلاش نکنند، این صنعت که می تواند باعث رشد اقتصادی کشور و توسعه اشتغال شود روز به روز ضعیف تر خواهد شد.
وی یادآور شد: بدهی بانکی بخش دیگر از مشکلات فعالان صنعت پرورش میگو است که با وجود پرداخت مرحله اول بسته حمایتی دولت اما این مشکل همچنان باقی است و امیدواریم مرحله دوم این بسته حمایتی نیز در اختیاز فعالان این صنعت آسیب دیده قرار گیرد.
یکی دیگر از فعالان پرورش میگو در استان بوشهر گفت: در زمینه صادرات میگوی پرورشی با مشکل اساسی روبرو هستیم.
حسین زارعی با اشاره به شیوع بیماری لکه سفید در حوضچه های پرورش میگو در کشور و استان بوشهر افزود: به منظور به حداقل رساندن خسارت ناشی از این بیماری باید دستورالعمل بهداشتی تهیه و در سطح سایت های پرورش میگو اجرا شود.
وی اظهارکرد: مدیریت سایت های پرورش میگو به نحو مطلوب تنها با نظارت مستقیم و مستمر سازمان دامپزشکی محقق می شود.
زارعی با تاکید بر لزوم تامین لارو (بچه میگو) با کیفیت یادآور شد: اقدام به تهیه لاروهای جدید می تواند به کاهش آسیب ها به این حوزه کمک کند.
عضو اتحادیه پرورش میگوی استان بوشهر گفت: در وضعیت کنونی تلاش بیشتر برای تولید به منزله افزایش میزان ضرر و زیان ناشی از فعالیت در صنعت پرورش میگو است.
محمدرضا شهامت بیان کرد: قیمت میگوی پروشی بین 80 تا 90 هزار ریال است و این قیمت پایین، انگیزه تولید را بسیار کاهش داده است.
دیگر عضو اتحادیه پرورش میگو در استان بوشهر بیان کرد: سازمان دامپزشکی با برخوردهای سخت گیرانه خود امکان ورود مولد میگو به داخل کشور را دشوار کرده است.
احسان تنگستانی گفت: نرخ اسمی سود تسهیلات پرداختی بانک ها در حوزه صنعت پرورش میگو 25 درصد و سود واقعی اعمال شده 35 درصد است و این میزان سود بالا کارکرد تسهیلات بانکی برای صنعت میگو پرورشی را بسیار کاهش داده است.
وی ادامه داد: اینکه هنوز برخی از سایت های پرورش میگوی کشور با مشکل اتصال به شبکه برق مواجه باشند، زیبنده نیست.
عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: در حوزه صیادی برداشت آبزیان در سطح کشور سالانه 560 هزار تن و در حوزه پروش 325 هزار تن است.
مجید مرندی بیان کرد: به طور میانگین سهم ایران در حوزه های صید و پرورش آبزیان نیم درصد کل جهان است.
عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران ادامه داد: از مجموع صادرات سه میلیون دلاری بخش کشاورزی در سال گذشته 10 درصد این میزان مربوط به فعالیت های شیلاتی بود.
وی افزود: از سال گذشته بخش قابل توجهی از میگو پرورشی تولید شده در استان بوشهر به دلیل نامناسب بودن وضعیت بازارها در انبارها انباشته شده است.
مرندی بیان کرد: حجم میگوی پرورشی توزیع شده در داخل کشور از مجموع تولدی کشور حدود 30 درصد و میزان پنج هزار و 500 تن است و این امر به منزله 60 تا 70 گرم سرانه مصرف این محصول در کشور است.
وی با بیان اینکه آمار یاد شده نشان از تهی بودن سبد مصرف هر ایرانی از میگوی پرورشی است، افزود: بازاریابی این محصول در سطح کشور و تغییر الگوی مصرف آن ضروری است.
مرندی اظهار کرد: اگر هر نفر تنها 200 گرم میگوی پرورشی در سال مصرف کند، مجموع میگوی پرورشی تولید شده کشور در داخل به مصرف خواهد رسید.
وی گفت: در بازار جهانی نیز به دلیل شرایط موجود قادر به تعیین قیمت نیستیم و تنها باید از قیمت بازار تبعیت کنیم.
مرندی یادآور شد: برای ماندن در بازار میگوی پرورشی یا باید قیمت فروش افزایش یابد و یا قیمت تمام شده کاهش پیدا کند.
وی بیان کرد: در سال های گذشته بازارهای خوبی در ژاپن، اروپا و حتی آمریکا داشتیم ولی شرایط تحریم باعث از بین رفتن این بازارها شد.
نائب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی و صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: هزینه برق بالای شرکت های فرآوری میگوی پرورشی یکی از موانع رونق این حوزه است.
امیر شهریاری افزود: تعرفه صادرات میگو به کشور چین 18 درصد است، این در حالی است که محصول های دریایی چین با تعرفه 6 تا 7 درصدی وارد کشور می شود.
وی گفت: با توجه به رابطه متقابل ایران و چین در زمینه صادرات و واردات کشور چین نیز باید همکاری و مساعدت دو سویه ای در این زمینه داشته باشد.
شهریاری با بیان اینکه 80 درصد میگو پروشی کشور از سوی تجار بوشهری صادر می شود، گفت: نگاه صادرکنندگان میگوی پروشی به کشور چین به عنوان یک بازار دائمی است از این رو باید زمینه صادرات به این کشور فراهم شود.
وی با تاکید بر ضرورت تلاش برای کاهش قیمت تمام شده میگوی پرورشی گفت: سایت پرورش میگو رودحله استان بوشهر به عنوان نخستین سایت راه اندازی شده در کشور هنوز به برق متصل نشده و این مغایر با رویکرد حمایت صنعت پرورش میگو است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 219 کانتینر ماهی و میگو از بندر بوشهر صادر شده است.
محمد راستاد گفت: از شمار کانتینرهای یاد شده 148 کانتینر ماهی و و مابقی آن میگو بود.
وی گفت: با توجه به اینکه بندر بوشهر ظرفیت مناسبی برای پهلوگیری کشتی های لاینر را ندارند، فعالان صادرات در این حوزه باید تلاش کنند تا محصول صادراتی خود را از طریق کانتینرهای مجهز به سیستم سرمایشی وارد شده به بوشهر صادر کنند.
راستاد در ارتباط با انتقاد برخی از فعالان حوزه صادرات درباره نبود اسکله اختصاصی برای صادرات آبزیان در استان بوشهر پاسخ داد: در هیچ جای دنیا تدارک یک اسکله اختصاصی برای صادرات محصولی خاص مرسوم نیست و اسکله های ایجاد شده با کارکرد های مختلفی به فعالیت می پردازند.
مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: در سال گذشته مجوز واردات مولد میگو برای یک شرکت صادر شد ولی آن شرکت به دلیل اقتصادی موفق به واردات مولد میگو به کشور نشد.
مرتضی بحرانی گفت: هم اکنون نیز چندین واحد اقدام به گرفتن مجوز برای واردات مولد میگو کرده اند که با ادامه این روند واردات مولد میگو امسال به نتیجه مطلوب خواهد رسید و نیاز پرورش دهندگان برطرف خواهد شد.
وی افزود: صادرات میگو با کد اتحادیه اروپا تنها بستگی به درخواست کشور هدف دارد و در صورتی که آن کشور درخواست کد اتحادیه اروپا نداشته باشد امکان صادرات بدون درج کد اتحادیه اروپا وجود دارد.
بحرانی یادآور شد: برای تهیه دستورالعمل پزشکی برای پرورش میگو در سال آینده تاکنون نشست های مسمتری برگزار شده است.
رئیس بانک کشاورزی استان بوشهر گفت: مطرح کردن نرخ 25 تا 35 درصدی برای تسهیلات اعطایی به بخش صنعت میگو پرورشی خلاف واقع است و نرخ اصلی این تسهیلات 21 درصد است که از سوی شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده است.
محمدحسن رزاق منش افزود: تاکنون به منظور حمایت از صنعت پرورش میگو در چارچوب قانون نهایت همکاری با این بخش را داشته ایم.
مدیرکل شیلات استان بوشهر بیان کرد: برای سال آینده به منظور کاهش علائم بیماری در مزارع پرورش میگو نیاز است که در هر شرایطی که شده تمامی میگوهای موجود از سطح مزارع استخراج شود.
حسین بهمنیاری ادامه داد: در شرکت ISI فلوریدای آمریکا یک نوع مولد میگو برای پرورش در استان بوشهر انتخاب کردیم و دلیل این انتخاب رشد سریع و مقاوم بودن این نوع در برابر بیماری است.
وی یادآور شد: تا زمانی که میزان تولید میگوی پرورشی استان بوشهر به نزدیک 100 هزارتن نرسیده نمی توان انتظار داشته باشیم که نگاه جامعی به این بخش صورت بگیرد.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: با توجه به اینکه کشور چین بخش قابل توجهی از بازار میگوی پرورشی استان بوشهر را به خود اختصاص داده، کاهش تعرفه صادرات میگو به این کشور در دست پیگیری است.
محمد رضا مودودی افزود: شرکت های فعال استان بوشهر در زمینه صادرات میگوی پرورشی با فعالیت پراکنده در این زمینه راه به جایی نمی برند.
وی اضافه کرد: با تشکیل یک کنسرسیوم از سوی شرکت های فعال حوزه صادرات میگوی پرورشی در استان بوشهر دولت می تواند به نحو مطلوب تری آنها را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اگرچه پرداخت تسهیلات حمایتی به صنایع رابطه معکوس با افزایش توان رقابت آنها در بازار جهانی دارد ولی با وضعیت کنونی صنایع مرتبط با حوزه آبزیان نیاز به حمایت دارند.
مودودی بیان کرد: از سال 81 تا 89 نزدیک به 140 میلیارد ریال تهسیلات یارانه تجاری به بخش میگو پرداخت شده است.
وی بیان کرد: از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی به هرکدام از بخش های صنعت و معدن، کشاورزی، تجارت و مسکن دوهزار میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات بانکی اختصاص یافته است.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بانک های سراسر کشور عامل پرداخت این تسهیلات هستند، گفت: با این میزان یارانه تا سقف6 درصد از سود تسهیلات پرداختی به بخش های صنعت و معدن، کشاورزی، تجارت، مسکن زیر پوشش قرار می گیرد.
مودودی افزود: با تخصیص اعتبار یارانه ای برای توسعه زیر ساخت ها می توان در زمینه راه اندازی خط های منظم کشتیرانی و هواپیمایی، اعزام هیات تجاری به خارج از کشور، برند سازی و بسته بندی گام های موثری برداشت.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بوشهر گفت: استان بوشهر به عنوان قطب صنعت میگوی پرورشی کشور امسال دچار آسیب جدی شده است.
علی اکبر شریف پور بوشهری افزود: در این ارتباط تلاش زیادی برای به حداقل رساندن آسیب ناشی از ورود بیماری لکه سفید به مزارع پرورش میگو استان بوشهر صورت گرفت ولی با گستردگی حجم این بیماری این تلاش ها کارساز واقع نشد.
وی اضافه کرد: به منظور بازیابی ظرفیت اصلی تولید میگوی پرورشی استان بوشهر باید نهادهای مربوطه نهایت سعی خود را به کار گیرند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران که روز گذشته به استان بوشهر سفر کرده بود در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به شیوع بیماری لکه سفید در سایت های پرورش میگو در استان بوشهر و زیان دیدن پرورش دهندگان، در این ارتباط پس از بررسی و ارزیابی میزان خسارت ها، برای جبران غرامت به آنها پرداخت می شود.
حسن صالحی افزود: با وجود تولید بیش از 14 هزار تن و تامین 70 درصد میگوی پرورشی کشوراز استان بوشهر درسال گذشته، ولی بیماری ها همیشه وجود دارند و امسال شیوع لکه سیفد در سایت های پرورشی میگوی استان بوشهر باعث شد تا میزان تولید به 50 درصد پیش بینی شده در سال جاری معادل هشت هزار و 500 تن کاهش یابد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه هنوز برداشت تمام نشده میزان کلی خسارت مشخص نیست ولی براساس بررسی صندوق بیمه محصولات کشاورزی 70 درصد استخرهای پرورش میگو در استان بوشهر بیمه هستند.
صالحی اظهارکرد: همچنین به دلیل اینکه بیماری میگو در سایت های پرورش حادثه ای غیر قابل پیش بینی است، قرار است استاندار بوشهر در نامه ای به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور این مساله را در صندوق حوادث غیر مترقبه کشور مطرح و کمکی از این طریق به این صنعت شود.
وی یادآور شد: با پرداخت خسارتها و حمایت از صنعت پرورش میگو تلاش می شود کمترین ضربه به فعالان این صنعت وارد آید و همچنان این افراد با قوت کارشان را ادامه دهند.
صالحی افزود: با وجود اینکه درسالهای گذشته به دلیل تحریم ها امکان واردات مولد میگو وجود نداشته و با توجه به تحولات پیش آمده انتظار می رود سال آینده مولد سالم و خالص از کشورهای آمریکای لاتین وارد کنیم.
وی گفت: پیش بینی می شود امسال 15 تا 18 هزار تن میگوی پرورشی در کشور تولید شود.
رئیس سازمان شیلات ایران در باره صادرات میگو گفت: برای صادرات میگو علاوه بر بازارهای سنتی آسیای جنوب شرقی، اروپا، کشورهای خلیج فارس و خاورمیانه براساس توافق سال گذشته بازار روسیه و کشورهای اوراسیا که دارای ظرفیت بالایی است نیز اضافه شده است.
وی یادآور شد: علاوه بر این نیز صادرکنندگان ایرانی در نمایشگاه کشور چین شرکت کردند و در تلاش برای ایجاد بازار جدید میگوی پرورشی در بازار چین هستیم.
صالحی اظهار کرد: همچنین در دو سال گذشته تلاش کردیم میگو در سبد غذایی مردم کشور گنجانده شود و در این ارتبط روی تنوع فرآورده ها و حضور در نمایشگاههای شهرهای بزرگ کشور کارهای بزرگی انجام شده است
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید