اکوسیستم تالاب «آق» هنوز زنده است /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

اکوسیستم تالاب «آق» هنوز زنده است /گ

شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۸ بازدید

اکوسیستم تالاب «آق» هنوز زنده است
گیلان بخشی از کرانه‌های جنوب غربى و غرب دریاى خزر است که از گذشته‌های دور تا چند قرن پیش به دو بخش تقسیم می‌شد.
بخش غربى گیلان در طرف راست سفیدرود را «بیه‌پس» و بخش شرقى یعنى طرف چپ سفیدرود را «بیه‌پیش» می‌گفتند.
«بیه» در زبان محلى به معناى رود یا ساحل است و «بیه‌پس» به سرزمینى اطلاق مى‏شد که عقب سفیدرود قرار داشت و «بیه‌پیش» به سرزمینى گفته مى‏شد که جلوی سفیدرود قرار داشت.
با توجه به فراوانی میزان بارندگی، گیلان از نظر تعداد رودها، جویبارها و منابع طبیعی آب جزو مناطق استثنایی در کشور و حتی در خاورمیانه است.
بالغ بر 50 رودخانه و بستر رودها عمدتاً در مسیر دره‌های کوهستانی و کوهپایه‌ای که از جنگل‌های سرسبز و انبوه پوشیده شده‌اند قرار گرفته ‌است.
حوزه‌های آبخیز کوچک و بزرگ گیلان که از مناطق مرتفع در غرب و جنوب استان سرچشمه می‌گیرند توسط تالاب انزلی و یا به صورت مستقیم به دریای خزر می‌پیوندند.
رود مرزی «آستاراچای» رود کوچکی است که در مرز بین ایران و جمهوری آذربایجان واقع شده و در بخش ایران شامل سه شاخه فرعی است که دو شاخه آن از ارتفاعات حیران و یک شاخه دیگر از ارتفاعات جنگلی بهارستان جریان می‌گیرد.
کناره‌های این رودخانه مرزی از درختان انبوه و بیشه‌زارها پوشیده شده است و جلوه‌ای بسیار زیبا دارد.
تالاب «آق» یکی از تالاب‌های زیبای گیلان است که در حدفاصل بین بخش لوندویل و بخش مرکزی شهرستان آستارا واقع شده و از جنوب به شهر لوندویل، از شمال به شهر آستارا، از شرق به دریای خزر و از غرب به جاده آستارا‌ـ لوندویل منتهی می‌شود.
*کاهش چشمگیر وسعت تالاب آق آستارا در مدت 10 سال
این تالاب در یک دهه گذشته 100 هکتار وسعت داشت اما اکنون به دلیل پیشروی آب دریای خزر، برداشت بی‌رویه آب برای مصارف کشاورزی از حوزه آبریز این تالاب، رعایت نکردن حق آبه تالاب به منظور حفظ اکوسیستم آن و نیز برداشت غیرمجاز شن و ماسه از سواحل تالاب، وسعت این اکوسیستم مهم آبی را به کمتر از 10 درصد وسعت قبلی خود رسانده است.
با وجود کاهش چشمگیر وسعت تالاب آق، اکوسیستم این تالاب هنوز زنده و فعال است و جزو مناطق شکار ممنوع و حفاظت شده محسوب می‌شود.
در تالاب آق 61 گونه پرنده زمستان‌گذران و مهاجر شناسایی شده‌اند و انواع مرغابی‌سانان، قو، پلیکان، اردک، باکلان، خوتکای پر سفید و بلدرچین از جمله پرندگان موجود و شناسایی شده در این تالاب هستند.
اردک ماهی، کپور و ماهی سفید از جمله آبزیان تالاب مهم «آق» است.
این روزها سرنوشت این تالاب ارزشمند مسئولان آستارا را گرد یکدیگر آورده است تا برای آن تدبیری بیندیشند و از وضعیت فعلی نجات دهند تا دوباره شادابی خود را به دست آورد.
قرار است معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای بازدید از تالاب آق نیمه دوم اسفند جاری به آستارا سفر کند.
در این سفر مسایل مختلف تالاب آق مورد بررسی و احیا قرار می‌گیرد و با احیای کامل آن تالاب دیگری از سرزمین زیبای گیلان و کشور عزیز ایران به ثبت می‌رسد.
*ضرورت کمک مسئولان برای ثبت تالاب آق آستارا
رئیس دادگستری آستارا محیط زیست و حیات‌وحش را امانتی در دست انسان دانست و اظهار کرد: این امانت را باید به فرزندان خود در آینده تحویل دهیم.
سید احمد طالبی، احیای تالاب آق آستارا را اقدامی پسندیده خواند و یادآور شد: ما مسئولان باید دست در دست هم دهیم و در ثبت و حیات تالاب اداره محیط زیست را کمک و یاری کنیم.
وی با اشاره به اینکه تمام مسئولان باید تابع قانون باشند، خاطرنشان کرد: تبعیت از قانون تمام مشکلات را برطرف می‌کند.
رئیس دادگستری آستارا گفت: افرادی که اقدام به تخریب و تصرف یا شکار غیرمجاز می‌کنند سودشان در این کار است و باید با فرهنگ‌سازی و اجرای دقیق قانون و تعامل و پیگیری مداوم مسئولان جلوی این قانون‌شکنان را بگیریم.
به گفته این مسئول، طبق قانون دهیاران موظف هستند مسائل تخلفات شکار، تخریب محیط زیست و سواحل را به دادگستری گزارش کنند.
طالبی با بیان اینکه مردم در حمایت از محیط زیست همکاری می‌کنند، خاطرنشان کرد: بیشتر مردم از مبارزه با متصرفان محیط زیست و ساحل و شکار غیرمجاز حمایت می‌کنند.
*ثبت تالاب آق آستارا در صورت احیا شدن
رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس سفر معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست را در نیمه دوم اسفند به این شهرستان عنوان کرد.
شهروز قلی‌نژاد اظهار کرد: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تالاب «آق» بازدید می‌کند.
وی با قدردانی از همکاری مسئولان دستگاه قضایی و انتظامی و بسیج با اداره محیط زیست آستارا افزود: امیدواریم با حمایت مسئولان بحث امنیتی تالاب «آق» برطرف و ثبت شود.
این مسئول خواستار تشکیل بازرسی مشترک با دستگاه قضایی و انتظامی شهرستان شد و گفت: برای مقابله با تخریب و تصرف حیات وحش و محیط زیست تشکیل گشت مشترک ضرورت است.
قلی‌نژاد با بیان اینکه 11 کارخانه صدف مجوز فعالیت در شهرستان آستارا را دارند، یادآور شد: از این تعداد اکنون 6 کارخانه صدف فعال هستند.
وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود با توجه به اینکه ذخیره صدف کاهش یافته است در زمینه مجوز کارخانه‌ها از طریق وزارت صنعت و معدن تجدید نظر شود.
فرمانده انتظامی آستارا نیز اظهار کرد: پلیس شهرستان 24 ساعته آماده همکاری با دادگستری و ضابطان قضایی و اداره محیط زیست آستارا برای مبارزه با متصرفان حیات وحش و تخریب کنندگان ساحل و تالاب است.
*پلیس آستارا با تخریب‌کنندگان تالاب آق و استیل برخورد می‌کند
نادر خورسند افزود: به صورت رسمی اعلام می‌کنیم در طول شبانه‌روز هر زمان اداره حفاظت محیط زیست درخواست کند نیرو در اختیار رئیس این اداره برای برخورد با متخلفان و متصرفان حیات وحش و تخریب کنندگان تالاب آق و استیل قرار می‌دهیم.
وی خاطرنشان کرد: برخی مسئولان با وجود اینکه از قانون خبر دارند اما با قول‌های غیر قانونی افراد را برای تصرف و ساخت و ساز غیر قانونی تحریک می‌کنند که امیدواریم این مسایل بررسی و برخورد شود
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید