پهنه آبی هرمزگان در معرض آلودگی های نفتی /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

پهنه آبی هرمزگان در معرض آلودگی های نفتی /گ

یک‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۰ بازدید

پهنه آبی هرمزگان در معرض آلودگی های نفتی
این روزها، قاچاق سوخت، ورود و تخلیه مواد نفتی به دریا و آلودگی های ناشی از آن تهدیدی جدی برای اکوسیستم دریایی استان هرمزگان محسوب می شود. به گفته مسئولان، تداوم این موضوع به اضافه آلاینده های ناشی از فاضلاب های شهری و هدایت بخشی از آنها به سمت و سوی خورها و در نهایت دریا، جدای از پیامدهای مخرب زیست محیطی، اشتغال 28 هزار صیاد این استان را نیز به مرور زمان تحت تاثیر قرار خواهد داد
ضرورت اجرای طرح بازسازی ذخایر دریایی
به گفته مدیرکل شیلات استان هرمزگان، جبران خسارت آلودگی های نفتی ناشی از قاچاق سوخت در استان هرمزگان منوط به اجرای طرح بازسازی ذخایر دریایی است.
پرویز محبی در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار شبکه ایران با اشاره به ظرفیت های بالای تولید و پرورش آبزیان در استان هرمزگان خاطرنشان کرد: سالانه بیش از 178 هزار تن انواع آبزیان در استان تولید می شود که قاچاق سوخت به عنوان یکی از مهمترین عوامل آلاینده دریا می تواند در درازمدت موجب نابودی زیستگاه آ‌بزیان و کاهش زاد و ولد و تکثیر آنها شود.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر صید میگو به عنوان مهمترین موجود آبزی از نظر بیولوژیک در استان کاهش یافته است، گفت: تداوم روند‌‌ آلودگی های دریا چرخه تعادل بیولوژیکی خلیج فارس را در معرض تهدید و نابودی قرار خواهد داد به همین خاطر لازم است با تخصیص اعتبارات لازم و اجرای طرح بازسازی ذخایر دریایی، آن دسته از آبزیان رو به کاهش را در شرایط مصنوعی و خارج از دریا پرورش دهیم و سپس به صورت بچه ماهی و بچه میگو به دریا رهاسازی کنیم.
مدیرکل شیلات استان هرمزگان با اشاره به توقف تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای طرح بازسازی ذخایر دریا گفت: بهتر است از محل جرایم سوخت قاچاق، سهمی برای اجرای طرح بازسازی ذخایر دریا و جبران خسارات ناشی از قاچاق و تخلیه محموله های سوختی به سمت دریا در نظر گرفته شود تا به این ترتیب گام های عملی برای اجرای این طرح برداشته شود.
تخلیه 700 هزار لیتر سوخت قاچاق در دریای هرمزگان
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان نیز در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار شبکه ایران با بیان اینکه قاچاق سوخت به عنوان یکی از مهمترین عوامل آلاینده دریا محسوب می شود، گفت: در 9 ماه امسال بیش از 700 هزار لیتر سوخت قاچاق به دریا تخلیه شده است که تداوم این موضوع تاثیرات بازدارنده ای بر اکوسیستم دریا خواهد داشت.
مجید وفادار با اشاره به اینکه به جز قاچاق سوخت و تخلیه فرآوردهای نفتی به سمت وسوی دریا، تکمیل نشدن تصفیه خانه های جمع آوری فاضلاب شهری در استان از دیگر عوامل بازدارنده بر زیست بوم دریاست، بر تسریع در تکمیل طرح تصفیه خانه جمع آوری فاضلاب های شهری در سطح استان تاکید کرد.
تکمیل تصفیه خانه های جمع آوری فاضلاب لنگ اعتبار است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با اشاره به اینکه سالانه بیش از 48 میلیون متر معکب فاضلاب شهری و روستایی در استان هرمزگان تولید می شود، افزود: از این میزان تنها 22 میلیون متر معکب فاضلاب شهری و روستایی معادل 46 درصد تصفیه و مابقی از طریق چاه های جاذب و یا توسط تصفیه خانه های موردی، مدیریت می شود. ضمنا از این میزان حدود 2 میلیون متر مکعب فاضلاب به طور مستقیم وارد دریا می شود.
وفادار ادامه داد: در حال حاضر تنها 5 شهر استان شامل بندرعباس، لاوان، ابوموسی، جزیره هرمز و کیش مجهز به سیستم تصفیه جمع آ‌وری فاضلاب های شهری هستند و مابقی شهرهای استان از این مزیت بی بهره اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با اشاره به اینکه شهرهای ساحلی استان بیش از دیگر مناطق از معضلات زیست محیطی دریا در عذاب هستند، ادامه داد: از سال 70 پیگیری های مستمری برای برای مهار و هدایت آب های زیرزمینی و کنترل فاضلاب شهری انجام و مطالعاتی در این باره صورت گرفته است. به دنبال این پیگیری ها، یک طرح زیست محیطی با شرکت آبفای استان به نتیجه رسید تا جمع آوری فاضلاب شهری به طور کامل در مرکز استان انجام شود که البته این طرح به دلیل افزایش نرخ جمعیت آنطور که باید به نتیجه نرسید.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها 60 تا 70 درصد از فاضلاب های شهری بندرعباس تصفیه می شود و در چهار منطقه حاشیه نشینی شهر همچنان شاهد معضل زیست محیطی فاضلاب های شهری هستیم. در این مناطق به دلیل بافت غیر استاندارد فاضلاب های رها شده به سمت خورها در نهایت به دریا هدایت می شود که تدوین راهکاری برای مهار این معضل از اولویت های ماست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان همچنین نبود اعتبارات کافی برای تکمیل و بهره برداری تصفیه خانه های جمع آ‌وری فاضلاب های شهری را مهمترین سد راه دانست و گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، تکمیل تصفیه خانه بندرعباس با 71 درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند یکهزار و 800 میلیارد ریال اعتبار است. البته این مشکل تنها مختص مرکز استان نیست و تکمیل طرح تصفیه خانه های جمع آ‌وری فاضلاب های شهری در دیگر شهرهای استان همچون میناب، جاسک، جزیره هرمز، بندرلنگه، قشم و .. نیز همچنان لنگ اعتبار است.
شناسایی 5 نقطه دریایی به عنوان مناطق حفاظت شده
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان همچنین با تاکید بر اینکه حفاظت از دریا و حفظ آبزیان باید همواره مورد توجه باشد، تصریح کرد: در حال حاضر 5 نقطه در دریا و 6 نقطه در ساحل به عنوان مناطق حفاظت شده دریا و ساحل شناسایی و انتخاب شده اند که در صورت تصویب نهایی در شورای عالی حفاظت محیط زیست استان اقدامات لازم برای حفاظت از گونه های آبزیان در این باره انجام می شود.
وفادار همچنین با تاکید بر اینکه نوار ساحلی و دریایی هرمزگان زیستگاه 450 گونه ماهی و پستانداران دریایی است، از آموزش جوامع محلی و 50 روستا برای استفاده بهینه از ساحل و دریا و مراقبت از آبزیان دریایی خبر داد
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان نیز در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار شبکه ایران گفت: بر اساس مطالعات دانشمندان 114 نوع ماده به عنوان عوامل آلوده کننده آب رودخانه ها و دریاها شناخته شده است.
عبدالوحید ریاضی فر، ادامه داد: منشا اصلی ورود ترکیبات آلوده به اکوسیستم دریایی استان هرمزگان عمدتا ترکیباب نفتی است که بویژه از طریق تخلیه سوخت قاچاق وارد دریا می شود.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته ، ورود این میزان ترکیبات به محیط دریایی پیامدهای زیست محیطی جبران ناپذیری همچون مرگ و میر آبزیان، کاهش عمق نفوذ نور در دریا، کاهش اکسیژن محلول در دریا، کاهش باوری آبزیان، تجمع ترکیبات سمی در بافت آبزیان و انتقال به سطوح بالاتر زنجیره غذایی و ... را به دنبال داشته است.
به گفته معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان، به جز آلودگی های نفتی، ساخت وساز در سواحل دریا و تخریب زیستگاه های ساحلی و دریایی، مانورهای نظامی و انفجارات، آلودگی های حرارتی، آلودگی های ناشی از شناورهای مغروق در دریا، لایروبی و لایریزی، فعالیت های کشتیرانی ( تخلیه زباله، آب توازن، تخلیه مواد نفتی)، خشکسالی و کاهش رواناب های ساحلی و ... ازدیگر عوامل موثر بر آلودگی زیست محیطی استان هرمزگان محسوب می شود.
به هر حال صیانت و حفظ ذخایر ارزشمند دریایی خلیج فارس نیازمند توجهات ویژه همه دستگاه هاست در غیراینصورت رسیدن به روزی که دیگر هیچ اثری از آبزیان متنوع خلیج فارس نباشد، خیلی دور از ذهن نخواهد بود /شیدا جعفری خانقاه
منبع : شبکه ایران

دیدگاه خود را بیان کنید