تیلاپیا جایگزین دیگر ماهیان پرورشی شود /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تیلاپیا جایگزین دیگر ماهیان پرورشی شود /گ

دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۰ بازدید

تیلاپیا جایگزین دیگر ماهیان پرورشی شود
مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی از تولید بیش از 2هزار تن انواع آبزیان پرورشی در سال 92 در این استان خبر داد و گفت: در سال جاری دو هزار و 431 تن انواع آبزیان پرورشی در تعداد 242واحد آبزی پروری استان مرکزی تولید شده است
حسن اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر رشد این میزان را نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد دانست و ابراز کرد: علت میزان این رشد تامین نقدینگی، احداث واحدهای جدید آبزی پروری از محل تسهیلات بانکی و بکارگیری تجهیزات آبزی پروری برای افزایش تولید در واحد حجم بوده است.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود در سال جاری بیش از 50میلیون قطعه بچه ماهی قزل آلا در 21 مرکز تولید بچه ماهی قزل آلای استان مرکزی تولید شود که با تولید این میزان بچه ماهی قزل آلا با رشد 18 درصدی نسبت به مشابه سال گذشته در این بخش مواجه خواهیم شد.
اکبری تولید این میزان بچه ماهی قزل آلا را برای استان مرکزی بسیار مفید دانست و اظهار کرد: با تولید این میزان بچه ماهی قزل آلا استان مرکزی به یکی از استان های شاخص در تولید بچه ماهی قزل آلا در کشور تبدیل خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: این میزان تولید باعث می شود تا استان مرکزی 10درصد از تولید بچه ماهی قزل آلای کشور را به خود اختصاص دهد.

استان مرکزی رتبه اول کشور را در تنوع تولید ماهیان زینتی دارد
این مقام مسئول با اشاره به تولید 10میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی آب شیرین در 38 واحد تولیدی استان مرکزی، بیان داشت: استان مرکزی از نظر تنوع تولید انواع ماهیان زینتی رتبه اول کشور و از لحاظ تولید نیز رتبه های اول تا چهارم کشور را به خود اختصاص داده است.
اکبری راه اندازی ایستگاه ملی تحقیقات ماهیان زینتی شهرستان محلات را یکی از برنامه های توسعه علمی بخش ماهیان زینتی کشور عنوان کرد و ابراز داشت: راه اندازی این ایستگاه در محلات از مصوبات کمیسیون عالی مدیریت آبزیان در آب های داخلی سازمان شیلات ایران بوده که با همکاری سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی و مسئولان شهرستانی در محلات احداث شده است.
ماهی تیلاپیا جایگزین مناسبی برای آبزیانی که نیاز به آب دائم دارند
مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی پرورش ماهی تیلاپیا را در این استان جایگزین مناسبی برای آبزیانی که نیاز به آب دائم دارند، دانست و عنوان کرد: با عنایت به اینکه مطالعه ارزیابی زیست محیطی پرورش این نوع ماهی در سال جاری به اتمام رسیده است، در صورت موافقت سازمان حفاظت محیط زیست کشور با انجام پرورش ماهی تیلاپیا که یک گونه غیر بومی بوده در نقاط مطالعه شده استان مرکزی، این گونه می تواند جایگزین مناسبی برای آبزیانی که نیاز به آب دائم دارند باشد
وی تراکم پذیری بسیار بالای آن نسبت به سایر گونه ها، نیاز به تعویض کم آب، مدیریت منابع آبی مورد استفاده در بخش آبزی پروری و مقاوم بودن در برابر بیماری ها را از دیگر مزایای این ماهی عنوان کرد.
کلینیک تخصصی آبزیان استان مرکزی گامی موثر در جهت نظارت بر بهداشت واحدهای آبزی پروری
اکبری راه اندازی کلینیک تخصصی آبزیان در استان مرکزی را از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط مدیریت شیلات سازمان جهادکشاورزی استان در سال جاری بیان و اظهار کرد: راه اندازی این کلینیک موجب نظارت بهتر بر بهداشت و بیماری های واحدهای آبزی پروری استان توسط بخش خصوصی شده است.
وی تفاهم نامه همکاری با سازمان بسیج سازندگی استان مرکزی را در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی و به منظور پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و تسهیلات مورد نیاز تجهیز واحدهای آبزی پروری دارای مجوز را از دیگر اقدامات مدیریت شیلات استان مرکزی در سال 92 بیان کرد.
مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی افزود: در سال جاری تعداد 76 طرح آبزی پروری با رقمی معدل 19 میلیارد ریال جهت دریافت تسهیلات از این محل توسط شرکت های وابسته به سازمان بسیج سازندگی به بانک عامل معرفی شده که رقمی معادل 11500میلیون ریال از آن تا این مقطع زمانی جذب شده است.
اکبری با اشاره به جذب 60میلیارد ریال تسهیلات بانکی از اعتبارات سال های 90 و 91 ستاد توسعه بخش کشاورزی در این سال، گفت: نیاز بخش آبزی پروری به تسهیلات بانکی در سال 93 در دو بخش سرمایه ای و نقدینگی حدود 21 میلیارد تومان است.
احداث یکی از بزرگترین مزارع پرورش ماهیان خاویاری در واحدهای گلخانه ای استان مرکزی
این مقام مسئول احداث یکی از بزرگترین مزارع پرورش ماهیان خاویاری در واحدهای گلخانه ای استان مرکزی را از اهداف مدیریت شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در سال آتی دانست.
مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی، تکمیل مطالعات شهرک ماهیان زینتی شهرستان محلات با اشتغالزایی 200نفر به صورت مستقیم، توسعه و راه اندازی مراکز عرضه زنده آبزیان در استان مرکزی، بهره ورتر کردن واحدهای آبزی پروری، توسعه و راه اندازی واحدهای بسته بندی و فراوری ماهی، احداث یکی از بزرگترین مزارع پرورش ماهیان خاویاری در واحدهای گلخانه ای استان با تاکید بر پرورش ماهی تیلاپیا و ماهیان گرمابی در این استخرها را از دیگر اهداف مهم شیلات در سال 93 بیان کرد
اکبری تاکید کرد: توسعه فعالیت های آبزی پروری به عنوان یک فعالیت جانبی در کنار بخش کشاورزی باعث استفاده بهینه تر از منابع آبی موجود در بخش کشاورزی شده و به اقتصادی تر کردن فعالیت های کشاورزی کمک می نماید.
راه اندازی اولین بازارچه عرضه آبزیان و اولین کارخانه خوراک آبزیان در استان مرکزی
وی راه اندازی اولین بازارچه عرضه آبزیان و اولین کارخانه خوراک آبزیان در آینده در این استان را یکی از اولویت های مدیریت شیلات استان مرکزی اعلام و تصریح کرد: بهره برداری از این دو پروژه کمک بزرگی به تامین بازار، افزایش سرانه مصرف آبزیان و تامین خوراک مورد نیاز آبزیان پرورشی استان می کند.
مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات ایجاد شده در خصوص صدور مجوز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در سال 92، اظهار کرد: پیگیری هایی در خصوص حل این مشکل صورت گرفته است و انتظار می رود سازمان دامپزشکی کشور و سازمان نظام پزشکی استان با رفع این مشکل منجر به ادامه فعالیت این بخش در استان شوند.
اکبری در خصوص ویژگی های راه اندازی کارگاه تکثیر و پرورش ماهی زینتی گفت: راه اندازی با کمترین هزینه، بازگشت سریع سرمایه و درآمد زایی مناسب آن طی یک دوره از جمله مزایای راه اندازی کارگاه تکثیر و پرورش ماهی زینتی بشمار می رود.
اشتغال 900نفر در بخش آبزی پروری استان مرکزی
مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی در پایان از اشتغال 900نفر در بخش آبزی پروری استان مرکزی خبر داد و گفت: ثبت و راه اندازی اولین تعاونی تامین نیاز آبزی پروران با شیلات، مشارکت آنها در توسعه آبزی پروری و کاهش وظایف تصدی گری شیلات از اهداف آتی مدیریت شیلات استان مرکزی به شمار می رود

منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید