پرورش میگو، صنعتی برای رهایی از اقتصاد تک محصولی /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

پرورش میگو، صنعتی برای رهایی از اقتصاد تک محصولی /گ

دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۰ بازدید

پرورش میگو، صنعتی برای رهایی از اقتصاد تک محصولی
دست اندرکاران پرورش میگو دراستان بوشهر براین باورند که با توجه به درآمد زایی و ارزآوری این آبزی توسعه و تقویت این صنعت می تواند اقتصاد کشور را از در آمدهای تک محصولی نفت نجات داده و اشتغال زایی زیادی به مراه داشته باشد
رییس اتحادیه پرورش میگو دراستان بوشهر گفت: تقویت زیرساخت ها در سایت های پرورش میگو زمینه رشد و پویایی این صنعت را دراستان بوشهر فراهم می کند.

ابراهیم عباسی روز یکشنبه در نشست با فعالان بخش پرورش میگو دراستان بوشهر افزود: با توجه به ارزآوری و اشتغال زایی بالای صنعت پرورش میگو، این صنعت می تواند گامی درمسیر رهایی از اقتصاد و صادرات تک محصولی و وابستگی شدید به درآمدهای نفت باشد به همین دلیل حمایت مسوولان برای حل مشکلات فعالان این صنعت و توسعه آن ضروری است.

وی اضافه کرد: با وجود این که هم اکنون استان بوشهر حدود 70 درصد تولید میگوی پرورشی کشور را دارد، نبود برق و آب در بیشتر سایت های پرورش مهمترین مشکل اصلی فعالان این صنعت دراین استان است که مسوولان باید توجه بیشتری به این امر داشته باشند.

عباسی ادامه داد: در سفر دوم استانی هیات دولت دهم در بهمن ماه 86 مصوب شد سایت های پرورش میگو رود شور، حله و دلوار برق رسانی شوند ولی تاکنون این طرح ها اجرایی نشده است.

وی یادآور شد: با وجود این که زمین اجرای این پروژه تامین و در سال 87 نیز 13میلیارد ریال از شرکت توانیر به شرکت برق منطقه ای فارس برای اجرای طرح های برق رسانی به این سایت های پرورش میگو پرداخت شده اما تاکنون کاری در این زمینه صورت نگرفته است.

وی اظهارکرد: در این ارتباط 120پایه برق فشار ضعیف طراحی ولی تنها برای 30 پایه بتن ریزی شده و مابقی از سال 87تاکنون رها شده است.

عباسی بیان کرد: با اجرای طرح های برق رسانی در سایت های پرورش میگو هزینه تولید این آبزی دراین مراکز پرورشی 50 درصد کاهش می یابد.

وی اظهارکرد: همچنین عمده سایت های پرورش میگو فاقد آب آشامیدنی هستند و با وجود وعده های زیاد مسوولان برای حل این مشکل و آبرسانی به این سایت ها، در عمل اقدامی نشده است.

عباسی اظهارکرد: در استان بوشهر 60 هزار هکتار اراضی ساحلی برای پرورش آبزیان شناسایی شده که در صورت فراهم کردن زیرساخت های لازم برای این صنعت امکان تولید 214هزار تن میگو در استان بوشهر فراهم می شود.

رییس اتحادیه پرورش میگو دراستان بوشهر افزود: امسال از سطح سه هزار و 100 هکتار در 10 سایت پرورش بیش از 9 هزار تن میگو تولید شد.

وی بیان کرد: با توجه به این که صنعت پرورش میگو در استان بوشهر به طور مستقیم و غیر مستقیم هفت هزار و 685 نفر اشتغال در استان ایجاد کرده است، باید از این صنعت که ارز آوری و اشتغال پایدار به دنبال دارد، حمایت شود.

عباسی گفت: این میزان اشتغال در اراضی غیر قابل کشاورزی درحالی به وجود می آید که نیازی به تاسیسات عظیمی ندارد و ضمن ایجاد ارزش افزوده اشتغال بالایی را نیز به وجود می آورد.

وی با بیان این که 99 درصد پرورش دهندگان میگو در استان بوشهر، بومی هستند ادامه داد: دولت در ایجاد سایت های پرورش میگو سرمایه گذاری های مهمی انجام داده که لازم است این سرمایه گذاری تکمیل شود.

رییس اتحادیه پرورش میگوی استان بوشهر یادآور شد: در صورت برطرف شدن این تنگناها و حمایت از این صنعت می توان ارزآوری 20 میلیون دلاری وگردش مالی یکهزار میلیارد ریالی کنونی پرورش میگو را در استان بوشهر افزایش داد.

عباسی بیان کرد: مسوولان پس از سرمایه گذاری در ایجاد زیرساخت های پرورش میگو در استان بوشهر برای نگهداری این زیرساخت ها برنامه ای ندارند.

وی اضافه کرد: تا کنون هیچ یک از بانک ها تعاملی با پرورش دهندگان برای تامین سرمایه در گردش نداشته اند و با سخت گیری های زیاد هیچ یک از پرورش دهندگان نتوانسته اند از سرمایه در گردش بانکی استفاده کنند.

عباسی گفت: صندوق توسعه بخش کشاورزی نیز با اعتبار حداقلی که در اختیار دارد در تلاش برای حل مشکل پرورش دهندگان میگو در این استان است اما اعتبار این صندوق کافی نیست.

وی ادامه داد: اگر قرار است صنعت پرورش میگو در استان بوشهر پایدار بماند و برای کشور اشتغال، ارزآوری داشته و امنیت سواحل را تضمین کند، حل مشکلات، پوپایی و پایداری این صنعت نیاز به عزم ملی دارد.

یکی از پرورش دهندگان میگو در استان بوشهر نیز گفت: برقی کردن و تامین آب شرب سایت های پرورش میگو از مهمترین مشکلات پرورش دهندگان است.

محمد قدسی افزود: با وجود این که پرورش دهندگان اقدام به پرداخت اقساط خود کرده اند ولی بانک ها در زمینه سرمایه در گردش با ما همکاری نمی کنند و در صورت خواستن تسهیلات درخواست وثیقه ملکی می کنند که این امر جز سنگ اندازی در مقابل صنعت پرورش میگو چیز دیگری نیست.

وی اضافه کرد: مسوولان درصورتی دغدغه سایز میگوی پرورشی را دارند که تنها کارخانه تامین کننده غذای میگو در استان بوشهر که بهترین غذا را تولید می کند مواد اولیه آن سه ماه در گمرک معطل مانده بود.

قدسی اضافه کرد: استان بوشهر ظرفیت تولید میگو از 60 هزار هکتار و ارز آوری قابل توجهی از زمین های غیر قابل کشاورزی را دارد اما این درصورتی حاصل می شود که مسوولان در فراهم کردن زیرساخت ها با پرورش دهندگان همکاری کنند.

مدیرمرکز تکثیر و زادآوری موند میگو نیز گفت: با توجه به گرانی نهاده ها در صنعت پرورش میگو اگر مسوولان شرایط صادرات را برای فعالان این صنعت فراهم نکنند، صنعت پرورش میگو با شکست مواجه می شود.

کریم حیدری افزود: در شرایطی که قیمت غذا، بچه میگو و کارگر بالا رفته برای احیای صنعت پرورش میگو مسوولان باید همکاری و حمایت بیشتری از فعالان این صنعت داشته باشند.

وی اضافه کرد: کیفیت پایین غذای میگو و نبود مواد اولیه برای تهیه غذا در کشور یکی از مشکلات مهم این صنعت است و در صورت حل این مشکل میزان برداشت نیز بیشتر می شود.

حیدری اظهار کرد: از14مرکز تکثیر و پرورش در استان 10 مرکز فعال هستند که ظرفیت تولید یک میلیارد و 500 میلیون قطعه بچه میگو را دارند و مابقی به دلیل بدهکاری از چرخه تولید خارج شده اند.

وی یادآور شد: با توجه به این ظرفیت استان بوشهر در زمینه تولید بچه میگو خودکفا شده و در دو سال گذشته هیچ بچه میگویی در استان وارد نشده بلکه به استا نهای همجوار نیز صادر کرده ایم.

حیدری اضافه کرد: با توجه به این امر ضروری است مسوولان برای جلوگیری از انتقال بیماری از ورود بچه میگو از استان های دیگر جلوگیری کنند.

وی بیان کرد: در صدور مجوز جدید برای راه اندازی شرکت های تکثیر و پرورش در استان از اظهار نظر این صنف نیز استفاده شود چون مجوزهایی که بدون مشورت داده می شود به ضرر صنعت تکثیر و پرورش است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر نیز گفت: استان بوشهر در زمینه تولید بچه میگو خودکفا است و تلاش می شود زمینه رشد این مراکز در استان مهیا شود.

دهیارحاجیان افزود: برای مراکز تکثیر غیر فعال نیز تلاش می شود تسهیلاتی با سود کم برای فعال شدن دوباره این مراکز پرداخت شود.

وی در مورد صدور مجوز جدید نیز گفت: مجوز راه اندازی مرکز تکثیر و پرورش از طریق نظام مهندسی صادر می شود که براساس مکاتبات انجام شده بنا داریم که درصدور مجوز با شیلات نیز هماهنگی صورت گیرد.

استاندار بوشهرنیز گفت: هم اکنون سرمایه صندوق حمایت از کشاورزان استان بوشهر 200 میلیارد ریال است که باید با تقویت سرمایه این صندوق بخشی از مشکلات پرورش دهندگان میگو در این استان حل شود.

مصطفی سالاری افزود: پرورش دهندگان میگو از محل حمایتی سال گذشته 18 میلیارد ریال مطالبات دارند که اعتبار لازم برای این منظور در بودجه سال آینده تامین شده و در موعد مقرر پرداخت می شود.

وی اضافه کرد: استان بوشهر از ظرفیت های خوبی در زمینه پرورش میگو برخوردار است بنابراین برای توسعه این صنعت اراضی مستعد پرورش میگو باید به سرمایه گذاران واگذار شود.

استاندار بوشهر برق رسانی به سایت های پرورش میگو را از دیگر مشکلات پرورش دهندگان عنوان کرد و ادامه داد: 45 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح برق رسانی به سایت های پرورش میگو اختصاص یافته است که تلاش می شود با این اعتبار مشکل این سایت ها در این زمینه برطرف شود.

وی گفت: به منظور حل مشکلات برق سایت های پرورش میگو با هماهنگی های به عمل آمده پست برق 132 کیلو ولت و خطوط فشار متوسط در این سایت ها اجرا می شود.

سالاری افزود: تولید ماهی در قفس، پرورش ماهیان گرمابی و تولید خیار دریایی از جمله محصولات دریایی است که امکان تولید آن در استان بوشهر فراهم است و باید با شناسایی راهکارهای لازم علاوه بر افزایش تولید زمینه های اشتغال افراد جویای کار را در این صنعت فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: حضور کارشناسان خارجی در بخش تکثیر در شرایط کنونی محدود نمی شود ولی باید فعالان این بخش برای قول اخلاقی بدهند که آموزشهای لازم در این بخش را فرا بگیرند و از تکنسین های داخلی استفاده کنند.

استاندار بوشهر در باره محدودیت در ورود بچه میگو به استان بوشهر اظهار کرد: موافق قطع واردات بچه میگو به استان نیستیم چون انحصار در هر بخشی خوب نیست ولی از لحاظ ریسک احتمال ورود بیماری، دامپزشکی دقت نظر بیشتری داشته باشد.

سالاری اضافه کرد: همچنین در مورد صدور مجوز شرکت تکثیر و پرورش میگو نیز شیلات باید چارچوب کلی را به نظام مهندسی ارایه و از نظر مشورتی اتحادیه پرورش دهندگان استان نیز استفاده شود
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید