آماده بودن بستر تولید 4 نوع ماهی گرم آبی در استان سمنان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

آماده بودن بستر تولید 4 نوع ماهی گرم آبی در استان سمنان /گ

دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

آماده بودن بستر تولید 4 نوع ماهی گرم آبی در استان سمنان
استان سمنان با وسعتی برابر 9.7 میلیون هکتار حدود شش درصد از مساحت کل کشور را شامل می شود و بیش از پنج هزار منبع آبی شامل چاه، چشمه، قنات و رودخانه در آن جریان دارد.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه در این استان انواع گونه های مناسب آبزی پروری را می توان پرورش داد، گفت: انواع ماهیان سرد آبی، گرم آبی و خاویاری در استان سمنان پرورش داده می شود.
بیش از 820 تن ماهي در استان سمنان پرورش یافت
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از پرورش 825 تن ماهیان گرم آبی و سرد آبی در این استان طی سالجاری خبر داد و گفت: 219 باب استخر پرورش ماهیان گرم آبی در سطح استان فعالیت می کنند
مسعود مهدوی ضمن اشاره به تولید 825 تن ماهیان گرم آبی و سرد آبی در استان سمنان اظهار داشت: برداشت این مقدار ماهی نسبت به تولید سال گذشته که 740 تن بوده حدود 11 و نیم درصد رشد داشته است.
وی افزود: طی سالجاری 54 واحد استخر به پرورش ماهیان سردآبی قزل آلا اختصاص داشت که تاکنون 581 تن ماهی از این استخرها برداشت شده است.
فعالیت 219 باب استخر پرورش ماهیان گرم آبی در استان سمنان
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان کرد: در این استان همچنین 219 باب استخر به پرورش ماهیان گرم آبی از نوع کپور و آمور اختصاص دارد که به میزان 244 تن ماهیان گرم آّبی نیز از این استخرها برداشت شده است.
مهدوی همچنین از وجود 15 واحد پرورش ماهیان زینتی با تولید 230 هزار قطعه، تکثیر بیش از یک میلیون و 300 هزار قطعه بچه ماهی قزل آلا و وجود یک واحد فعال پرورش ماهیان خاویاری به صورت الگوئی با 500 قطعه در شهرستان گرمسار خبر داد.
وی با بیان اینکه در استان سمنان انواع گونه های مناسب آبزی پروری را می توان پرورش داد گفت: انواع ماهیان سرد آبی، گرم آبی و خاویاری در این استان پرورش داده می شود.
آماده بودن بستر تولید 4 نوع ماهی گرم آبی در استان سمنان
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه ماهیان سرد آبی در دمای آب بین هشت تا 18درجه سانتیگراد رشد، تکثیر و نمو می شوند اظهار داشت: گونه های اصلی پرورش این نوع ماهی قزل آلا و رنگین کمان است که می توان در منابع آبی اقدام به پرورش آن کرد که امروزه بیشترین تولید استان را به خود اختصاص داده است و به عنوان محور توسعه بخش شیلات در استان های داخلی به شمار می رود.
مهدوی با اعلام این مطلب که ماهیان گرم آبی در دمای آب بین 12 تا 35 درجه سانتیگراد پرورش داده می شوند افزود: چهار گونه از این ماهیان که شامل کپور معمولی، کپور علفخوار (آمور)، کپور نقره ای (فتیو فاگ) و کپور سر گنده یا بیگ هد را می توان در استان سمنان پرورش داد.
وجود ظرفیت استحصال خاویار در استان سمنان
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان همچنین از پرورش ماهیان خاویاری در این استان خبر داد و گفت: با برنامه ریزی می توان به تولید گوشت سفید و استحصال خاویار در سطح وسیعی از استان اقدام کرد و به همین منظور پیشنهاد شده ترتیبی داده شود تا یک مزرعه پایلوت با اعتبارات عمرانی برای ترویج این صنعت در استان ایجاد شود.
مهدوی با اشاره به توسعه پرورش ماهیان زینتی نیز اظهار داشت: امروزه زندگی شهرنشینی و انواع سرگرمی های رایانه ای و اینترنتی باعث شده است که ما از طبیعت فاصله گرفته و از هم نشینی با آن محروم می شویم لذا با پرورش و توسعه ماهیان زینتی در شهرها می توان این طبیعت زیبا را به منازل شهرنشینان وارد کرد.
وی تصریح کرد: در استان سمنان منابع آبشوری وجود دارد که برای کشاورزی و مصارف مورد استفاده قرار نمی گیرد و می توان با برنامه ریزی و مطالعه آنها اقدام به پرورش آرتمیا در استان کرد که باعث ایجاد اشتغال و از سوی دیگر باعث ایجاد درآمد برای روستاییان می شود
ماهی در مقایسه با سایر گوشتها چربی کمتری دارد
یکی از کارشناسان تغذیه در استان سمنان نیز در ادامه گفت: پروتئین موجود در گوشت ماهی دارای ارزش بیولوژیکی بالا بوده و به راحتی هضم می شود.
محمد حسن قدس الهی با بیان اینکه ماهی نه تنها در مقایسه با سایر گوشتها چربی کمی دارند افزود: چربی موجود در آنها به دلیل برخورداری از اسیدهای چرب خیز اشباع دارای مزایای متعددی از قبیل کاهش تجمع پلاکتهای خونی و جلوگیری از لخته شدن خون در شریانها، کاهش خطر سکته قلبی و مغزی، کاهش میزان مکترول ها و چربی خون، باعث تسهیل جریان خون در شریانها، باعث رشد کامل مغز جنین در زن های باردار ، رشد مغز کودک در سال اول زندگی، تسریع در فرآیند یاد گیری کودک، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان ها بخصوص سرطان پروستات در مردان و سرطان سینه در زن ها و باعث کاهش بروز اختلات مغزی و انواع افسردگی می شود.
وی تصریح کرد: پروتئین حاصل از گوشت ماهی از انواع اسیدهای آمینه ضروری و غیرضروری مورد نیاز بدن انسان برای رشد و نمو و جایگزینی و ترمیم بافت ها برخوردار است.
بیش از 95درصد از پروتئین ماهی جذب بدن انسان می شود
این کارشناس تغذیه با بیان اینکه قابلیت هضم و جذب پروتئین گوشت آبزیان به دلیل برخورداری از بافت پیوندی کمتر در مقایسه با گوشت قرمز و طیور بیشتر است، گفت: بیش از 95درصد پروتئین ماهی جذب بدن انسان می شود.
قدس الهی استفاده از غذاهای دریایی در رژیم غذایی کودکان بد غذا و کم اشتها، افراد مسن، نوجوانان و جوانان در حال رشد و افراد مبتلا به عوارض گوارشی را مفید دانست و گفت: گوشت ماهی سرشار از املاح معدنی از قبیل آهن، روی، مس، فسفر، کلیسیم و به خصوص ید است.
وی وجود کلسیم، فسفر و منیزیم موجود در گوشت ماهی را در رشد و نمو استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان و پوسیدگی دندان موثر دانست و گفت: گوشت ماهی به دلیل داشتن میزان مناسب آهن، روی و مس در ساخت گلبولهای قرمز موثر است.
قدس الهی درخشندگی پوست ماهی ،درخشندگی پولک ها در ماهی تازه و چسبندگی محکم آن به بدن ماهی، روشن، مرطوب و بدون بو بودن آبشوش های ماهی، شفاف و کم بودن ترشحات سطح بدن ماهی، برجسته بودن چشم ماهی، براق و محکم بودن دیواره شکمی ماهی و سفت بودن گوشت ماهی را از راه های تشخیص ماهی سالم عنوان کرد و گفت: پریدگی، تیره بودن، تغییر رنگ آبشوش ها به قهوه ای، شل بودن گوشتها و جدا شدن آن به راحتی از استخوان و تو رفتگی چشم ماهی از نشانه های بارز ماهیان فاسد است.
گزارش از اعظم سالار
منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید