برداشت یک متر مکعب آب از کارون بر اقتصاد کشور تاثیرگذار است /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

برداشت یک متر مکعب آب از کارون بر اقتصاد کشور تاثیرگذار است /گ

چهار‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۴ بازدید

برداشت یک متر مکعب آب از کارون بر اقتصاد کشور تاثیرگذار است
احمد سیاحی در چهارمین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی که در دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد اظهار کرد: اهمیت کشاورزی و تولیدات آن در کشور ما، بر کسی پوشیده نیست و تحقق آن به اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی و احداث تاسیسات وابسته است.
وی با اشاره به فرمایش بنیانگذار انقلاب اسلامی که کشاورزی را در راس همه کار‌ها می‌دانستند اذعان کرد: فعالیت کشاورزی آنقدر از اهمیت برخوردار است که مقام معظم رهبری نسبت به استحصال از دشت‌های خوزستان تاکید کرده‌اند.
معاون عمرانی استاندار خوزستان با بیان اینکه خوزستان ملیترین استان از نظر استراتژیک و اقتصادی در کشور است تصریح کرد: خوزستان در بخش کشاورزی از شاخص‌های بسیار بالایی برخوردار است و جلگه حاصلخیز این استان در رتبه‌های بالای کشاورزی بین استان‌ها است.
وی با بیان اینکه در چند سال اخیر، خوزستان در بخش کشاورزی دارای رتبه‌های اول یا دوم در کشور بوده است عنوان کرد: میزان تولید گندم ما در سال گذشته یک میلیون و 620 هزار تن بوده است و در دو سال گذشته در رتبه نخست قرار داشتیم.
سیاحی با اشاره به اینکه انجام پروژه‌های عمرانی در خوزستان به خصوص در بخش کشاورزی تاثیر بالایی در اقتصاد کشور دارد تصریح کرد: وقتی از پروژه‌های نیشکر، برق آبی، فولاد، پتروشیمی و بنادر در خوزستان سخن می‌گوییم تاثیرات آن در کل کشور دیده می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: توجه بالایی برای هزینه بیشتر برای امورات کشاورزی در خوزستان داریم و باید به صورت بهینه از دشت‌های این استان استفاده شود.
معاون عمرانی استاندار خوزستان با بیان اینکه نیاز کشاورزی کشور را می‌توانیم تنها از خوزستان تهیه کنیم اظهار کرد: اعتقاد داریم از هر متر مکعب آب چندین بار می‌توان استفاده کرد.
وی به برداشت آب از سرشاخه‌های کارون اشاره کرد و گفت: دلایل حساسیت بر روی برداشت آب از سرشاخه‌های کارون این است که دلایل علمی و منطقی داریم که نشان می‌دهد برداشت یک متر مکعب آب از رودخانه کارون در اقتصاد کلان کشور تاثیر گذار است.
سیاحی در رابطه با چالش‌های جدی در بخش کشاورزی اظهار کرد: تغییر اقلیم یکی از چالش‌ها است که بر روی میزان آب مصرفی، نوع تولیدات، حجم مصرف و کیفیت تولیدات تاثیر گذار است.
وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر با خشکسالی مواجه بوده‌ایم اذعان کرد: کاهش بارش‌ها باعث می‌شود تا راهکارهایی ارائه دهیم که با وجود خشکسالی تولیدات کشاورزی را داشته باشیم.
معاون عمرانی استاندار کندی طرح‌های مربوط به کشاورزی از جمله بحث آبیاری و زهکشی سطحی و زیرزمینی را یکی از چالش‌های بحث کشاورزی دانست و ادامه داد: بحث کمبود اعتبارات یکی از موضوعات جدی است که مدیریت استان به دنبال این است که با انجام این پروژه‌ها نقش خود را بهتر نشان دهد.
وی خاطر نشان کرد: رقابت بین مصرف کنندگان آب در بخش کشاورزی، صنعت و شرب وجود دارد و باید این در همایش‌هایی از این دست به مسابقه دو برداشت از آب پرداخته شود.
سیاحی تشدید آلایندگی آب و خاک را یکی دیگر از چالش‌ها بیان کرد و گفت: آلایندگی که در رودخانه کارون به دلیل پساب‌های نیشکر، شیلات‌ها و فاضلاب‌های ورودی وجود دارد و از جمله اساسی‌ترین مواردی است که باید به آن پرداخته شود.
وی بر لزوم استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار و قطره‌ای تاکید کرد و افزود: استفاده به وفور از شبکه‌های آبیاری باران با توجه به افزایش دما در خوزستان آیا جواب می‌دهد؟
معاون عمرانی استاندار خوزستان اضافه کرد: برای دستیابی به جواب چنین سوالاتی به استفاده از توان تخصصی مهندسان مشاور و ارتقا سطح علمی نیاز داریم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 70 درصد آب شهرهای خوزستان از رودخانه کارون است عنوان کرد: ما از کارون به عنوان زهکش استفاده می‌کنیم، با یک طرح عظیم 550 هزار هکتاری مواجه هستیم چه راهکارهایی برای دفع پساب‌های رودخانه داریم؟
سیاحی با تاکید بر اینکه ما دفاع می‌کنیم که یک قطره آب حتی برای شرب هم از کارون برداشته نشود بیان کرد: معتقد هستیم که استان‌ها باید در زمینه مصرف آب مدیریت داشته باشند اما نمی‌توانیم شاهد باشیم که راندمان شبکه‌های آبیاری و زهکشی در استان مشکل داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: ورود بخش خصوصی و سرمایه گذار به طرح‌های کشاورزی لازم است و اگر تعاونی و کشاورزان را دخالت می‌دادیم تا کنون وضعیت کشاورزی بهتر بود
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید