پرورش ماهی راه فرار از اقتصاد تک محصولی /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

پرورش ماهی راه فرار از اقتصاد تک محصولی /گ

چهار‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۴ بازدید

پرورش ماهی راه فرار از اقتصاد تک محصولی
صنعت پرورش ماهیان زینتی راهکاری برای ایجاد اشتغال پایدار و رهایی از اقتصاد تک محصولی است و امروز خراسان رضوی سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای را در حوزه پرورش ماهی انجام داده تا از این رهگذر ضمن ایجاد درآمد مناسب، فرصت اشتغال برای جوانان این استان فراهم شود
ایجاد اشتغال پایدار و رهایی از اقتصاد تک بعدی دو رویکرد توسعه صنعت پرورش ماهیان زینتی در خراسان رضوی است و در حال حاضر مطابق آمارها سالانه ۳ میلیون قطعه ماهی زینتی و آکواریومی در این استان تولید می شود
پرورش ماهی گامی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی
علی جهانبخش کارشناس اقتصادی در این رابطه گفت: سرمایه گذاری بر روی صنعت پرورش ماهی گامی موثر در جهت توسعه اقتصادی و فرار از اقتصاد تک محصولی است.

جهانبخش با اعلام اینکه توجه به کوچکترین ظرفیت‌ها می‌تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند، افزود: امروز اگر به داشته ها و سرمایه های خود توجه لازم و کافی را داشته باشیم می توانیم به شکوفایی اقتصادی دست یافته و تحریم های دشمنان را پشت سربگذاریم لذا مقوله پرورش ماهی به عنوان یک صنعت درآمدزا می تواند نقش موثری را ایفا کند
ارزآوری و اشتغال زایی بالای صنعت پرورش ماهی
وی ادامه داد: با توجه به ارزآوری و اشتغال‌زایی بالای صنعت پرورش ماهی، این صنعت می‌تواند گامی درمسیر رهایی از اقتصاد و صادرات تک محصولی باشد به همین دلیل ضرورت دارد تا مشکلات فعالان این صنعت رفع شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: صندوق توسعه بخش کشاورزی باید به پرورش دهندگان ماهی توجه ویژه ای داشته باشد زیرا این صنعت می تواند ضمن ایجاد اشتغالزایی، زمینه ارزآوری ۳۰ میلیون دلاری را فراهم سازد.

به گفته جهانبخش اگر قرار است این صنعت به توسعه استان کمک کند دولت باید حمایت های لازم و کافی را از پرورش دهندگان داشته باشد و تسهیلاتی را در اختیار آنان قرار دهد تا آنان نسبت به ادامه فعالیت خود در این بخش امیدوار باشند
ارتقاء توان تولید و ثروت آفرینی
جهانبخش عنوان کرد: در حال حاضر این صنعت توانسته نقش بسزایی در توسعه اقتصادی استان داشته باشد لذا باید با استفاده بیشتر از این ظرفیت، نسبت به ارتقاء توان تولید و ثروت آفرینی اقدام کرد.

وی با اعلام اینکه اقتصاد تک بعدی طرح های اقتصادی را با شکست مواجه می کند، افزود: اتکا صرف به منابع نفتی موجب می شود تا دیوار اقتصاد با کوچکترین نوسانی در بازارهای جهانی و یا تحریم ها فرو بریزد
ایجاد درآمد پایدار
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز با تاکید بر سودآور بودن صنعت پرورش ماهی بیان کرد: سالیانه ۳ میلیون قطعه ماهیان زینتی در این استان تولید می شود.

مهدیزاده تصریح کرد: اشتغال زایی و ایجاد درآمد پایدار از جمله مزیت های پرورش ماهی است و برای توسعه و ترویج این صنعت نیازمند سرمایه گذاریهای بیشتری هستیم.

وی با بیان اینکه هنوز صنعت پرورش ماهی زینتی در این استان توسعه چندانی پیدا نکره است، گفت: طی سالیان اخیر ماهیان زینتی دربین عموم مردم مورد توجه قرار گرفته اند و این امر منجربه افزایش تعداد مراکز عرضه آبزیان درسطح شهرمشهداز۳۵مرکزبه ۸۵ مرکز شده است.
رز‌آوري ۵۰۰ هزار دلاري ماهيان زينتي
مهدیزاده تاکید کرد: باتوجه به شرایط اقتصادی موجود وافزایش ارزش دلار و نیزکاهش میزان واردات ماهیان زینتی به کشور، توجه کافی به توسعه وترویج این فعالیت می تواند زمینه مناسبی راجهت اشتغال جوانان و عرضه این ماهیان در بازارهای خارجی فراهم نماید.

مدير شيلات و امور آبزيان خراسان رضوي از ارز‌آوري ۵۰۰ هزار دلاري ماهيان زينتي در این استان خبر داد و افزود: يكي از منابع ارزآور در این استان توليد، تكثير و صادرات ماهيان زينتي است و در این راستا طی سال‌هاي اخير با توجه به توسعه كارگاههای تكثير ماهيان زينتي، امكان صادرات اين گونه ماهيان به كشورهاي آسياي ميانه، افغانستان، عراق و تركيه فراهم شد
رونق صنایع آکواریومی با همکاری بخش خصوصی
وی بیان کرد: به منظور توسعه و رونق بیشتر صنایع آکواریومی و تولید آبزیان زینتی نیازمند همکاری بخش خصوی هستیم و اعتقاد داریم با کمک سرمایه گذاران می توانیم تحولی را در این صنعت ایجاد نماییم.

وی تصریح کرد: با کمک بخش خصوصی می توان صنعت پرورش ماهی را رونق داد و زمینه صادرات را در بلندمدت فراهم ساخت.

مدير شيلات و امور آبزيان خراسان رضوي تاکید کرد: با توجه به اینکه مهندسي شيلات استان دارای توان توليد دانش فني بومي انواع ماهيان زينتي و تجهيزات است مي‌توان از طريق فروش دانش فني نيز ارز قابل توجهي را برای این استان ایجاد کرد.

وجود ۳۵ گونه ماهی زینتی در خراسان رضوی
مهدیزاده با بیان اینکه هزار و ۵۰۰ گونه ماهی زینتی در دنيا تكثير مي‌شود، افزود: ۳۵ گونه از این ماهی ها در این استان قرار دارد و باید بیش از این ها به صنعت ماهی زینتی توجه کرد زیرا علاوه بر بحث ارزآوري، تكثير و ايجاد آكواريوم برای درمان بسياري از استرس‌ها و بیماریها موثر است.

وی چشم انداز تولید ماهیان زینتی در استان را صادرات انبوده و ارزی آوری دانست و افزود: این صنعت می تواند نقش موثری در رهایی از اقتصاد تک محصولی و جذب فارغ التحصیلان رشته های مختلف داشته باشد.

رتبه‌ی شانزدهم تولید ماهی کشور
وی تاکید کرد: در حال حاضر این استان، جدایی از صنعت ماهیان زینتی رتبه‌ی شانزدهم تولید ماهی کشور را دارا است طوری که در سال گذشته، ۴ هزار و ۵۶۳ تن ماهی در استان تولید شده است.

مهدیزاده بیان کرد: با توجه به بحران آب در این استان یکی از سیاستگذاریها در رابطه با پرورش ماهی بهره برداری بهتر از منابع آب است و در این راستا استفاده از تجهیزات هوادهی یکی از راهکارهای بهره‌برداری صحیح از منابع آب است.

صنعت پرورش ماهی به ویژه ماهی زینتی باید همچنان با رویکرد اقتصادی و اشتغالزایی در خراسان رضوی مورد توجه باشد چرا که غفلت از اینگونه بخش ها سبب عقب ماندگی در بعد اقتصاد و وابستگی بیشتر به منابع نفتی می شود
منبع : عرش نیوز

دیدگاه خود را بیان کنید