هرمزگان؛ محرومیت در دل ثروت /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

هرمزگان؛ محرومیت در دل ثروت /گ

پنج‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۸ بازدید

هرمزگان؛ محرومیت در دل ثروت
رییس جمهوری روز سه شنبه در راستای سفرهای استانی دولت یازدهم به هرمزگان رفت؛ استانی که با وجود دارا بودن امکانات و شرایط لازم برای توسعه ی همه جانبه با مسایل و مشکل های متعددی دست و پنجه نرم می کند
«حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه ششم اسفند 1392، در حالی که کاروان تدبیر و امید وی را همراهی می کرد، برای سفری سه روزه وارد بندرعباس مرکز استان هرمزگان شد.

هرمزگان از استان های جنوبی کشور است که در ساحل خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد. بر اساس آمار منتشر شده از سرشماری سال 1390، جمعیت این استان یک میلیون و 570 هزار تن است که از این تعداد نیمی در مناطق شهری و نیمی دیگر در مناطق روستایی زندگی می کنند. فعالیت عمده ی مردم هرمزگان در زمینه کشاورزی، ماهی گیری و بازرگانی است.

*** توانمندی های استان هرمزگان

استان هرمزگان از جمله استان های مهم و راهبردی کشور است. دسترسی به آب های آزاد و وجود بندرگاه های متعدد می تواند هرمزگان را به قطب تجاری در زمینه صادرات و واردات تبدیل کند.

در این استان 11 بندر تجاری، مسافربری و نفتی با نام های مجتمع بندری شهید رجایی، شهید باهنر، لنگه، گنگ، قشم، درگهان، کیش، جاسک ، چارک و بنادر نفتی سیری و لاوان قرار دارد.

«سید عبدالکریم هاشمی» نماینده ی مردم میناب در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان هرمزگان و اهمیت آن، گفت: هرمزگان با توجه به مشرف بودن بر خلیج فارس و تنگه ی هرمز و همجواری با چهار استان در داخل کشور، موقعیت خاصی دارد و می تواند از راهبردی ترین استان های کشور به شمار آید.

نماینده ی مردم میناب در ادامه با اشاره به وجود جزیره های متعدد در این استان و دسترسی به آب های آزاد و بندرگاه های تجاری، گفت: هر کدام از این موارد می توانند به تنهایی نقش مهمی در سرمایه گذاری در هرمزگان داشته باشند؛ امروزه بیشتر ترانزیت کالای کشور از طریق بندرگاه های این استان صورت می گیرد.

«احمد مرادی» فرماندار بندرعباس نیز در گفت وگو با گروه پژوهش های خبری ایرنا، ضمن اشاره به ظرفیت های موجود در استان هرمزگان اظهار داشت: شهر بندرعباس به عنوان مرکز این استان حدود 11 کیلومتر با دریا ساحل دارد که به دلیل همجواری با جزیره ی زیبای قشم خود می تواند زمینه را برای کارهای سیاحتی و تجاری فراهم آورد.

فرماندار بندرعباس ضمن اشاره به بندرگاه های مهم در استان هرمزگان، گفت: دو بندر تجاری شهید رجایی و شهید باهنر در این استان به محلی برای تخلیه و بارگیری بیش از 60 درصد واردات و صادرات کشور تبدیل شده اند.

مرادی گفت: حدود 98 درصد از جابجایی های مسافران دریایی کشور از طریق بندر شهید حقانی انجام می شود.

وجود بندرهای مختلف در استان هرمزگان و صادرات و واردات بالا از طریق این بندرها، سبب شده است که راه های مواصلاتی این استان به محلی برای ترانزیت کالا در کشور تبدیل شوند.

مرادی در این زمینه با اشاره به راه های مواصلاتی هوایی، دریایی و ریلی استان هرمزگان گفت: با توجه به اینکه بیشتر صادرات و واردات کشور در بنادر این استان تخلیه و بارگیری می شود، این امر سبب تبدیل شدن هرمزگان به پایتخت حمل و نقل کشور شده است.

هرمزگان همچنین دارای معدن هایی از قبیل نفت، گاز، کرومیت، خاک سرخ و مواد اولیه برای تولید کارخانه های صنعتی است.

فرماندار بندرعباس در ادامه با اشاره به ظرفیت های استان هرمزگان برای تولیدهای مختلف صنعتی گفت: در این استان ظرفیت های فراوانی برای تولید فولاد دیده می شود که در صورت اجرای وعده ی دولت می توانیم به قطب فولاد در کشور تبدیل شویم.

هرمزگان دارای زمین های به نسبت حاصل خیزی برای کشاورزی است. در این استان بیش از 146 هزار هکتار زمین کشاورزی قرار دارد. این استان با موقعیت و ویژگی خاص جغرافیایی و آب وهوای گرم و خشک و شرجی در نوار ساحلی، امکان تولید محصولات زراعی و باغی خاص را دارد. از مهمترین تولیدهای زراعی این استان می توان به لیمو ترش، خرما، گوجه فرنگی، بادنجان، پیاز، سیب زمینی، غلات، صیفی جات و سبزی اشاره کرد.

عبدالکریم هاشمی در این زمینه به پژوهشگر ایرنا، گفت: کشاورزی از مهمترین حوزه های فعالیت این استان است که از دیرباز مطرح بوده و در این زمینه شهرستانی مانند میناب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

یکی دیگر از فرصت های مهم شغلی در استان هرمزگان، پرورش ماهی و میگو و صید آبزیان از دریا است. بر اساس اعلام دبیرخانه ی شورای صادرات غیر نفتی کشور، استان هرمزگان با صید سالیانه بالغ بر 120 هزار تن انواع آبزیان از دریا در مجموع 30 درصد صید کل کشور و 45 درصد صید آب های جنوب را تامین می کند و مقام اول صید کشور را در اختیار دارد.

نماینده ی مردم میناب در این زمینه، گفت: دسترسی به آب های آزاد و سرمایه گذاری در حوزه ی شیلات می تواند باعث ایجاد اشتغال فراوان در منطقه شود؛ چون در این استان می توان پرورش ماهی در قفس و مزرعه ی دریایی را در دستور کار قرار داد.

فرماندار بندرعباس هم با اشاره به دسترسی هرمزگان به آب های آزاد و فرصت هایی که این موقعیت می تواند در اختیار صیادان قرار دهد، گفت: اکنون نزدیک سه هزار شناور و قایق سبک ماهیگیری در این استان مشغول به فعالیت هستند.

*** مشکل های استان هرمزگان

یکی از مهمترین مشکل هایی که استان هرمزگان با آن دست به گریبان است آمار بالای بیکاران است. این آمار در برخی از مناطق استان تا 30 درصد تخمین زده شده است.

فرماندار بندر عباس در پاسخ به پرسشی در زمینه ی مهمترین مشکلات استان هرمزگان، گفت: مهمترین و اولین مشکل این استان اشتغال جوانان است که با وجود ظرفیت های زیاد این استان هنوز نتوانسته ایم این مشکل را برطرف کنیم.

مشکل های رفاهی و کم توسعه یافتگی یکی دیگر از مسایل استان هرمزگان است؛ تا جایی که نماینده ی مردم میناب در یکی از نطق های خود در مجلس از وجود 200 روستا با مشکل آب شرب و 90 روستای فاقد برق در این استان خبر داد.

هاشمی در گفت و گو با ایرنا هم گفت: مهمترین مشکل در این استان نبود توازن در توسعه ی مناطق مختلف است. این تفاوت و نبود توازن بیشتر در زمینه ی توسعه ی حمل و نقل و خدمات رفاهی خود را نشان می دهد.

مرادی فرماندار بندرعباس هم در ادامه ضمن اشاره به کمبود آب در این استان، گفت: با توجه به کمبود های فراوانی که در این زمینه وجود دارد انتظار ما از دولت این است که دو اقدام انجام دهد؛ نخست اینکه سیستم آب شیرین کن در کنار دریا ایجاد کند و دوم اینکه سدهایی در این استان احداث کند که مانع از به هدر رفتن آب شود.

یکی دیگر از مشکل های این استان از بین رفتن کشاورزی است که در نتیجه ی خشکسالی و انتقال آب از مناطق مختلف استان به بندرعباس، بوجود آمده است.

مشکل دیگر کشاورزی هرمزگان سنتی ماندن و صنعتی نشدن این بخش است. ماشین آلات کشاورزی دست کم 10 برابر سریعتر و دقیقتر از انسان عمل می کنند و این امر سبب کاهش هزینه ی تولید و افزایش بازدهی کشاورزی است که نتیجه مستقیم آن هم به سود کشاورزان و هم مصرف کنندگان است.

هاشمی در ادامه ی گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا به افت بخش کشاورزی در سالیان اخیر اشاره کرد و گفت: یکی از علت های اصلی افت کشاورزی خشکسالی و برداشت های بی رویه از آب های زیر زمینی است.

صادر نشدن مجوز صید به صیادان، از دیگر مشکلاتی است که مردمان این خطه با آن دست به گربیان هستند.

نبود سوخت برای شناورهای ماهیگیری از دیگر مشکل های صیادان هرمزگان است؛ زیرا شناورهای دریایی ممکن است در زمان صید، چندین روز در دریا مستقر باشند.

این استان از لحاظ شاخص های بهداشتی و درمانی در سطح خیلی پایینی قرار دارد و این امر خود یکی از مشکل های بزرگ این استان است.

احمد مرادی در این زمینه به ایرنا، گفت: یکی از مشکل های مهم استان هرمزگان بحث بهداشت و درمان است. شهر بندرعباس با وجود یک بیمارستان 400 تختخوابی پذیرای بیماران زیادی از استان های کرمان، بوشهر و فارس است.

عبدالکریم هاشمی با اشاره به پایین بودن شاخص توسعه بهداشت در استان گفت: در مناطق شرق و شمال استان زیر ساخت های بهداشتی توسعه ی آن چنانی ندارد و سطح توسعه ی این مناطق شایسته ی مردم این استان نیست.

یکی دیگر از مشکل های این استان به گواه کارشناسان و نمایندگان آن نامناسب بودن راه های مواصلاتی به ویژه راه های زمینی است.

مرادی در ادامه ی این گفت و گو با تاکید بر وجود بندرگاه های مختلف استان هرمزگان و صادرات و واردات کالا از این بندرها اظهار داشت: با توجه به اینکه از این استان ترانزیت کالا به سایر نقاط کشور صورت می گیرد راه های مواصلاتی آن در وضعیت مناسبی نیستند.

امروزه مرزهای آبی این استان به محلی برای جولان دادن قاچاقچیان کالا و سوخت تبدیل شده است و این افراد با سوء استفاده از نجابت مردم هرمزگان و مشکل های اشتغال در این منطقه دست به قاچاق می زنند و سود اصلی قاچاق نصیب آنها می شود.

هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره ی قاچاق کالا و سوخت از مرزهای استان هرمزگان، اظهار داشت: همانند دیگر استان های مرزی پدیده ی قاچاق سوخت در این منطقه وجود دارد و راه مبارزه این است که تعادل بین نرخ کالا در داخل و خارج برقرار سازیم
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید