تالاب‎های گلستان با مناظر خیره‎کننده پذیرای مسافران نوروزی /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تالاب‎های گلستان با مناظر خیره‎کننده پذیرای مسافران نوروزی /گ

جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۲ بازدید

تالاب‎های گلستان با مناظر خیره‎کننده پذیرای مسافران نوروزی
تالاب‎های گلستان با مناظر خیره‎کننده پذیرای خیل بی‎شماری از مسافران و گردشگران نوروزی است
استان گلستان یکی از سه استان شمالی کشور است که با بیش از 20 هزار کیلومترمربع وسعت در حاشیه دریای خزر واقع شده است، موقعیت طبیعی و جغرافیایی گلستان به گونه‎ای است که برای هر سلیقه‎ای طبیعت مورد نیاز را در اختیار قرار می‎دهد در واقع در این استان، جنگل، دریا، کوه و دشت در کنار هم جمع شده‎اند.
در این میان، تالاب‎های آلاگل، آلماگل، آجی‎گل و گمیشان از مجموعه تالاب‎های بین‎المللی کشور در دشت ترکمن‎صحرا و در نزدیک مرز ایران و ترکمنستان از مناطق مهم دیدنی استان است.
این تالاب‎ها زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر به شمار می‎روند و به دلیل این جاذبه‎های طبیعی در ایام مختلف پذیرای خیل بی‎شماری از مسافران و گردشگران است.
در نخستین اجلاس دفتر تحقیقات بین‎المللی پرندگان آبزی و مهاجر که در سال 1350 در رامسر با شرکت پژوهشگران و کارگزاران حفاظت از محیط زیست برگزار شد، این تالاب‎ها در گنبدکاووس از تالاب‎های بین‎المللی اعلام شدند.
مجموعه‎ی این تالاب‎ها، زیستگاه ویژه‎ای برای بسیاری از پرندگان آبزی و کنار آبزی بوده که با شروع فصل سرما، پرندگان مهاجر از نواحی شمالی به این تالاب‎ها مهاجرت کرده و نیمی از سال را زمستان گذرانی می‎کنند.
پرندگان مهاجر نظیر فلامینگو، قو، غاز، بالکان، حواصیل، چنگر، آبچلیک، اگرت‎ها، پرستوهای دریایی، سلیم و کاکایی‎ها از عمده پرندگان موجود در این تالاب‎ها هستند.
در واقع تالاب‎های بین‎المللی بخش مرزی «داشلی‎برون» گنبدکاووس از جمله نقاط بسیار دیدنی و جذاب مناطق کویری شمال این شهرستان، به دلیل زیبایی خاص، حیات‎وحش و مواد غنی، همواره مورد توجه گردشگران و محقق است
تالاب آلاگل
تالاب آلاگل در شرق جاده «اینچه‎برون» آق‎قلا قرار دارد و مساحت آن در زمان پرآبی به 2 هزار و 500 هکتار می‎رسد.
آب این تالاب مانند سایر تالاب‎های این منطقه، از رودخانه اترک و زهکش‎های طبیعی و نهرهای شور به نام‎های سامان و شورجه تأمین می‎شود.
برخی از محیط پیرامون این تالاب با پوشش نی و جگن و درختچه‎های گز پوشانده شده است. سطح آب این تالاب در نوسان است و میزان ورودی آب تالاب به آب رودخانه اترک بستگی دارد.
تالاب آلماگل
یکی دیگر از این تالاب‎های بین‎المللی، آلماگل است که در شمال روستای تنگلی و با فاصله بسیار کمی از مرز ایران و ترکمنستان قرار گرفته است.
تالاب آلماگل 207 هکتار مساحت دارد که عمق آن در بیشتر نقاط یک تا 5/1 متر و حداکثر آن سه متر است.
حاشیه‎های این تالاب را پوشش نی فرا گرفته و ضلع جنوبی و مسیر کانال ورودی آب به تالاب نیز پوشیده از جنگل‎های گز است. در این تالاب، به علت نزدیکی به مرز، شکار و هرگونه تیراندازی ممنوع است. آب تالاب آلماگل به علت نزدیکی به رودخانه اترک شیرین است.
تالاب آجی‎گل
تالاب آجی‎گل یکی دیگر از تالاب‎های بخش داشلی‎برون است که بالغ بر 350 هکتار مساحت دارد که در بالادست آن دریاچه بسیار زیبا با مساحت 100 هکتار به نام نمک قرار دارد.
این تالاب از دو بخش تشکیل شده که قسمت غربی آن تا حدودی عمیق است و عمق آن در بیشتر نقاط یک تا 1.5 متر و حداکثر سه متر است و آب آن نیز از طریق رودخانه اترک تأمین می‎شود و قسمت شرقی آن نیز پوشیده از نیزار است که از بخش غربی جدا می‎شود.
در مجموع این تالاب‎ها از نظر خاستگاه حیات وحش و حوزه گیاهان آبزی دارای اهمیت و زیستگاه مناسب برای پرندگان، آبزیان، دوزیستان، خزندگان، صدف‎ها و پستانداران است
تالاب گمیشان
یکی از تالاب‎های مورد علاقه پرندگان مهاجر تالاب گمیشان است که به عنوان یک ذخیره‎گاه ژنتیکی باارزش یاد می‎شود.
این تالاب در 60 کیلومتری شمال غرب گرگان بعد از گرگان، بندرترکمن و گمیشان قرار دارد.
در ضمن این را هم بدانید که به طور معمول در تالاب گمیشان 100 نوع پرنده نادر را می‎توانید تماشا کنید.
همچنین این تالاب به عنوان یک منطقه تفریحی است تالاب گمیشان در غرب دشت ترکمن، حاشیه شرقی دریای خزر، واقع شده است، مساحت آن درحدود 30 هزار هکتار برآورد شده است.
از قدمت این تالاب اطلاعاتی دقیقی در دسترس نیست اما با توجه به این که سطح آب دریای خزر در زمان سلطنت سومین شاه خوارزم به قدری پایین بود که از تالاب انزلی چیزی جز بستری، بیش به جا نمانده بود و با توجه به زمان سلطنت «استرکه» بین سال‎های 125 تا 155 قمری در زمان فرار «سلطان محمد خوارزم شاه» به جزیره آبسکون در سال 716 قمری می‎توان نتیجه گرفت که از آن سال‎ها به بعد با افزایش آب دریا در این منطقه تالاب ایجاد شده است تالاب گمیشان علاوه بر ارزش‎های اکولوژیکی، تفریحی و اقلیمی و آموزشی که دارد در حفظ مناسبات اقتصادی و اجتماعی منطقه نیز اهمیت به سزایی دارد.
در ضمن با توجه به فقدان ارزش کشاورزی اراضی این منطقه، تالاب گمیشان یکی از منابع تامین مالی اهالی محسوب می‎شود از ویژگی‎های منحصر به فردی که تالاب گمیشان دارد اکوسیستم کم نظیر آن است که در آن می‎توان از انواع ماهیان، سخت‎پوستان، نرم‎تنان، دوزیستان، خزندگان و پرندگان نام برد.
همچنان پایگاه پاییزی و زمستانی برخی از پرندگان در حال انقراض و نادر جهان است
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید