ماهی قرمز عید، مهمان خوش یمن خانه

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ماهی قرمز عید، مهمان خوش یمن خانه

دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۵ بازدید

ماهی قرمز عید، مهمان خوش یمن خانه
سال 92به پایان خود می رسد و با نزدیک شدن به عید نوروز ماهی قرمز و اسباب سفرهفت سین زودتر از همیشه وارد بازار شده است
‌آب و هوای بهاری این روزها فروشندگان ماهی قرمز تزیینی و لوازم سفره هفت سین عید نوروز را مجبور کرده تا زودتر از سال های گذشته مشغول به کار شوند و بسیاری از مردم از هم اکنون به فکر خرید ماهی قرمز و برخی از اسباب مخصوص این ایام باشند
بساط ماهی قرمزعید ازچند روز گذشته در خیابان‌ها و معابر پرتردد شهرها، در کنار ظروف شیشه‌ای زیبا و جذاب با طرح‌های متنوع خود چشم کودکان را به خود خیره و در انتظار ورود به خانه‌های مردم نشستند.
هریک از این فروشندگان نیز محلی مناسب و پر رفت و آمد را برای فروش ماهی‌های عید خود انتخاب کرده‌اند که هم از تذکرات و برخوردهای ماموران سد معبر شهرداری در امان بوده و هم رقیبی در کنار خود نداشته باشند تا بتوانند در کنار حجم زیاد خریدهای نوروزی، برای ماهی‌های رنگارنگ خود جایی در سبد خرید مردم پیدا کنند.
یک فروشنده پنجاه ساله ماهی قرمز عید به خبرنگار ایسنا می‌گوید: بیش از بیست سال است که در خیابان‌های شهر در روزهای آخر سال ماهی شب عید می فروشم و از اینکه شادی و نشاط را با ماهی قرمز روانه خانه‌های مردم می کنم بسیار خوشحالم.
عبدالله افزود: امسال قیمت ماهی‌های قرمز سال نو چندین برابر افزایش یافته و شاید خیلی‌ها نتوانند حتی یک قطعه ماهی قرمز را هم در سفره هفت سین خود جای دهند.
وی اظهار کرد: هرساله در اولین روزهای عرضه ماهی قرمزعید، شهروندان به خصوص کودکان با شور وعلاقه بسیاری به سمت ماهی فروشان می آیند.
فروشنده دیگری هم از عرضه ماهی قرمز تزیینی عید به میزان نصف سال گذشته خبر داد و گفت: به علت افزایش قیمت ماهی قرمز و ترس از فروش نرفتن آنها خرید کمتری نسبت به سال‌های گذشته داشتیم گرچه مطمئن نیستیم همین مقدار ماهی نیز با استقبال مردم مواجه شود یا خیر؟
این فروشنده جوان یادآور شد: امسال هر قطعه ماهی از 3 تا 6 هزار تومان به فروش می رسد که با احتساب هزینه خرید تنگ و ظرف ماهی، خریدار باید مبلغی در حدود 15 هزار تومان را بپردازد.
دانش آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی هنگام بازگشت از مدرسه به خانه‌های خود با توقف در مقابل ماهی فروشی‌ها نظاره گر این ماهی‌ها هستند، هر یک جست و خیز این ماهی‌های قرمز را به نوعی تفسیر می‌کنند و در این بین فروشندگان نیز می‌خواهند ماهی چابکتر و سرزنده‌تری را برای او انتخاب کرده و داخل تنگ بگذارند.
همچنین کودکان نیز هنگام گذر از خیابان‌ها با پدران و مادران خود، آنها را مجبور به خرید یک یا چند قطعه از این ماهی‌ها کرده و موجب پر رونق شدن کسب و کار ماهی فروش می‌شوند.
با توجه با اندازه ماهی و تفاوت‌هایی که ماهی فروشان برای آنها قایل هستند، اغلب رنگ، جنس، شکل و شمایل و حتی کوچکترین مشخصات ظاهری آنها را ملاک انتخاب و خرید خود قرار داده و قیمت گذاری می‌کنند.
به گزارش ایسنا بسیاری از خانواده‌ها ماهی قرمز عید را خوش یمن و نشانه فرا رسیدن روزهای خوب می‌دانند و بر این باور هستند که در سال جدید ماهی قرمز مهمان خوشبختی است. مردم برخی از شهرها و روستاها معتقدند ماهی قرمزی که در تنگ قرار دارند چند دقیقه بیش از زمان تحویل سال نو بی حرکت در داخل آب رو به آیینه کرده و هنگام لحظه تحویل سال جدید این ماهیان قرمز با یک جهش در داخل آب حرکت سریع از خود نشان می‌دهند و به اصطلاح می‌پرند که نشانه تحول و آغاز دوره جدیدی از زندگی است. البته عده‌ای نیز بر این اعتقادند و تاکید می‌کنند که اگر در اولین روز بهار و یا چند ساعت پس از تحویل سال نو یکی از ماهی‌های قرمز بمیرد ساکنین آن خانه اتفاقات ناگواری را در سال جدید پیش رو خواهند داشت که این تنها افسانه‌ای بیش نیست.
اغلب مردم ماهی قرمز عید را تا روز سیزده بدر نگاه داشته و در این روز آنها را در آب‌های جاری و رودخانه‌های اطراف و یا حتی چاه‌ها و قنات‌ها رها می کنند، تا شاید عمر طولانی تری داشته باشند. برخی نیز با حوصله و دقت و با به کارگرفتن شیوه‌های مختلف ماهی‌های قرمز را از مرگ نجات داده و تا چندین ماه پس از تعطیلات عید نوروز از آنها نگهداری می‌کنند. این افراد معتقدند برای طولانی تر شدن زمان زنده ماندن این ماهی‌ها برای نگهداری از آنها نباید از آب شرب شبکه آب شهری استفاده کرد بلکه آب چاه‌ها، قنات‌ها و آب چشمه‌ها را برای تضمین سلامت زندگی ماهی‌های قرمزعید مناسب تر می دانند.
البته یک کارشناس آبزیان در این زمینه می‌گوید: استفاده از آب لوله کشی منازل برای نگهداری ماهی قرمز عید منعی ندارد فقط باید این آب پیش از ریخته شدن در تنگ و یا ظرف نگهداری ماهی قرمز به مدت چند ساعت در ظرف دیگری ریخته شده تا کلر موجود در آب از بین برود.
رضا سعادتی افزود: بهترین دما برای نگهداری ماهی قرمز 10 تا 25 درجه سانتی گراد است و بهتر است ماهی در ظروف شیشه‌ای و نسبتا بزرگ نگهداری شود تا از اکسیژن بیشتری برخوردار بوده و مدت ماندگاری آن افزایش یابد.
یک پزشک عمومی در خصوص احتمال ابتلا به بیماری در اثر تماس با ماهی قرمز با بیان اینکه تهیه، حمل و نقل و فروش ماهی های تزئینی عید باید با نظارت ادارات دامپزشکی صورت گیرد به ایسنا گفت: ماهی‌های قرمز به علت اینکه اغلب در آب‌های آلوده پرورش و تکثیر می یابند باعث انتقال میکروب به بدن انسان شده و در مواقعی ناقل بیماری‌های مشترک بین انسان و آبزیان می‌شوند.
دکترعلی سعیدی افزود: این میکروب‌ها از طریق مدفوع ماهی قرمز وارد آب شده و هنگام تعویض آب تنگ ماهی با دست‌های انسان تماس یافته و منتقل می شوند از این رو هم فروشندگان وهم خریداران در منزل باید در تماس با ماهی‌های قرمز از دستکش استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: فروشندگان ماهی و کودکان بیشتر در معرض انتقال و ابتلا به بیماری‌های قارچی، میکروبی و ویروسی از ماهی قرمز هستند.
وی یادآورشد: فروشندگان ماهی قرمز و کسانی که در منازل خود در روزهای نخست سال، آب تنگ ماهی را تعویض می‌کنند باید نکات بهداشتی را رعایت کرده و پس از این کار دست‌های خود را به خوبی با مواد شوینده مناسب بشویند.
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید