صنعت میگو در بوشهر /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

صنعت میگو در بوشهر /گ

شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۹ بازدید

صنعت میگو در بوشهر
ظرفیت تولید میگوی استان بوشهر ۲۱۴ هزار تن است
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگو استان بوشهر گفت: در استان بوشهر ۶۰ هزار هکتار اراضی ساحلی برای پرورش آبزیان شناسایی شده که با استفاده ازآنها می‌توان ۲۱۴ هزار تن میگو تولید کرد
ابراهیم عباسی در نشست با مسئولان استان بوشهر با بیان اینکه دراین استان اکنون 265 شرکت پرورش میگو فعال است اظهار کرد: این شرکت‌ها که دارای 4 هزار هکتار اراضی ساحلی در اختیار دارند امسال در 9 سایت پرورشی بیش از 9 هزار تن میگو تولید کردند.
وی با بیان اینکه منطقه رودحله نخستین مرکز پرورش میگو در استان بوشهر است گفت: اکنون 265 مزرعه در سطح 4 هزار هکتار در 9 سایت پرورشی فعال است که سالانه بیش از 9 هزار تن میگو تولید می‌شود.
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگو استان بوشهر مشکل برق برخی سایت‌های پرورش میگو را بیان کرد و گفت: سایت رود شور، حله و دلوار از جمله سایت‌هایی است که در سفر دوم هیئت دولت دهم به استان برای طرح‌های برقرسانی مصوب شد ولی تاکنون اجرایی نشده است.
عباسی با بیان اینکه برای اجرای این طرح به 13 میلیارد ریال اعتبار به شرکت منطقه‌ای برق پرداخت شده ، گفت: با اجرای طرح برقرسانی در سایت‌های پرورشی هزینه تولید میگو دراین مراکز پرورشی 50 درصد کاهش می‌یابد.
وی با بیان اینکه تولید میگو در کشور 12 هزار تن است گفت: اکنون با تولید 9 هزار تن میگو 70 درصد میگوی کشور دراستان بوشهر تولید می‌شود و این درحالی است که توجه به زیرساخت‌های اراضی این تولید افزایش می‌یابد.
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگو استان بوشهر با بیان اینکه 99 درصد پرورش دهندگان میگو در استان بوشهر، بومی این استان هستند خاطرنشان کرد: دولت در ایجاد سایت‌های پرورش میگو سرمایه‌گذاری مهمی انجام داده است که لازم است این سرمایه‌گذاری تکمیل شود
منبع : خبرگزاری تسنیم
تخصیص ۴۵ میلیارد ریال برای برق‌رسانی به مراکز پرورش میگو بوشهر
استاندار بوشهر گفت: برای نصب پست برق ۱۳۲ کیلوولت و اجرای شبکه فشار متوسط به سایت‌های پرورش میگو استان بوشهر ۴۵ میلیارد ریال تخصیص یافته است
مصطفی سالاری در نشست با پرورش دهندگان میگو در استان بوشهر با بیان اینکه توجه به ظرفیت پرورش میگویکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های تولیدی و اشتغال پایدار است اظهار کرد: استان بوشهر دارای ظرفیت مناسبی در بخش آبزی پروری است که باید از این ظرفیت بهره کافی برده شود.
وی با بیان اینکه ساحل طولانی خلیج فارس در استان بوشهر زمینه اجرای پرورش انواع محصولات دریایی را فراهم کرده است تصریح کرد: تولید ماهی در قفس ، پرورش ماهیان گرم‌آبی، تولید خیاردریایی و دیگر محصولات دریایی امکانات آن در استان بوشهرفراهم است.
استانداربوشهر با اشاره به اینکه باید توجه ویژه به حل مشکلات پرورش دهندگان میگو شود تصریح کرد: برای حل مشکلات برق مزارع پرورش میگو، باهماهنگی به عمل آمده با مدیر عامل برق منطقه‌ای و توانیر بزودی پست برق 132 کیلوولت و خطوط فشار متوسط درسایت‌های پرورش میگو اجرا می‌شود.
سالاری با بیان اینکه برای اجرای طرح برقرسانی 45 میلیارد ریال تخصیص یافته است گفت: طرح‌های آبرسانی به مزارع پروش میگو در حال اجرا ست که با مشارکت پرورش دهندگان مشکل کم‌آبی در سایت‌های پرورشی برطرف می‌شود.
وی ازپرداخت تسهیلات از صندوق حمایت از کشاورزان استان بوشهر خبرداد و گفت: 200 میلیارد ریال اکنون ذخیره این صندوق است که با تقویت سرمایه آن بخش سرمایه در گردش پرورش دهندگان میگو تامین می‌شود.
استاندار بوشهر با تاکید بر پرداخت 18 میلیارد ریال مطالبات پرورش دهندگان میگودر استان بوشهر تصریح کرد: این اعتبار در لایحه بودجه 93 تامین شده که با تخصیص اعتبارات مطالبات پرورش دهندگان پرداخت می‌شود.
سالاری بر افزایش سطح اراضی پرورش استان تاکید کرد و گفت: با توجه به وجود استعدادهای پرورش میگو در استان لازم است مطالعات دراین زمینه انجام شود تا اراضی مستعد پرورش میگو به سرمایه گذاران واگذار شود
منبع : خبرگزاری تسنیم
تولید بیش از 9 هزار تن میگوی پرورشی در استان بوشهر
رئیس اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو در استان بوشهر از تولید بیش از 9 هزار تن میگو پرورشی در استان بوشهر خبر داد ابراهیم عباسی ظهر امروز در نشست بررسی مسائل و مشکلات پرورش‌دهندگان میگو در استان بوشهر با تشریح وضعیت موجود استان بوشهر در این زمینه اظهار داشت: بوشهر ظرفیت خوبی برای تولید میگوی پرورشی دارد و باید با استفاده از این فرصت زمینه اشتغال و درآمد برای استان را فراهم کنیم.
رئیس اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو در بوشهر اضافه کرد: سایت رود شور، حله و دلوار از جمله سایت‌هایی هستند که در سفر دوم هیئت دولت دهم به استان برای طرح‌های برقرسانی مصوب شد ولی تاکنون اجرایی نشده است.
عباسی یادآور شد: با وجود اینکه زمین اجرای این پروژه تامین و در سال 87 نیز 13 میلیارد ریال از شرکت توانیر به شرکت برق منطقه‌ای فارس پرداخت شده اما تاکنون کاری در این زمینه صورت نگرفته است. 120 پایه فشار ضعیف نیز طراحی شده ولی تنها برای 30 پایه بتن‌ریزی شده و مابقی از سال 87 تاکنون رها شده است.
عباسی بیان کرد: با اجرای طرح‌های برقرسانی در سایت‌های پرورشی هزینه تولید میگو در این مراکز پرورشی 50 درصد کاهش می‌یابد. همچنین عمده سایت‌های پرورش میگو فاقد آب آشامیدنی هستند و با وجود وعده‌های زیاد مسئولان برای حل این مشکل و آبرسانی به این سایت‌ها، در عمل اقدامی نشده است. مسئولان پس از سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت‌های پرورش میگو در استان بوشهر برای نگهداری این زیرساخت‌ها برنامه‌ای ندارند.
وی اضافه کرد: تاکنون هیچ یک از بانک‌ها تعاملی با پرورش‌دهندگان برای تامین سرمایه در گردش نداشته‌اند و با سخت‌گیری‌های زیاد هیچ یک از پرورش‌دهندگان نتوانسته‌اند از سرمایه در گردش بانکی استفاده کنند.
وی ادامه داد: اگر قرار است صنعت پرورش میگو در استان بوشهر پایدار بماند و برای کشور اشتغال، ارزآوری داشته و امنیت سواحل را تضمین کند، حل مشکلات، پویایی و پایداری این صنعت نیاز به عزم ملی دارد.
عباسی با اشاره به اینکه 70 درصد میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود، تصریح کرد: در استان بوشهر 60 هزار هکتار اراضی ساحلی برای پرورش آبزیان شناسایی شده که در صورت فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای این صنعت امکان تولید 214 هزار تن میگو در استان فراهم می‌شود.
رئیس اتحادیه پرورش میگو در استان بوشهر افزود: امسال از سطح سه هزار و 100 هکتار در قالب 265 مزرعه در 10 سایت پرورش بیش از 9 هزار تن میگو تولید کردند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه صنعت پرورش میگو در استان بوشهر به طور مستقیم و غیرمستقیم هفت هزار و 685 نفر اشتغال در استان فراهم می‌کند، باید از این صنعت که ارزآوری و اشتغال پایدار به دنبال دارد حمایت شود. این میزان اشتغال در اراضی غیرقابل کشت در حالی به وجود می‌آید که نیازی به تاسیسات عظیمی ندارد و ضمن ایجاد ارزش افزوده اشتغال بالایی را نیز به وجود می‌آورد.
رئیس اتحادیه پرورش میگوی استان بوشهر یادآور شد: در صورت برطرف شدن این تنگناها و حمایت از این صنعت می‌توان ارزآوری 20 میلیون دلاری و گردش مالی یک‌هزار میلیارد ریالی کنونی پرورش میگو را در استان بوشهر افزایش داد.
وی افزود: با توجه به ارزآوری و اشتغالزایی بالای صنعت پرورش میگو، این صنعت می‌تواند گامی در مسیر رهایی از اقتصاد و صادرات تک محصولی و وابستگی شدید به درآمدهای نفت باشد به همین دلیل حمایت مسئولان برای حل مشکلات فعالان این صنعت و توسعه آن ضروری است.
عباسی تصریح کرد: نداشتن برق و آب در بیشتر سایت‌های پرورش مهم‌ترین مشکل سایت‌های پرورش میگو در استان بوشهر است که مسئولان باید توجه بیشتری به این امر داشته باشند
منبع : خبرگزاری فارس
استان بوشهر در زمینه تولید بچه میگو خودکفاست
مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: با توجه به خودکفایی استان بوشهر در زمینه تولید بچه میگو تلاش می‌شود زمینه رشد این مراکز در استان مهیا شود
احمد حاجیان در نشست بررسی مشکلات پرورش‌دهندگان میگو در بوشهر اظهار داشت: برای مراکز تکثیر غیر فعال نیز تلاش می‌شود تسهیلاتی با سود کم برای فعال شدن دوباره این مراکز پرداخت شود.
وی در خصوص دادن مجوز جدید نیز گفت: مجوز راه‌اندازی مرکز تکثیر و پرورش از طریق نظام مهندسی صادر می‌شود که براساس مکاتبات انجام شده بنا داریم که در دادن مجوز با شیلات نیز هماهنگی صورت گیرد.
یکی از پرورش‌دهندگان میگو در استان بوشهر نیز گفت: برقی کردن و تامین آب شرب سایت‌های پرورش میگو از مهمترین مشکلات پرورش‌دهندگان است.
محمد قدسی افزود: با وجود اینکه پرورش‌دهندگان اقدام به پرداخت اقساط خود کرده‌اند ولی بانک‌ها در زمینه سرمایه در گردش با ما همکاری نمی‌کنند و در صورت خواستن تسهیلات درخواست وثیقه ملکی می‌کنند که این امر جز سنگ‌اندازی در مقابل صنعت پرورش میگو چیز دیگری نیست.
وی تصریح کرد: مسئولان در صورتی دغدغه سایز میگوی پرورشی را دارند که تنها کارخانه تامین‌کننده غذای میگو در استان که بهترین غذا را تولید می‌کند مواد اولیه آن سه ماه در گمرک معطل مانده بود. استان بوشهر پتانسیل تولید میگو از 60 هزار هکتار و ارزآوری قابل توجهی از زمین‌های غیرقابل کشت را دارد در صورتی که مسئولان در فراهم کردن زیرساخت‌ها با پرورش‌دهندگان همکاری کنند
منبع : خبرگزاری فارس
4 مرکز تکثیر و پرورش میگو در بوشهر به دلیل بدهکاری تعطیل شدند
مدیر مرکز تکثیر و زادآوری مولد میگو استان بوشهر گفت: 4 مرکز تکثیر و پرورش میگو در استان بوشهر به دلیل مشکلات مالی و بدهکاری تعطیل شدند
کریم حیدری در نشست بررسی مسائل و مشکلات پرورش دهندگان میگو در استان بوشهر افزود: در شرایطی که قیمت غذای میگو، لارو و کارگر بالا رفته برای احیای صنعت پرورش میگو مسئولان باید همکاری و حمایت بیشتری از فعالان این صنعت داشته باشند.
وی اضافه کرد: کیفیت پایین غذای میگو و نبود مواد اولیه برای تهیه غذا در کشور یکی از مشکلات مهم این صنعت است و در صورت حل این مشکل میزان برداشت نیز بیشتر می‌شود. از 14 مرکز تکثیر و پرورش در استان 10 مرکز فعالند که ظرفیت تولید یک میلیارد و 500 میلیون قطعه بچه میگو را دارند و مابقی به‌دلیل بدهکاری از چرخه تولید خارج شده‌اند.
این مسئول یادآور شد: با توجه به این ظرفیت استان بوشهر در زمینه تولید بچه میگو خودکفا شده و طی دو سال گذشته هیچ بچه میگویی در استان وارد نشده بلکه به استان‌های همجوار نیز صادر کرده‌ایم.
حیدری اضافه کرد: با توجه به این امر ضروری است مسئولان برای جلوگیری از انتقال بیماری از ورود لارو از استان‌های دیگر جلوگیری کنند. در صدور مجوز جدید برای راه‌اندازی شرکت‌های تکثیر و پرورش در استان از اظهار نظر این صنف نیز استفاده شود چون مجوزهایی که بدون مشورت داده می‌شود به ضرر صنعت تکثیر و پرورش است
منبع : خبرگزاری فارس
پرورش‌دهندگان میگو استان بوشهر 18 میلیارد ریال مطالبات دارند
استاندار بوشهر گفت: پرورش‌دهندگان میگو استان بوشهر 18 میلیارد ریال مطالبات دارند.
مصطفی سالاری در نشست با فعالان بخش کشاورزی استان بوشهر اظهار داشت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشاورزی استان بوشهر وجود دارد که باید با تلاش همگانی در راستای رفع مشکلات کشاورزان تلاش کنیم.
وی در ادامه به نقش بسیار مهم بخش کشاورزی در تولید و اشتغال و توسعه اشاره کرد و بیان داشت: استان بوشهر در بخش پرورش میگو در سطح کشور پیشتاز است و بخش عظیمی از میگوی کشور در این استان تولید می‌شود.
اختصاص 45 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح برق‌رسانی
استاندار بوشهر خواستار تلاش برای برطرف‌کردن مشکلات پرورش میگو شد و افزود: ظرفیت‌های بسیار خوبی در استان بوشهر برای پرورش میگو وجود دارد و باید زمینه حضور سرمایه‌گذاران در استان فراهم شود تا شاهد توسعه و پیشرفت بیشتر این بخش باشیم.
وی در ادامه با اشاره به مطالبات 18 میلیارد ریال پرورش‌دهندگان میگو، تصریح کرد: برای پرداخت این مطالبات، اعتبارات مورد نیاز در بودجه 93 تامین شده است و تلاش می‌کنیم تا نسبت به پرداخت آن اقدام کنیم.
سالاری در ادامه با اشاره به اختصاص 45 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح برق‌رسانی به مزارع پرورش میگو تاکید کرد: یکی از مشکلات سایت‌های پرورش میگو، اجرای پروژه‌های برق‌رسانی است که اجرای پست برق و شبکه‌های برق‌رسانی در دستور کار است.
توسعه تولید ماهی در قفس/ پرورش ماهیان گرمابی و تولید خیار دریایی
وی خواستار تلاش برای تدوین و اجرای راهکارهای مناسب برای توسعه تولید ماهی در قفس، تصریح کرد: باید زمینه تولید محصولات دریایی از جمله پرورش ماهیان گرمابی و تولید خیار دریایی در استان بوشهر فراهم شود.
استاندار بوشهر همچنین خواستار تلاش برای توسعه اراضی پرورش میگو در استان شد و گفت: این بخش‌ها می‌تواند نقش بسیار مهمی در اشتغال و تولید داشته باشند و باید شرایط لازم برای این مهم فراهم شود
منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید