واگذاری مدیریت بهره برداری از بندر دیر به بخش خصوصی /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

واگذاری مدیریت بهره برداری از بندر دیر به بخش خصوصی /گ

یک‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

واگذاری مدیریت بهره برداری از بندر دیر به بخش خصوصی
بندر دیر از بزرگترین بنادر صیادی کشور است که در این بندر 11کشتی، 30 موتور لنج و 306 قایق به صید و صیادی مشغول هستند ولی این بندر مشکلات زیادی دارد که لازم است برای بهبود وضعیت زیرساخت‌های صید و صیادی در این بندر تلاش بیشتری صورت بگیرد
صنعت شیلات در سال‌های اخیر در کشور ما و در استان بوشهر توسعه بسیار خوبی داشته است و کارهای بسیار خوبی برای بهبود وضعیت زیرساختی صورت گرفته است.
توسعه بنادر و همچنین واگذاری آن به بخش خصوصی نیز از اقدامات بسیار خوبی است که در راستای بهبود ارائه خدمات به فعالان این عرصه و خصوصی‌سازی صورت می‌گیرد.
با توجه به اصل 44 قانون اساسی مهم‌ترین اهداف واگذاری بنادر به بخش خصوصی، کاهش بار مدیریتی دولت در تصدی فعالیت های اقتصادی، کاهش بار مالی (هزینه های) دولت، افزایش اشتغال در بخش غیردولتی، کمک به رشد اقتصاد ملی و ایجاد انگیزه و ارتقاء کارآیی بنگاه های اقتصادی و افزایش بهره وری است.
در این راستا واگذاری مدیریت بهره برداری بندر دیر به شرکت تعاونی صید صنعتی یکی از این اهداف است که به اجرا درآمده است.
صید و صیادی برای صیادی مقرون به صرفه نیست
یک عضو تعاونی صیادی بندر دیر در گفتگویی با خبرنگار مهر گفت: ماهی و ميگوي منطقه مطاف شهرستان دير از آبزی مطلوب و ممتاز خليج فارس شناخته مي‌شود كه در تمام جهان متقاضيان بسيار زيادي دارد.
عیسی فولادی گفت: در سال‌های اخیر به علت افزایش بهره برداران در دریا بشدت ذخائر آبزی کاهش پیدا کرده است که هم اکنون دیگر صید و صیادی برای صیادی مقرون به صرفه نیست
وی گفت: از سوی دیگر برخی صیادان متخلف با استفاده از صید ترال(کف روب) مزید علت شده‌اند و به صورت قاچاقی مبادرت به این نوع صید مخرب می کنند که جامعه صیادی بسیار نگران کرده است.
9 بندر استان بوشهر به بخش خصوصی واگذار شده است
رئیس اداره بنادر و ماهیگیری شیلات استان بوشهر نیز در گفگو با خبرنگار مهر گفت: از سال 1387 واگذاری مدیریت بهره برداری بنادر در دستور کار شیلات قرارگرفت که تاکنون از 34 بندر واگذار شده در کشور تعداد 9 بندر در استان بوشهر واگذارشده است.
علیرضا زارع افزود: هدف از واگذاری مدیریت این نوع بنادر به بخش خصوصی با اولویت جامعه صیادی اجرای اصل 44 قانون اساسی و زمینه اشتغال است.
وی گفت: سال گذشته و امسال تعاونی‌های صیادی نخل تقی و دیلم از لحاظ عملکردی تعاونی صیادی نمونه کشوری شناخته شدند.
مدیریت بهینه ذخائر صید و ایجاد اشتغال با واگذاری بنادر به بخش خصوصی
معاون صید شیلات استان بوشهر با اشاره به اهمیت واگذاری این بنادر، گفت: اولویت شیلات برای واگذاری بنادر به بخش خصوصی، تعاونی های صیادی است.
عبدالحسن تنگستانی افزود: در استان بوشهر 27 بندر، موج شکن و خور فعال هستند که تاکنون 9 بندر صیادی به بخش خصوصی واگذار شده است و چهار بندر دیگر در شرف واگذاری است
وی گفت: مدیریت بهینه از ذخائر صید، صرفه‌جویی و ایجاد اشتغال و کوچک‌شدن بدنه دولت از اهداف مهم این طرح است که تاکنون موفق نیز بوده است.
معاون صید شیلات استان بوشهر اضافه کرد: صیاد و بهره‌بردار باید در این طرح نقش اصلی ایفا کند و مسئولان نیز در امر حمایت از بخش خصوصی تلاش بیشتری داشته باشند.
تنگستانی ادامه داد: شیلات استان با توجه به وضعیت اعتباری به عنوان کارفرما به دنبال حفظ سرمایه‌های بنادر در هر منطقه است.
دیر بزرگترین بندر صیادی کشور است
رئیس شیلات بندر دیر گفت: مدیریت بهره‌برداری بندر دیر در سه سال گذشته زیر نظر تعاونی صیادی این بندر بوده که به دلیل عدم توجیه اقتصادی از سوی تعاونی انصراف داده است.
عقیل امینی افزود: با رایزنی‌های صورت‌گرفته شرکت تعاونی صید صنعتی بندر دیر، مدیریت بهره‌برداری این بندر را پذیرفته است که امیدوارم با همکاری سایر ادارات این کار میسر شود.
وی ادامه داد: در بندر دیر بزرگ ترین بندر صیادی کشور 11کشتی، 30 موتور لنج و 306 قایق صیادی به امر صید و صیادی مشغول هستند.
بدنه اسکله دیر در حال فرسوده شدن است
مدیرعامل تعاونی صیادی بندر دیر گفت: عمر اسکله صیادی بندر دیر زیاد است و بدنه این اسکله در حال فرسوده شدن است.
حسین بهشتی نژاد افزود: این اسکله به دلیل نزدیکی به منطقه مطاف وجزومد دریا به مرورزمان گل ولای وارد این موج شکن می شود که نیاز است مسئولان نسبت به لایروبی این اسکله اقدام کنند.
وی دلیل اصلی تعاونی صیادی از انصراف مدیریت این بندر را عدم توجیه اقتصادی ذکر کرد وگفت: وجود قانون های دست و پاگیر، عدم حمایت از جامعه صیادی و نداشتن توجیه اقتصادی از علل اصلی انصراف این تعاونی از مدیریت بهره برداری از بندر دیر بوده است
اسکله بندر دیر با انبوهی از سرمایه ایمنی لازم ندارد
مدیرعامل تعاونی صید صنعتی بندر دیر گفت: اسکله بندر دیر با انبوهی از سرمایه ایمنی لازم ندارد و در این چند سال تلفات جانی و مالی رخ داده است.
کامبیز دیری اضافه کرد: آتش‌نشانی، لایروبی و نظافت اسکله از نیازهای اولیه این بندراست و اگر اتفاقی پیش بیاید باید همه احساس مسئولیت کنند.
وی گفت: برای جلوگیری از این نوع اتفاقات شهرداری باید موقتا با قرار دادن یک دستگاه آتش نشانی به کمک بندر بیاید.
مدیرعامل تعاونی صید صنعتی بندر دیر افزود: فرسودگی پمپ‌های آتش‌نشانی، خرابی پروژکتورها، خاموش بودن برخی لامپ‌ها، خرابی چوب برق‌ها و فرسودگی بتن‌های اسکله از مشکلات این بندر است که مسئولان باید ما را یاری دهند.
دیری اظهار داشت: ساماندهی مبادی ورودی وخروجی، ساماندهی پهلوگیری شناورها وپارکینگ موتورلنج ها و وضعیت سوله ها وسوخت رسانی و وضعیت آب وبرق باید مورد تاکید قراربگیرد

منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید