ظرفیت‌های بالای استان بوشهر در پرورش ماهی و میگو /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ظرفیت‌های بالای استان بوشهر در پرورش ماهی و میگو /گ

شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۴ بازدید

ظرفیت‌های بالای استان بوشهر در پرورش ماهی و میگو
استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه شیلات و آبزی‌پروری است که با حمایت از پرورش‌دهندگان این بخش می‌توان اقدمات موثری در حوزه تولید و صادرات و اشتغال برداشت که لازم است مسئولن مرتبط ضمن توسعه زیرساخت‌های بخش شیلات و آبزی‌پروری زمینه را برای تولید بهتر و بیشتر فعالان این عرصه فراهم سازند
یکی از مهمترین ظرفیت‌ها در استان‌های ساحلی کشور را باید شیلات بدانیم که در بخش‌های مختلف صید و صیادی و پرورش ماهی و میگو و دیگر آبزیان زمینه تولید و اشتغال را به خوبی فراهم می‌سازند و یکی از بخش‌های مهم اقتصادی این استان‌ها محسوب می‌شوند.
استان بوشهر دارای 700 کیلومتر مرز آبی است که با توجه به وجود بنادر متعدد در این استان، در بخش‌ها و مناطق مختلف استان شاهد اشتغال افراد زیادی در زمینه صید و صیادی هستیم و بخش قابل توجهی از صید میگو و ماهی در بوشهر انجام می‌شود.
علاوه بر صید و صیادی، پرورش ماهی و میگو نیز به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم استان بوشهر در بخش شیلات محسوب می‌شود که این استان بزرگترین تولید کننده میگوی پرورشی کشور با تولید 70 درصد میگوی کشور است و تلاش‌های بسیار زیادی نیز برای پرورش ماهی صورت گرفته است.
پرورش ماهی از صنایع بسیار مهمی است که با توجه به وضعیت اقلیمی استان بوشهر، می‌تواند نقش بسیار مهمی در میزان تولید ماهی کشور داشته باشد و باید با توسعه زیرساخت‌ها و همچنین حمایت از سرمایه‌گذاران این بخش، شاهد تحول در ان باشیم.
فعالیت سه‌هزار نفر بصورت مستقیم در تولید میگو/ راه‌اندازی مرکز پرورش ماهیان دریایی
مدیرکل شیلات استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر داری ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه پرورش ماهی و میگو است و ما نیز حمایت‌های لازم را از این بخش خواهیم داشت تا زمینه برای تولید مطلوب و اشتغال این بهش به خوبی فراهم شود.
بهیار حاجیان با اشاره به نقش بسیار مهم پرورش میگو و ماهی در اشتغال، تصریح کرد: بیش از سه هزار نفر به صورت مستقیم در سایت‌های پرورش میگوی استان بوشهر فعالیت دارند و بخش عظیمی از میگوی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود
وی با اشاره به راه‌اندازی نخستین مرکز پرورش ماهیان دریایی در استخرهای متراکم زمینی در تنگستان افزود: این مزرعه سالانه 750 تن ماهی تولید می‌کند و 200 هزار قطعه بچه ماهی سیباس در هر فصل به چخه وارد می‌شود.
مدیرکل شیلات استان بوشهر با بیان اینکه در این مزرعه تمام مراحل کشت و پرورش به صورت اتوماتیک انجام می‌شود، تاکید کرد: 80 میلیارد ریال برای راه‌اندازی این سایت هزینه شده است که بخش اعظم آن توسط سرمایه‌گذاران تامین شده است.
وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای توسعه پرورش ماهی و میگو در استان بوشهر خاطرنشان ساخت: در سال اینده شاهد افزایش میزان تولید و پرورش میگو در استان بوشهر خواهیم بود و سطح زیر کشت افزایش می‌یابد.
لزوم توسعه آبزی‌پروری دربوشهر/ پرورش ماهی در قفس در آب سد رئیسعلی
استاندار بوشهر نیز عصر پنجشنبه در حاشیه راه‌اندازی نخستین مرکز پرورش ماهیان دریایی در استخرهای متراکم زمینی در تنگستان اظهار داشت: استان بوشهر دارای ظرفیت بالایی در بخش ابزی‌پروری است و باید با حمایت از این بخش زمینه را برای ورود گسترده بخش خصوصی فراهم کنیم.
مصطفی سالاری بر لزوم شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، معرفی ظرفیت‌ها به بخش خصوصی و همچنین ترغیب بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این زمینه تاکید کرد و افزود: دریا یکی از مهمترین ارکان توسعه استان بوشهر است و باید برای استفاده مناسب از دریا برنامه‌ریزی مطلوبی صورت بگیرد.
وی به برخی از مشکلات صید محصولات دریایی در ضربه زدن به تولید آبزیان و رشد آنها اشاره کرد و بیان داشت: آبزی‌پروری هیچ مشکلی برای دریاها و ابزیان ایجاد نمی‌کند و باید زمینه لازم برای ورود بخش خصوصی را فراهم کنیم
استاندار بوشهر بر لزوم استفاده مناسب از دریا برای توسعه استان بوشهر تاکید کرد و گفت: یکی از ظرفیت‌های دیگر استان بوشهر پرورش و تولید ماهی در قفس است که سرمایه‌گذاری در این بخش در مدت کوتاهی برگشت می‌خورد.
وی خواستار رفع مشکلات پرورش‌دهندگان میگو شد و تصریح کرد: به اراضی پرورش میگو در استان بوشهر یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید در دستور کار مسئولان باشد و هماهنگی لازم نیز در این راستا صورت گرفته است.
سالاری با اشاره به افزایش ظرفیت‌های شیلات استان بوشهر با تعامل سرمایه‌گذاران، صیادان، آبزی پروران، افزود: پرورش ماهی در قفس در آب پشت سد رئیسعلی دلواری در دشتستان از اقدامات مهم در زمینه آبزی‌پروری است و از سال اینده شاهد اجرای ان خواهیم بود.
توسعه پرورش ماهی در قفس در اولویت است/ ذخایردریایی تخریب شده است
مدیرعامل شیلات ایران نیز با اشاره به سیسات‌های دولت برای توسعه پرورش ماهی در قفس گفت: استان بوشهر دارای ظرفیت بسیار بالایی در پرورش میگو در کشور است و بخش مهمی از تولید میگوی کشور در این استان انجام می‌شود و باید تلاش کنیم تا شاهد توسعه پرورش ماهی در قفس در این استان باشیم.
حسن صالحی با بیان اینکه تولید ماهی پرورشی از سیاست‌های برنامه‌ چهارم توسعه است، تصریح کرد: فاصله زیادی تا تحقق این برنامه به صورت کامل داریم و هنوز همه ظرفیت استفاده نشده است و این مهم در استان‌های شمالی مورد استقبال بوده است و در جنوب نیز تلاش داریم ان را اجرا کنیم
وی با اشاره به برنامه‌ریزی های صورت گرفته برای پرورش ماهی در قفس در آب پشت سد رئیسعلی دلواری در دشتستان بیان داشت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، شاهد تحول عظیمی در تولید آبزی در استان بوشهر خواهیم بود.
مدیرعامل شیلات ایران با اشاره به محدودیت ماهی‌های دریایی، افزود: بر اثر بداشت بی‌رویه ابزیان در خلیج فارس، میزان ذخایر آن کم شده است و لازم است که پرورش ابزیان در دستور کار قرار بگیرد و در کشور نیز شاهد اجرای این برنامه‌ها خواهیم بود.
وی با بیان اینکه 9 هزار تن از 13 هزار تن میگوی پرورش کشور در بوشهر تولید می‌شود خاطرنشان ساخت: امسال شاهد افزایش 200 درصدی صادرات ابزیان بودیم که این میزان صادرات یک رکورد محسوب می‌شود.
منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید