وسعت گنجینه اکوتوریسم نگارستان ایران /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

وسعت گنجینه اکوتوریسم نگارستان ایران /گ

دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۶ بازدید

وسعت گنجینه اکوتوریسم نگارستان ایران
تالابهای آلاگل، آلماگل، آجی گل و گمیشان از مجموعه تالاب های بین المللی کشور در دشت ترکمن صحرا و در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان از مناطق مهم دیدنی استان و زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر است که سالانه طبیعت گردان و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند
آواز دریا و نجوای پرندگانی که از دور و نزدیک تالابهای گلستان گوش هر رهگذری را نوازش می دهد، یادآور آهنگ زندگی بخشی است که طبیعت گردان نوروزی را بخود می خواند تا برای دیدار تکه ای از بهشت ایران زمین به نگارستان ایران سفر کنند.
ُگل در زبان ترکی به معنی تالاب است
تالاب آلاگل در چند کیلومتری مرز ترکمنستان و در مرکز شوره زار بزرگ ترکمن صحرا واقع شده و یک دریاچه آب شور است، به همین جهت پرورش ماهیان آب شور دریای خزر به ویژه ماهی سفید و کپور در این تالاب رونق زیادی دارد.

تالاب آلماگل که به معنی دریاچه سیب است در فاصله حدود 270کیلومتری شهر گرگان واقع شده است و از شمال به اراضی کشاورزی و جنوب به روستای تنگلی محدود می شود.

از میان تالابهای گلستان، تالاب گمیشان، آبگیری گسترده با نیزارهای انبوه که در 45 کیلومتری گرگان حوالی بندرترکمن واقع شده است و ارتفاع آن 27 متر پائین تر از سطح دریاست که از یکسو با زمینهای قرقابی و تپه ماهوری دشت وسیع ترکمن صحرا و از سوی دیگر به سواحل دریای خزر محدود است.

در تالاب آجی گل درختان گرم، نیزار و پوشش گیاهی تالاب مامنی برای پرندگان و چراگاهی برای دامهای روستائیان است و آب و هوای معتدل زمستان ترکمن صحرا موجب شده آب این تالاب زمستانها یخ نزند و زیستگاه مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان مناطق شمالی شده اند.

آجی گل، در فصل زمستان پناهگاه میلیونها پرنده مهاجری است که به آن پناه می آورند و این وظیفه بشر است تا زیستگاه تاریخی و طبیعی را حفظ کند و در فصل بهار مکان مناسبی برای طبیعت گردی است.بخشی از تالاب آجی گل در مجاورت دریاچه نمک بوده که این امر طبیعت خارق العاده ای در منطقه ایجاد کرده است.
در این تالاب ها تاکنون 85 گونه پرنده شامل 19 گونه بومی و 66 گونه مهاجر شناسایی شدند که از میان پرندگان مهاجر، 14 گونه بومی و بقیه گونه زمستان گذر هستند.
دوزیستان و خزندگان مانند قورباغه مردابی، وزغ سبز، لاک پشت برکه ای، لاک پشت خزری، افعی، مار آبی، انواع مارمولکها و پستاندارانی مانند شغال، گربه، روباه، خرگوش و موش از جمله ساکنان تالابها و زمینهای اطراف آن در گلستان هستند.
فلامینگو، غاز پیشانی سفید، پلیکان سفید و پاخاکستری، شاهی، عقاب دریایی و انواعی از قوها، اردکها، غازها، پرستوها و مرغان دریایی نیز در تالاب های گلستان دیده شدند.
از 14 گونه ماهیهای شناسایی شده در تالابهای گلستان، هفت گونه غیربومی است که برخی از آنها با هدف آبزی پرروی توسط شیلات به تالابهای استان رهاسازی شد و برخی بطور ناخواسته همراه با گونه های پرورشی به این تالابها راه یافته اند و پرورش گونه های غیربومی در تالاب موجب برهم زدن زنجیره غذایی و برهم زدن سیستم شکننده تالابهای استان شده است.
تالاب آلاگل 2500 هکتار، آجی گل 320 هکتار و آلماگل 207 هکتار و گمیشان 20 هزار هکتار که در مجموع 23027 هکتار وسعت دارند
منبع : باشگاه خبرنگاران

دیدگاه خود را بیان کنید