مزارع غير مجاز پرورش ماهي تهديدي براي محيط زيست /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

مزارع غير مجاز پرورش ماهي تهديدي براي محيط زيست /گ

سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۸ بازدید

مزارع غير مجاز پرورش ماهي تهديدي براي محيط زيست
مزارع غیر مجاز پرورش ماهی محیط زیست چهار محال بختیاری را تهدید می کند.
یک فعال محیط زیستی می گوید تعداد مزارع غیرمجاز پرورش ماهی در استان چهار محال بختیاری از 40 مزرعه در سال 89 به 140مزرعه در حال حاضر رسیده است.
هومان خاکپور می افزاید: از بین رفتن بخشی از منطقه حفاظت شده هلن، تخریب اراضی ملی و همچنین از بین رفتن حریم رودخانه ها از پیامدهای این مزارع است .
وی کوتاهی دستگاه های متولی را علت این شرایط دانست .
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری هم با تایید این شرایط گفت: با توجه به اینکه این گونه مزارع در بستر رودخانه ها ایجاد شده اند نه تنها حریم رودخانه ها از بین رفته اند بلکه مشکلات زیادی همچون افزایش فرسایش خاک و خشک شدن سدهای احداث شده در مسیر رودخانه ها را به دنبال داشته است.
به گفته آقای یوسف پور، ورود آلودگی دارویی این نوع مزارع به رودخانه ها همزمان با پسماندها به دلیل فیلترینگ نشدن اصولی از دیگر معضلاتی است که مزارع غیرمجاز پرورش ماهی ایجاد می کنند.
پوسف پور می افزاید: متأسفانه دستگاه های متولی وظایف نظارتی خود را در این رابطه به درستی انجام نداده اند.
وی گفت شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری متولی رسدگی به این شرایط است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری می گوید: تاکنون حکم تخریب 53مزرعه غیرمجاز صادر شده است اما به دلیل اینکه احکام به وقت صادر نمی شوند و یا جریمه ها بازدارنده نیستند از برخورد با متخلفان نتیجه ای حاصل نشده است .
مدیر شیلات و آبزیان چهارمحال و بختیاری هم با بیان اینکه آمار دقیقی از شیلات های فصلی در این استان وجود ندارد، می گوید: این مزارع هیچ گونه مجوزی ندارند و به صورت غیرقانونی فعالیت می کنند.
پرویز منصوری با بیان اینکه به صورت کتبی به مزارع فصلی غیرمجاز شناسایی شده اخطار داده شده است، می گوید: با توجه به قوانین و مقرراتی همچون آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب، قانون توزیع عادلانه آب و ماده ششصد و هشتاد و هشت مجازات اسلامی دستگاه های متولی می توانند با همکاری مدیریت شیلات استان برای تخریب این گونه مزارع اقدام کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری هم می گویداین گونه مزارع شبانه و در حریم بستر رودخانه ساخته شده اند واز متخلفان به مراجع قضایی شکایت شده اما کارساز نیست.
سید محمدعلی مصطفوی با تأکید بر لزوم همکاری مردم برای برخورد با متخلفان می افزاید: حریم بستر رودخانه ها متعلق به خود مردم است که عده ای متخلف با اقدامات غیرقانونی در صدد تخریب آن بر آمده اند.
مدیر گروه دامپزشکی دانشگاه شهرکرد هم با تأکید بر ضرورت هماهنگی بیشتر دستگاه های نظارتی و اجرایی استان می گوید: متأسفانه مسئولان استانی برای برخورد با متخلفان و تخریب مزارع غیرمجاز پرورش آبزیان همکاری مناسبی ندارند.
سعید نعمت اللهی مدیریت پرورش ماهیان آبزی استان را ضعیف می داند و می گوید: مزارع پرورش ماهی باید حداکثر چهار کیلومتر با هم فاصله داشته باشند اما این فاصله رعایت نشده است.
نعمت اللهی می افزاید: افرادی که به صورت غیرمجاز اقدام به احداث مزارع پرورش آبزیان می کنند به علت عدم آگاهی لازم از آنتی بیوتیک های مورد نیاز ماهیان سردابی به گونه ای غیر اصولی استفاده می کنند که مصرف این ماهی ها مشکل آفرین خواهد بود.
وی می گوید: مدیریت ضعیف در مزارع غیرمجاز پرورش ماهی و عدم نظارت مسئولان بهداشت مشکلاتی را برای بهداشت عمومی ایجاد می کنند؛ بر همین اساس به مصرف کنندگان توصیه می شود از ماهیان قزل آلایی که بیش از 300 گرم وزن دارند استفاده کنند
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید