پلدختر شهر تالاب های ایران /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

پلدختر شهر تالاب های ایران /گ

یک‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۳ بازدید

پلدختر شهر تالاب های ایران

پلدختر با چشم اندازی زیبا و تالاب های پر آب، با آب و هوایی بهاری و دل انگیز، به شهر تالاب های ایران معروف است

این شهر در جنوب لرستان قرار گرفته‌است که دارای آب و هوای معتدل در زمستان و تابستان گرم است و تالاب های زیبا و مناطق تفریحی جلوه ای خاص به این شهرستان داده اند.
این شهرستان 3615 کیلومتر مربع مساحت دارد که دارای دو بخش شهری پلدختر و معمولان است.
جاذبه های تاریخی این شهرستان آثار به جا مانده از دوره ساسانیان است که نماد استقامت بناهای تاریخی است و جاذبه های طبیعی نیز به طرز خیره کننده ای در دل این شهرستان نمایان هستند.
از جاذبه های گردشگری لرستان می توان به تالاب های پل‌دختر، پُل دختر، غار کلماکره، غار کوگان، پل کلهر، مقبره ی علامه سید نعمت الله جزایری، گورستان چمشک، جنگل های بلوط، ارتفاعات کبیرکوه زاگرس، کاروانسرای چمشک، تپه ی واشیان، آبشار آب تاف اشاره کرد.
غار کلماکره
در سال 1368 گنجینه‌ بی نظیری در غار کلماکره شهرستان پلدختر کشف شد که می‌توان آن را ششمین گنجینه باستانی جهان به حساب آورد. تاریخ این گنجینه به 2700 سال قبل بازمی‌گردد.

پُل‌ِدختر

پل‌دختر که احتمال می‌رود متعلق به دوره ساسانیان باشد پلی تاریخی در ورودی شمالی شهر است و هم‌اکنون تنها یک دهانه از طاق‌های آن برجا مانده و یک جاده از زیر آن عبور می‌کند.
این پل بی تردید در مسیر ارتباطی بین شهرهای شاپورخواست و جندی شاپور قرار داشته و از اهمیت راهبردی برخوردار بوده است.

پل گاومیشان

پل گاومیشان مربوط به دوره ساسانیان است، و در 30 کیلومتری شهرستان پلدختر و بر فراز رودخانهٔ سیمره و در نزدیکی مرز استان ایلام قرار دارد.
طول این پل که از بناهای دوره ساسانی است حدود 175 متر و عرض گذرسطح پل نزدیک به 8 متر و20 سانتیمتر است و اکنون دارای 6 چشمه طاق است.
غار کوگان
غار کوگان در شرق شهرستان پلدختر قرار واقع شده، این غار یکی از غارهای تاریخی ایران است که در دوره اشکانیان به وسیله انسان‌ها برای در امان ماندن از حملات دشمنان به عنوان پناهگاه ساخته شده است.
کاروانسرای چمشک

این کاروانسرا در منطقه چمشک از توابع پلدختر و در مسیر راه باستانی شاپورخواست به خوزستان قرار گرفته، مصالح مورد استفاده شده در این بنا سنگ و ملات و گچ می‌باشد. این کاروانسرا دومین منزل از خرم‌آباد به خوزستان است که پس از آن کاروانسراهای قلعه نصیر، اوسر، میشوند، چارتا و قلعه رزه، واقع شده‌اند.
این بنا مربوط به دوره صفویه و دوره حکومت شاه عباس اول بوده که در فهرست آثار ملّی ایران ثبت شده است.
تالاب‌های پلدختر


تالاب‌های پلدختر در 15 کیلومتری این شهر و در روستای ولیعصر قرار دارند، این تالاب‌ها زیستگاه بسیاری از گونه‌های جانوری مانند پرندگان مهاجر و انواع آبزیان است. از این تالاب‌ها می‌توان به عنوان نمونه به تالاب گوی شیر و تالاب‌های تنگ فنی اشاره کرد که زیستگاه انواع جانوران هستند، تالاب‌های پلدختر شهرت ملی دارند.
جنگل‌های بلوط
جنگل‌های بلوط در اکثر نقاط استان لرستان پراکنده‌اند، شهرستان پلدختر نیز از این پوشش دارا بوده و عمده این جنگل‌ها در پلدختر، در منطقه بادامک قرار دارند.

رودخانهٔ کشکان
رودخانهٔ کشکان از مرکز شهرستان پلدختر می‌گذرد، این رودخانه از ارتفاعات گرین، هرو و دو آب سرچشمه می‌گیرد، شاخه اصلی آن از به هم پیوستن دو رود هرو و دو آب تشکیل می‌شود و در فاصله 30 کیلومتری شهر خرم‌آباد در جایی به نام دو آب به رود خرم‌آباد برخورد می‌کند و پس از آن در روستای افرینه در 30 کیلومتری پلدختر با رود چولهول برخورد کرده و به سمت پلدختر حرکت می‌کند، این رود از وسط پلدختر می‌گذرد و پس از آن به رودخانه سیمره ریخته و بعد هم به رود کرخه می‌ریزد.
این رودخانه آب تمام زمین‌های کشاورزی روستاهای حاشیه خود را تأمین می‌کند
منبع : خبرگزاری تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید