فراوري ميگو صادراتي پر سود تراز صادرات نفت /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

فراوري ميگو صادراتي پر سود تراز صادرات نفت /گ

سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۰ بازدید

فراوري ميگو صادراتي پر سود تراز صادرات نفت

صادرات میگوی فراوری ارز اوری قابل توجهی را نصیب کشورمان می کند .


سیار معاون صید و صیادی استان خوزستان نیز در این زمینه گفت :بعد از صنعت نفت ، صنعت فراوری میگو یکی صنایع ارز اور با ارزش افزوده بالاست به همین دلیل چهل در صد میگوی صید شده و یا پرورشی کشور به سمت فراوری و صادرات هدایت می شوند .
یکی از استانهای بسیار فعال در صید و حتی پرورش میگو استان خوزستان است .
مغینمی رئیس شیلات استان خوزستان گفت: یکی از توانمندیهای بسیار خوب استان خوزستان داشتن منابع ابی فراوان و وجود پنج رودخانه پر اب کشور و همچنین دسترسی به بیش از سی در صد کل ابعای سطحی کشور است که این امر موجب شده استان خوزستان با بیش از سه هزار و پانصد تن صید سالیانه میگو ، چهل و شش درصد کل میگوی دریایی کشورو نیز با پانصد تن برداشت میگوی پرورشی ، در رتبه سوم کشوری قرار گیرد و شهرستان ابادان تنها شهرستان در استان خوزستان است که دارای سایت پرورش میگو است .
سیار معاون صید و صیادی استان خوزستان در این زمینه گفت: امروزه قیمت هر کیلو میگوی فراوری شده پانزده دلار است که اگر قیمت هر بشکه نفت را صد دلار محاسبه کنیم متوجه می شویم که هر هفت کیلو میگو بیش از یک بشکه نفت برای کشورمان ارز اوری دارد و این یعنی اینکه یک کارخانه عمل اوری میگو مانند یک پالایشگاه کوچک عمل میکند .
در بازدیدی که ازیک کارخانه عمل اوری میگو در شهرستان ابادان به عمل امد . جعفری مدیرکارخانه فراوری میگو گفت:این کارخانه شامل دوقسمت است که در قسمت اول میگو صید شده و یا پرورشی پس از پوست کنی و شستشو بسته بندی و منجمد می شود . و در قسمت دیگر کارخانه ، میگوی اماده به صورت میگو برگر – میگو ناگت و میگو سوخاری پخته و اماده می شوند .
او همچنین افزود :در استان خوزستان فقط در شهرستان ابادان چنین فرایندی بر روی میگوها انجام و روزانه هشت تن میگو فراوی شده به خارج از کشور صادر می شود یعنی روزانه صدوبیست هزار دلار ارزاوری برای کشورمان. به عبارتی این کارخانه به اندازه صادرات هزارودویست بشکه نفت در روز ارز وارد کشور میکند .
جعفری با بیان اینکه فقط یک مجتمع فراوری میگو در ابادان برای هفتصد نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است گفت با حمایت مسئولان و توسعه صنایع فراوری میگو می توان صادرات غیر نفتی را منطقه چندین برابر افزایش داد .
او افزود : سرمایه گذاری در زمینه فراوری میگو در مقایسه با سرمایه گذاری در صنایع نفت بسیار ناچیز است و در عین حال بسیار پر در امد تر و ارز اور تر از صنایع نفت است لذا مسئولان با حمایت از این صنعت می توانند با حداقل هزینه حداکثر بهره وری و ارز اوری را نصیب کشور کنند .
در حال حاضردر خوزستان هشت کارخانه فراوری میگو وجود دارد که چهارتای آن در شهرستان ابادان است .
مسئولان باید با حمایت و نیز ایجاد انگیزه، کاهش سیر اداری و حمایتهای بانکی اقدامات تشویقی را برای سرمایه گذاران در این بخش ایجاد کنند
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید