خروج تالاب بين المللي کمجان از فهرست مونترو /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

خروج تالاب بين المللي کمجان از فهرست مونترو /گ

شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۷۵ بازدید

خروج تالاب بين المللي کمجان از فهرست مونترو

تالاب بین المللی کمجان احیاء و از فهرست مونترو خارج شد

تالابهایی که به علت بهره برداری نادرست ، جنگ ، فجایع زیست محیطی ، خشکسالی و مداخلات انسانی در معرض خطر قرار می گیرند به فهرست مونترو وارد می شوند.
تداوم خشکسالی ها که از سالها پیش ،تالابها و دریاچه های استان فارس را در برگرفت موجب شد تا این زیستگاه طبیعی بر اثر کم آبی وضع نا مناسبی پیدا کند و هر روز بر دامنه خسارت های ناشی از خشکسالی در این منطقه بکر افزوده شود.
این تالاب 5 هزار هکتاری درفاصله 120کیلومتری شمال شرق شیراز در روستای کمجان از توابع بخش کربال شهرستان خرامه واقع شده است وپس از سالها تلاش اهالی جان تازه گرفت.
مردم روستای کمجان و مناطق اطراف برای احیا این تالاب دست به کار شدند و ابتدا انجمن احیا کنندگان تالاب را تشکیل دادند .
به گفته ی زارع عضو انجمن احیا کنندگان تالاب کم‌جان، مردم در گام بعدی آب بندهایی در مسیر زهکشیهای حاشیه تالاب ایجاد کردندکه این کار باعث شد که به مرور تالاب خشکیده کمجان بازسازی شود و تاحدودی حیات به آن بازگردد.
به گفته وی مردم منطقه برای نجات تالاب با صرف نظر از دامداری،مرتع داری وتامین علوفه درحاشیه آن ،حفظ ارزشهای زیست محیطی این تالاب را در اولویت قرار دادند و برای مدتی، سختی تامین معاش را به جان خریدند تا بالاخره پس از چند سال با بارشهای خوب زمستان و همکاری کارشناسان محیط زیست تالاب بی جان ،رمقی دوباره یافت .
چشم‌انداز زیبا و منحصربه‌فرد این تالاب این روزها ،مکان بسیار خوب وطبیعت دلنوازی را برای گردشگران علاقه‌مند فراهم کرده است.
زارع عضو انجمن احیا کنندگان تالاب کم‌جان گفت: اداره کل محیط‌زیست استان فارس بسیار تلاش می‌کند که تالاب احیا شود اما هنگامی که موقع اجرا می‌شود، حتی یک حداقل بودجه هم برای احیای تالاب اختصاص نداد.
او در مورد وضع فعلی تالاب نیز گفت: درحال حاضر بسیاری از پرندگان مهاجر و نیمه مهاجر و آب‌زی و کنار آبزی در این مکان ساکن شده‌اند..
زارع تاکید کرد:با وجود اینکه تالاب quotation mark کم‌جان quotation mark اکنون درحداقل شرایط یک اکوسیستم تالابی قرار دارد اما انواع «اگرت»، «آنگوت»، «اردک کله سبز»، «اردک سرحنایی»، «غاز خاکستری»، «گاوچرانک»، «سیسک»، «سلیم»، «میش‌مرغ»، «هوبره» و«عقاب تالابی»، تنها بخشی از پرندگانی هستند که در دامن این تالاب پناه گرفته‌اند.
به گفته ی او اکنون بیشتر مردم محلی مشغول انجام عملیات برای احیاء تالاب هستند واگر سازمان محیط زیست اعتبار ویژه ای را برای احیا تالاب در نظر بگیرد فعالیت های مردمی درکنار راهنمایی وهمکاری کارشناسان این سازمان در زمان کوتاهتری نتیجه بخش خواهد بود.
در حال حاضر پوشش گیاهی برخی از مناطق تالاب دوباره احیا شده و پرنده‌ها نیز به خانه خود بازگشته اند.
این تالاب طی هزاره‌ها در مسیر کوچ پرندگان مهاجر قرار داشت و طبق نظر مجامع جهانی و زیست محیطی یک درصد از پرندگان خاورمیانه را در خود جای می‌داد
اما به گفته ی دهقان فرماندار خرامه اقداماتی همچون استقرار پاسگاه محیط‌بانی با اعتباربیش از 400 میلیون ریال / کاشت گونه های مقاوم به شوری و کم آبی شامل 200 اصله درخت آکاسا ، گز و سرو به دست مردم روستا و کمک منابع طبیعی در حاشیه تالاب و بندهای ایجاد شده در مسیر زهکش ها در احیا این تالاب موثر بوده است هرچند وی مهمترین عامل در حیات دوباره ی کمجان را بارشهای مناسب در ماههای اخیر می داند ومی گوید اهالی منطقه پس از این کار دشواری در پیش دارند زیرا باید بر تلاشهایشان برای بقا تالاب در روزهای کم آبی پیش روی بیفزایند.
وی تلاش مردم طبیعت دوست کمجان در احیا این تالاب بین المللی را بسیار با ارزش دانسته و با قدردانی از مردم منطقه گفت تشکیل سازمان مردم‌نهاد احیا کننده تالاب کمجان توسط اهالی این روستا نقش موثری در حفاظت از تالاب و محیط زیست این شهرستان دارد.
امیری رییس اداره حیات وحش سازمان محیط زیست فارس گفت: تالاب کمجان در سال 1990 به علت خشک شدن و کمبود آب و بهره برداری از منابع آبی برای کشاورزی و زه کشی وارد فهرست مونترو شد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس می گوید نبود شاخص های مدیریتی ، بهره برداری نامعقول ، تغییر و تبدیل کاربری زمین های تالاب ها ، سد سازی ، شکار و صید غیرقانونی و صدور مجوزهای بیش از حد ، کم آبی و خشکسالی ، اجرای طرح های عمرانی در حوضه های آبخیز تالاب ها ، وارد کردن گونه های گیاهی و جانوری غیر بومی به بهانه های تکثیر و پرورش از جمله مواردی است که به حیات تالاب آسیب رساند.
ابراهیمی کارنامی گفت: تالاب های 27 کشور در قالب 48 سایت تالابی در فهرست مونترو (فهرست قرمز) قرار گرفته اند که به ترتیب یونان با 7 تالاب ، ایران 6 تالاب و جمهوری چک با 4 تالاب بیشترین تالاب ها را را دارند.
رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته برداشت مدیریت نشده از چاهها، تالابهای فارس را خشکانده است.
به گفته ی ناظم السادات باید در مدیریت منابع آب با برنامه پیش برویم که حداقل نیاز آبی تالاب ها برای احیای آنها در نظر گرفته شود تا امروز با خشک شدن بیش از 50 درصد تالاب های استان روبه رو نشویم.
کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس هم گفت مصرف سالانه 10 میلیارد متر مکعب آب در استان فارس خطری جدی برای منابع طبیعی و به ویژه تالاب‌ها و دریاچه‌های استان است چراکه ازاین میزان 75 درصد آن از منابع زیرزمینی و 25 درصد آن از منابع آب سطحی تامین می شود.
گفته می شود بیش از 64 هزار حلقه چاه مجاز وحدود هفت هزار حلقه چاه غیرمجاز در فارس وجود دارد که بیشتر این چاههای غیر مجاز در نواحی تالاب ها و دریاچه های استان حفر شده است.
محسن جعفرنژاد معاون نظارت و پایش محیط زیست استان فارس هم می گوید چاه های غیر مجازی که در اطراف دریاچه های استان به تعداد زیاد وجود دارد در خشک شدن دریاچه ها بی تاثیر نیست.
تالاب ها ی استان از یک سو سبب کاهش آفات گیاهی – جلوگیری از پیشروی گنبدهای نمکی – گسترش پرورش دام به دلیل وجود چراگاههای مناسب در حاشیه تالاب ها و از سوی دیگرموجب تغذیه آبهای زیر زمینی ،جلوگیری از به راه افتادن سیلاب و ایجاد چشم اندازهای زیبا در مناطق طبیعی می شوند
واز آنجا که نقش بسیار مهمی در کیفیت وکمیت محصولات باغی و کشاورزی روستاهای اطراف دارند ودارای ارزش اقتصادی به لحاظ پرورش آبزیان و حفظ ذخایر ژنتیکی جانوری و گیاهی نیز هستنداما اقدامات مناسبی برای احیا آنها صورت نمی گیرد.
کارشناسان محیط زیست ،ارزش مادی هر هکتار تالاب را بین 8 تا 21 هزار دلار برآورد کرده اند.
به گفته ی کارنامی خشک شدن تالاب مبالغ هنگفتی را به عرضه های زیست محیطی تحمیل می کند.
به گفته ی حمزه ولویی سرپرست محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در حال حاضر دریاچه های ارژن ، بختگان ، پریشان و کافتر کاملاً خشک شده اند و دریاچه های طشک و مهارلونیز بسیار کم آب اند و در صورت کمی بارش آنها نیز به لیست دریاچه های کاملا خشک استان اضافه می شوند همچنین تالاب های فصلی هیرم و هرم و کاریان نیزکه در فصل های بارش پر آب می شدند با بحران جدی مواجه شده اند و در سالهای اخیرحتی در فصل های سرد و باران زا هم بسیار کم آب هستند.
استان فارس با 220 هزار هکتار تالاب از نظر وجود تالاب ها و تنوع زیست محیطی در کشور از استانهای مطرح است
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید