تبدیل لک‌لک سفید به عنوان نماد محیط زیستی استان زنجان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تبدیل لک‌لک سفید به عنوان نماد محیط زیستی استان زنجان /گ

دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۳ بازدید

تبدیل لک‌لک سفید به عنوان نماد محیط زیستی استان زنجان

لک‌لک سفید یکی از پرندگانی است که تنها در استان زنجان زندگی و جوجه‌آوری می‌کند که به همین دلیل به عنوان نماد محیط زیستی استان زنجان است

استان زنجان دارای ویژگی‌های محیط زیستی بکری است. منابع طبیعی، مراتع، جنگل‌ها و ظرفیت‌های طبیعی دیگر استان همچون رودخانه‌ها و پوشش‌های طبیعی مختلف موجب زیستگاه‌های طبیعی زیبایی در استان شده است.
این زیستگاه‌ها دارای حیوانات مختلفی هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در سطح کشور شناخته شده است.
استان زنجان به دلیل تنوع زیاد آب و هوایی و وجود اکوسیستم‌های ویژه در منطقه و ارتباطات بیولوژیکی آن با استان‌های همجوار از غنای حیات وحش خوبی برخوردار است. در این استان انواع پستانداران، پرندگان، خزندگان، آبزیان، دوزیستان، حشرات و بندپایان یافت می‌شود.
البته در گذشته‌ای نه چندان دور، تنوع گونه‌ها و وضعیت جمعیت جانوری این منطقه تا اندازه‌ای بوده که یکی از مناطق مهم ایران در زمینه حیات‌ وحش به شمار می‌آمده است.
در ایران تاکنون حدود 151 گونه از پستانداران شامل 140 گونه در خشکی و 11 گونه در آب شناسایی شده است. در حال حاضر بیش از 37 گونه از پستانداران، 110 گونه از پرندگان، 13 گونه از آبزیان، 32 گونه از خزندگان و هفت گونه از دوزیستان و تنوع بسیار زیادی از حشرات، حیات‌ وحش استان زنجان را تشکیل می‌دهند.
استان زنجان نیز با برخی حیوانات شناخته می‌شود. سازمان محیط زیست کشور بر اساس دستورالعملی استان‌های کشور را موظف به معرفی نماد خود کرده است.
لک‌لک سفید نماد محیط زیستی استان زنجان است
معاون فنی اداره کل محیط زیست استان زنجان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص نماد محیط زیستی استان زنجان گفت: لک‌لک سفید نماد محیط زیستی استان زنجان است.
تورج قاسمی بیان داشت: نماد محیط زیستی استان زنجان لک‌لک سفید بوده و این پرنده به عنوان نماد استان در سطح کشور معرفی شده است. این پرنده بزرگ‌ترین پرنده کنار آبزی محسوب می‌شود.
وی به ویژگی‌های نماد محیط زیستی استان زنجان اشاره کرد و افزود: رنگ‌آمیزی بال و پرهای لک‌لک سفید به گونه‌ای است که از سایر پرندگان متمایز است. نر و ماده این پرنده هم شکل بوده و اغلب در کنار آب روی یک پا می‌ایستد.
این مسئول به زیستگاه این پرنده اشاره و خاطرنشان کرد: زیستگاه این پرنده کشتزارها، تالاب‌ها و کناره‌های رودخانه‌ها است. این پرنده در ایران و استان زنجان جوجه‌آوری کرده و اغلب به صورت مهاجر است. زیستگاه اصلی لک‌لک سفید در استان زنجان حاشیه رودخانه قزل‌اوزن، قیطول، قره بوته و شکورچی است.
وی تغذیه لک‌لک سفید را یادآور شد و تاکید کرد: تغذیه این پرنده اغلب از ماهی‌ها، انواع مارمولک و قورباغه است و در حال حاضر اداره کل محیط زیست استان در مناطق زیست لک‌لک سفید نسبت به کنترل و تامین غذای آن اقدام می‌کند.
قاسمی به فرهنگ دینی و مذهبی مردم استان اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به فرهنگ دینی، مذهبی و بومی مردم استان به این پرنده آسیبی نمی‌زنند. لک‌لک سفید بر روی درختان و تیرهای برق و همچنین دکل‌های مخابرات لانه‌گذاری می‌کند. لانه‌گذاری این پرنده حتی بر روی پوست و ضایعات برنج مناطق کشت شده بومی استان نیز دیده شده است.
معاون فنی اداره کل محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه اداره کل محیط زیست نسبت به این پرنده دارای حساسیت‌های لازم است، افزود: اداره کل با توجه به اهمیت این گونه نسبت به حلقه‌گذاری آن پرنده اقدام کرده است.
وی به ویژگی‌های زیستگاه لک‌لک سفید در استان اشاره کرد و یادآور شد: از ویژگی‌های زیستگاه این پرنده در استان می‌توان به جذب طبیعت‌گردان و توریسم اشاره کرد. با توجه به نزدیکی محیط زیست این پرنده در روستاهای استان و اطراف جاده حصار مشمپا مشاهده آن برای علاقه‌مندان میسر است.
قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد مطرح بودن پرنده‌ای دیگر به عنوان نماد استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر نماد استان زنجان لک‌لک سفید بوده و تندیس آن نیز در پارک ارم زنجان نصب شده است.
این مسئول همچنین در پاسخ به اقدامات صورت گرفته برای معرفی و شناساندن این نماد استان، افزود: از نظر معرفی زیستگاه خوشبختانه با همکاری محیط زیست و صدا و سیمای استان زنجان مستندی تهیه و پخش شده است. به تبع همین موضوع علاقه‌مندان زیادی از زیستگاه این پرنده در استان دیدن کرده‌اند.
گفتنی است بر اساس دستورالعمل ارسالی از سازمان محیط زیست کشور هر استانی باید دارای نماد محیط زیستی باشد.
از این رو استان زنجان با انجام بررسی‌های لازم لک‌لک سفید را به عنوان نماد محیط زیستی استان معرفی کرده است. این پرنده بعد از معرفی استان مورد تایید قرار گرفته و نماد محیط زیستی استان در حال حاضر لک‌لک سفید است.
یکی از حیوانات شناخته شده بومی در استان زنجان آهوی سهرین است که برای زنجانی‌ها بسیار نام آشنا است. شهروندان و برخی علاقه‌مندان به تاریخ طبیعی استان آهوی دشت سهرین را نمادی مناسب برای استان می‌دانند.
همچنین برخی علاقه‌مندان از کرکسی با نام قوزقون نام می‌برند که تنها پرنده بومی در استان زنجان است. با وجود این موارد مسئولان محیط زیست استان لک‌لک سفید را نماد محیط زیستی استان انتخاب کرده و مورد تایید نیز قرار گرفته است. گفتنی است، آهو نماد محیط زیستی خراسان رضوی شده است
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید