ماهیگیرانی که دلتنگ دریا هستند /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ماهیگیرانی که دلتنگ دریا هستند /گ

چهار‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۱ بازدید

ماهیگیرانی که دلتنگ دریا هستند
فصل صید ماهیان استخوانی تا یکماه دیگر شروع می شود و ماهیگیرانی که بی صبرانه صید روزیشان از دریا لحظه شماری می کنند اما حال و روز، این روزهایشان همانند حال دریا، ناخوش است.
در مدت پنج ماهی که از فصل صید قبلی گذشته است، کار هر روزشان این است که از دور دریا را به نظاره نشینند و برای شروعی فصل صیدی دیگر لحظه شماری کنند.
این ماهیگران، رفیق روزهای سرد و طوفانی دریا هستند که از خروسخوان سحر برای کسب روزی به دل دریا می زدند و تا پاسی از شب با موجهای دریا دست و پنجه نرم می کردند اما براستی، در این روزهای داغ تابستان که نه از صید ماهی خبری است و نه از موج دریا، ماهیگیران خزر چه می کنند؟

دستهای خالی ماهیگیران/ شش ماه فصل غیرصید بیکاریم

بیش از چهار هزار صیاد در قالب 54 شرکت تعاونی پره در مازندران فعالیت دارند که حدود شش ماه از سال به صید ماهی مشغولند و شش ماه دیگر از سال بیکارند. تورهای این صیادان که در فصل صید به دلیل صیدهای غیرمجاز خالی بود و اینک دست صیادان به دلیل نبود حمایتهای اساسی خالی تر از گذشته است.

" نظم الله" از صیادان حاشیه خزر در مازندران که هر روز غروب کارش این است که از صخره های سنگی ساحل، دریا را به نظاره نشیند، به خبرنگار مهر می گوید: دریا را همانند عضوی از خانواده ام دوست دارم، چرا که محل درآمد و کسب روزی ام است.

وی می گوید: با پایان یافتن فصل صید که از اواخر فروردین ماه بود، اعضای شرکت تعاونی مان نیز هر یک به دیار و زادگاهشان که در استانهای دیگر بود بازگشتند
این ماهگیر مازندرانی می گوید: شش ماه از سال به صید مشغول هستیم و شش ماه دیگر بیکار و در این نیمه بیکاری، یا کارگری مشغولیم و یا دستفروشی.

وی بیمه اختیاری فصل غیرصید را از جمله دغدغه ها بیان کرد و گفت: فقط در فصل صید بیمه هستیم و در شش ماه دیگر از سال باید خودمان بیمه را بپردازیم که رقم آن بالاست.

نظم الله از حمایت نشدن از سوی دستگاههای مرتبط گلایمند است و می گوید: حتی در فصل صید کسی سراغی از ما نمی گیرد و در ایام غیر صید که بکلی فراموش شده ایم.

بیکاری و نداری سهم صیادان در فصل غیرصید است

اورنگ صیاد دیگری که به گفته خودش هرازگاهی با دوستان ماهیگیرش در کنار ساحل وعده دیدار دارد، می گوید: در این روزهایی که بیکاری و نداری مشکلاتمان را بیشتر کرده است، فقط برای شروع فصل صید لحظه شماری می کنیم.

این صیاد اردبیلی ادامه می دهد: هر چند در فصل صید نیز وضع مان چندان خوش و رضایت بخش نیست اما صبح به صبح کارمان را می دانستیم و برای کسب روزی به دل دریا می زنیم.

وی ادامه داد: در فصل غیر صید یا باید بر سر چهارراهها بایستیم تا بسمت خودرویی که ترمز می کند هجوم بریم و به عنوان کارگر سوارش شویم و یا همانند سایر همکارانمان به دستفروشی و چوپانی بپردازیم.

این ماهیگر بیان داشت: 60 سال باید کار کنیم تا 30 سال سابقه بیمه داشته باشیم و تمام سختی های، سردی هوا، شرایط نامناسب کار را تحمل کردیم تا روزی برای خانواده مان راحتی و آسایش فراهم کنیم
وی که10 سال به کار صیادی اشتغال دارد می گوید: صیادان هیچگونه حمایت نمی شوند و در فصل صید کنونی هیچ نهادی به ما مراجعه نکرد تا مشکلاتمان را بازگو کنیم.

سن بازنشستگی صیادان کاهش یابد

صیاد دیگری خواست تا سن بازنشستگی صیادان را کاهش دهند و برای کاهش حق بیمه نیز حمایتهایی را داشته باشند زیرا برای صیاد پرداخت مبلغ 130 هزار تومان حق بیمه سخت است.

" محرم " برخی بیماریهای که گریبانگیر صیادان است، اشاره کرد و گفت: روماتیسم، دیسک کمر و ... از بیماریهایی است که صیادان از ان رنج می برند و بسیاری از ماهگیران همواره گرفتار بیمارستان و دارو و درمان هستند.

وی بیان داشت: بیشتر صیادان به خاطر بیمه و استفاده از مزایای آن به کار ماهیگیری اشتغال دارند تا شاید روزی بتوانند از آن بهره مند شوند و تابستان و بهار به کارگری مشغولیم و پاییز و زمستان به کار صیادی می پردازیم.

فصل صید ماهیان استخوانی از دهه پایانی مهرماه شروع می شوند و صیادانی که مشتاقانه در آزوی پهن کردن تورهایشان در دریا هستند اما نگرانی از صید غیرمجاز و آلودگی آبهای رودخانه همواره ذخایر دریای خزر را تهدید می کند.

رونق صید کیلکلا در فصل غیرصید

در ماههای که صید ماهیان استخوانی در دریا صورت نمی گیرد، صید دیگر گونه ها از جمله کیلکلا انجام می شود و دیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه میزان صید ماهیان کیلکا در مرداد ماه سال جاری 2 هزار و 607 تن بوده است، گفت: این میزان تولید، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 95 تن افزایش داشته است
حسن حبیب نژاد با اشاره به فعالیت 44 فروند شناور صیادی، طی 760 شب دریاروی در مرداد ماه، افزود: 2 هزار و 471 تن از این ماهیان به مصرف پودری و 136 تن آن به مصرف انسانی رسیده است.

حبیب نژاد، سرانه صید هر شناور را 59 تن برشمرد و افزود : میزان صید تجمعی از ابتدای سال تا کنون3 هزار و 754 تن بوده است که 3 هزار و 356 تن از این ماهیان در بندر بابلسر و مابقی در بندرامیر آباد صید شده است و نسبت به سال گذشته 47 درصد رشد داشته است .

ماهی کیلکا با جثه ی بسیار کوچک سرشار از پروتئین، ویتامین و کلسیم است. کنسرو ماهی استخوان دار مانند کیلکا منابع عالی کلسیم و فسفر می باشد، زیرا این گونه ماهی ها همراه استخوان کنسرو شده صرف می شوند. میزان ویتامین B ماهی کیلکا نسبتاً زیاد است و گوشت ماهی های دریا منبع خوب و مهمی از نظر مواد معدنی و ید محسوب می شوند.

338 کیلومتر نوار ساحلی در مازندران واقع شده است.
منبع:خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید