خروجی آب زاینده‌رود از چهارمحال و بختیاری به دلیل خودپالایی استاندارد است /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

خروجی آب زاینده‌رود از چهارمحال و بختیاری به دلیل خودپالایی استاندارد است /گ

یک‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۳ بازدید

خروجی آب زاینده‌رود از چهارمحال و بختیاری به دلیل خودپالایی استاندارد است
دبیر شورای حفاظت کیفی رودخانه زاینده رود در چهارمحال وبختیاری گفت: خود پالایی رودخانه زاینده سبب می‌شود آلودگی‌های ایجاد شده در این مسیر برطرف شود و خروجی آب از استان در حد استاندارد باشد.
سعید یوسف‌پور در جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه زاینده‌رود در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت صیانت از این رودخانه در مقابل آلودگی‌ها، افزود: هماهنگی در تنظیم و رعایت حریم زیست محیطی رودخانه و جلوگیری از آلودگی آب آن از مهم‌ترین وظایف این شورا است.
وی اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده در سال 90 در خصوص شناسایی منابع آلاینده زاینده‌رود از سرچشمه تا گاوخونی نشان داد که خود پالایی این رودخانه سبب می‌شود که آلودگی‌های ایجاد شده در این مسیر برطرف شود و خروجی آب از استان در حد استاندارد باشد.
به گفته وی، ساخت تصفیه خانه‌های فاضلاب روستایی و استفاده از کودهای ارگانیک به جای کودهای شیمیایی و جمع‌آوری پسماندهای زباله ناشی از حضور گردشگران از مهم‌ترین اقداماتی است که می تواند در راستای جلوگیری از آلودگی این رودخانه انجام گیرد.
پساب‌های ناشی از پرورش ماهی در چهارمحال و بختیاری آلوده کننده آب نیست
رئیس جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در 90 تا 95 درصد حاشیه این رودخانه دراستان را باغات تشکیل می‌دهد، افزود: باغات استان هیچ مشکلی در بحث آلودگی رودخانه ایجاد نمی‌کنند.
رستم غیبی اظهار کرد: در بحث زراعت نیز زمین‌های کشاورزی این حاشیه در استان کمتر از 500 هکتار است که میزان قابل توجهی نیست.
وی به آلودگی ناشی از مزارع پرورش ماهی در اطراف زاینده‌رود اشاره و تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد که 500 متر پایین‌تر از پس آب‌های ناشی از پرورش ماهی شرایط فیزیکی آب به حالت اولیه خود برای پرورش آبزیان برمی‌گردد.
فاضلاب شهر سامان در حد استاندارد است
مدیرعامل آب و فاضلاب شهری نیز پساب‌های حاصل از فاضلاب‌های خانگی را یکی از منابع تهدید کننده زاینده رود برشمرد و افزود: فاضلاب شهر سامان در حد استاندارد است.
وی تاکید کرد: پسماند ناشی از تصفیه‌خانه آب شرب سامان نیز وارد شبکه جمع‌آوری فاضلاب و دوباره تصفیه می‌شود.
حضور صنعت استان در حاشیه رودخانه زاینده‌رود صفر است
رئیس صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز خاطرنشان کرد: حضور صنعت استان در حاشیه رودخانه زاینده‌رود صفر است.
سید نعیم امامی با اشاره به احداث پالایشگاه شوراب، تصریح کرد: این پالایشگاه نیز حداقل 10 تا 15 کیلومتر از رودخانه زاینده‌رود فاصله دارد و هیچ ارتباطی با رودخانه نخواهد داشت.
به گفته وی، این پروزه مسائل زیست محیطی به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و از پسماند آب این کارخانه برای ایجاد فضای سبز در اطراف آن استفاده می‌شود
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید