کوتاهی بخش دولتی و اقدام غیر کارشناسی بخش خصوصی عامل تلفات ماهیهای سد فشافویه / گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

کوتاهی بخش دولتی و اقدام غیر کارشناسی بخش خصوصی عامل تلفات ماهیهای سد فشافویه / گ

یک‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۳ بازدید

کوتاهی بخش دولتی و اقدام غیر کارشناسی بخش خصوصی عامل تلفات ماهیهای سد فشافویه
تلف شدن دو میلیون ماهی در فشافویه؛ علت چیست؟
یک عضو شرکت آب و فاضلاب استان تهران، با شایعه دانستن ورود پساب شهرک واوان به این دریاچه، علت تلف شدن دو میلیون قطعه ماهی را در دریاچه سد فشافویه، کاهش شدید آب این دریاچه عنوان کرد و گفت: کاهش آب سد، سبب کمبود اکسیژن و در نهایت خفگی ماهیان شده است.
اظهارات احمدرضا محمدی، مدیر دفتر نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان تهران، در حالی است که مدیر کل تولید آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران، تراکم بالای رهاسازی بچه ماهیان گرمابی و ورود فاضلاب شهر واوان را علت مرگ 2 میلیون قطعه ماهی گرمابی در سد فشافویه شهر ری عنوان کرده و می گوید: تراکم بالای بچه ماهیان در سد عامل دیگر مرگ و میر ماهیان است. این ماهیان گرمابی از گونه های مختلف کپور ماهیان بوده اند، که بر اثر تراکم بالا و کمبود اکسی‍ژن لازم تلف شده اند
افراسیابی، رهاسازی 2 میلیون قطعه بچه ماهی در سد فشافویه، را عملیاتی کارشناسی نشده و غیرعلمی دانست و افزود: بهره برداران سدها باید بدانند که پرورش و رشد ماهیان به فضا و آب مناسب نیاز دارد، این در حالی است که این میزان رهاسازی بچه ماهی در سد فشافویه سبب تراکم بالا و در نهایت مرگ و میر ماهیان شده است.
منبع : شبکه خبر
ورود فاضلاب در سد فشافویه ماهی ها را کشت
مدیر کل تولید آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران، تراکم بالای رهاسازی بچه ماهیان گرمابی و ورود فاضلاب شهر واوان را دلیل مرگ 2 میلیون قطعه ماهی گرمابی در سد فشافویه شهر ری اعلام کرد.
مرتضی افراسیابی با بیان اینکه، مرگ این تعداد ماهی در اثر بیماری نبوده است افزود: متاسفانه علاوه بر ورود فاضلاب شهر واوان که موجب آلودگی آب شده، کاهش منابع آبی(کمبود حجم آب سد) و تراکم بالای رهاسازی بچه ماهیان گرمابی به این سد موجب مرگ و میر آنان شده است.

وی تراکم بالای بچه ماهیان در سد را عامل دیگر مرگ و میر ماهیان عنوان کرد و اظهار داشت: این ماهیان گرمابی از گونه های مختلف کپور ماهیان بوده اند، که در اثر تراکم بالا و کمبود اکسی‍ژن لازم تلف شده اند.

افراسیابی، رهاسازی 2 میلیون قطعه بچه ماهی در سد فشافویه را عملیاتی غیرکارشناسی و غیرعلمی دانست و تصریح کرد: بهره برداران سدها باید بدانند که پرورش و رشد ماهیان به فضا و آب مناسب نیاز دارد و این در حالیست که این میزان رهاسازی بچه ماهی در سد فشافویه موجب تراکم بالا و در نهایت مرگ و میر ماهیان شده است.

وی تاکید کرد: رهاسازی بچه ماهیان به فضای مناسب و کارشناسی شده نیاز دارد، به طوری که به ازای هر هکتار بین یک هزار تا 1500 قطعه بچه ماهی رهاسازی می شود، این در حالیست که طبق گفته ها، وسعت این سد 200 هکتار است و بنابراین باید حدود 2 هزار قطعه بچه ماهی در این سد رهاسازی می شد.

مدیر کل تولید آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران گفت: حال اگر در وسعت 200 هکتار، 2 میلیون قطعه بچه ماهی رهاسازی شده باشد این میزان 10 برابر ظرفیت مجاز این منبع آبی است که غیرکارشناسی عمل شده است.

اواخر هفته گذشته ورود فاضلاب شهرک مسکونی واوان به سد فشافویه در شهرستان اسلامشهر موجب تلف شدن 2 میلیون قطعه ماهی شد
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

کمبود اکسیژن دلیل مرگ 2 میلیون قطعه ماهی در سد فشافویه
رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری گفت: با نمونه برداری های صورت گرفته از دریاچه سد فشافویه مشخص شد آلودگی های ایجاد شده در سد، سبب رشد چشمگیر جلبک ها و آبزیانی در این مکان شده که در نهایت منجر به کاهش شدید اکسیژن آب و مرگ ماهی ها شده است
محسن شوکتی در خصوص مرگ دو میلیون قطعه ماهی در سد فشافویه که بر اثر آلودگی آب رخ داد، اظهار داشت: با توجه به گذشت سه روز از مرگ میلیونها ماهی بر اثر آلودگی زیست محیطی، تحقیقات و بررسی های لازم در این زمینه همچنان ادامه دارد.
این مسئول عنوان کرد: اگر چه عده ای اظهار می کنند مرگ این ماهی ها در اثر کمبود آب و یا ورود فاضلاب به سد فشافویه بوده اما تحقیقات و بررسی های صورت گرفته چیز دیگری را نشان می دهد.
وی افزود: با نمونه برداری، تحقیقات و بررسی های صورت گرفته از دریاچه سد فشافویه واقع در بخش حسن آباد شهرستان ری، تاکنون مشخص شد آلودگی های ایجاد شده در سد سبب رشد چشمگیر جلبگ ها و آبزیانی در این مکان شده که در نهایت منجر به کاهش شدید اکسیژن آب و مرگ ماهی ها شده است.
شوکتی متذکر شد: با توجه به اینکه ماهی های پرورشی در سد فشافویه از جمله آبزیان بسیار مقاوم در مقابل آلودگی های زیست محیطی هستند، کمبود شدید اکسیژن منجر به مرگ دو میلیون ماهی در این سد شده است.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری گفت: طی جلسه ای که با مسئولان محیط زیست استان تهران و دیگر ادارات مرتبط با این موضوع خواهیم داشت اطلاعات شفاف تر در آینده به اطلاع مردم خواهد رسید
منبع : خبر گزاری مهر
نمره منفی یک سایت به دولت
دو میلیون ماهی در سد فشافویه تلف شدند. علت این فاجعه زیست محیطی نیز رهاسازی فاضلاب خام شهرک واوان در آب این سد بود.
بی‌هیچ تعارفی باید دو ارگان دولتی را متهمان ردیف اول این واقعه تلخ دانست: شرکت آب و فاضلاب و سازمان حفاظت محیط زیست.
شرکت آب و فاضلاب به دلیل این که به وظیفه ذاتی خود مبنی بر احداث تصفیه خانه شهرک واوان به هر دلیلی عمل نکرده است و سازمان حفاظت محیط زیست ، که از وظیفه نظارتی اش مبنی بر جلوگیری از این وضعیت اسفناک عمل نکرده است.
فاجعه سد فشافویه را باید به عنوان یک نمره منفی در کارنامه دولت یازدهم با خودکار قرمز ثبت کرد و به سازمان حفاظت محیط زیست هشدار داد که از این به بعد، با دقت نظر بیشتری به وظایف قانونی اش عمل کند.
اگر تا دیروز، مسائل زیست محیطی در حاشیه قرار می گرفتند، امروز با ارتقاء سطح آگاهی های عمومی، جامعه نسبت به این موضوعات حساس شده است و لذا همان گونه که از اقدام خانم ابتکار در جلوگیری از کشتن یک گوسفند در یکی از بازدیدهایش خوشحال می شوند و از او تمجید می کنند، در برابر این فاجعه شرم آور زیست محیطی از وی و سازمان تحت مدیریتش توضیح می خواهند.
اما در خصوص بحث فاضلاب نیز باید گفت که احداث تصفیه خانه های فاضلاب ، یکی از مهم ترین اقداماتی است که متأسفانه در سال های گذشته آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.
این در حالی است که وجود این تأسیسات در دنیا از الزامات گریزناپذیر است که دو جنبه حیاتی دارد: اول آن که با تصفیه فاضلاب‌ها، می توان از آب بازتولید شده، در صنعت، کشاورزی، شیلات و ... استفاده کرد و بدین ترتیب، منابع آب را مدیریت کرد. این جنبه در کشورهایی که دارای کمبود آب شیرین هستند - مانند ایران - اهمیت راهبردی هم دارد.
دومین نفع وجود این تصفیه خانه ها نیز جلوگیری از بروز افتضاحات زیست محیطی مانند فاجعه سد فشافویه است. همچنین به لحاظ بهداشتی نیز وجود تصفیه خانه ها بسیار حائز اهمیت است. فقط کافی است به یاد بیاورید که بخش قابل ملاحظه ای از سبزیجاتی که می خورید، با فاضلاب تصفیه نشده آبیاری می شوند و در نسوج خود، سموم بیماری زا دارند.
دولت یازدهم، باید تسریع در احداث تصفیه خانه ها را به عنوان یک راهبرد بزرگ ملی در دستور کار خود قرار دهد. شاید مرگ دو میلیون ماهی تلنگری باشد در این راستا ، چه آن که مرگ انسان ها که بر اثر آلودگی های این چنینی حادث می شود ، چنان بی سر و صداست که کسی را به جنبش وانمی دارد
منبع : عصر ایران
اطلاعات کامل‌تر بزودی اعلام می شود
تناقض نظر کارشناسان بر سر علت تلفات میلیونها ماهی در سد فشافویه

دیدگاه خود را بیان کنید