آبزیان را ازدست آدم های بی مسوولیت نجات دهیم /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

آبزیان را ازدست آدم های بی مسوولیت نجات دهیم /گ

دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۶ بازدید

آبزیان را ازدست آدم های بی مسوولیت نجات دهیم
چندی پیش که نوشته بودیم سوخت رسانی به آبزیان توسط قاچاقچیان سوخت باب شده ، فرصت نشد که ازناقضان حقوق مادی ومعنوی آبزیان در خشکی یادی کنیم وبگوییم بیشتر آلودگی از سوی ساحل نشینان بویژه ساکنان شهر بندرعباس به سمت این موجودات هم روانه می شود و این افراد با ارسال انواع مواد زائد به این آلودگی دامن می زنند.
آدم هایی که هم دریا را آلوده می کنند وهم از همین آبزیان بویژه ماهی ومیگو به عنوان منبع اصلی درسبد خوراکی خود دارند ولی اطلاع ندارند که به دست خودشان این ذخایره گاه خدادادی به نابودی می کشانند آنوقت انتظار دارند دریا همه ماهیان خوراکی داشته باشد.

دریانوردی می گفت:مدتی است که مابرخی ماهیان که بصورت گله در دریا حرکت می کردند و براحتی آنها صید می کردیم خبری نیست وگویا نسل آن نابود شده که به گمان سرازیر شدن فاضلاب از این حیث بی تاثیر نیست.

شهرهای ساحلی که بایستی چشم انداز زیبا برای یک استان ایجاد کنند و مردم با رغبت برای دیدن دریا بروند در شهر بندرعباس تمام خورها که درگذشته محلی برای عبور سیلاب از کوهها ودشت های اطراف به سمت دریا بود امروز به ارسال فاضلاب وپس آب واحدهای مسکونی به سمت دریا تبدیل شده است.

در دودهه گذشته مردم هرمزگان خواستار ساماندهی خورهای شیلات،گورسوزان ، دوهزار، پل خواجو، گلشهرو... بودند تا اینکه شرکت آب وفاضلاب چاره ای جز لوله کشی فاضلاب خانگی دید وابتدا از گلشهربندرعباس که زمین های سفت وبدون آلوده به فاضلاب بود شروع شد و کم کم به داخل شهر کشیده شد وهمه ازاین بابت خوشحال که دیگر فاضلاب در خیابان وکوچه ها و خورها جاری نمی شود.

هنوزعمر این طرح به 20سال نرسیده که نه تنها فاضلاب دراین خورها جمع آوری نشده بلکه بواسطه دردسترس بودن به محلی برای ریختن زباله اعم از خانگی وعفونی وصنعتی هم تبدیل شده است.

طیف زیادی از مردم به محیط زیست پیرامون خود اهمیت نمی دهند وبیشتر زباله وهرچه بدردنخور دارند به سوی این خورها(آبراهه ها) پرت می کنند که از حیوانات موذی ، مرده مثل سگ وگربه گرفته وحیوانات خانگی و وسایل مستعمل وپلاستیکی بویژه شیشه های نوشابه وآب دراین خورها سرگردان به سمت دریاست.

آثار این مواد زائد در بارندگی اخیر در کنار ساحل وورودی به دریا به وضوع دیده می شد که چقدر از این زباله بواسطه سبک بودن مثل شیشه های خالی نوشابه وآب معدنی و سیار املاح بصورت سرگردان روی آن ودر مدخل ورودی خورها تلمبار شده بود که صحنه ای نازیبا تشکیل داده بود.

این درحالی است که در چهار سال گذشته برروی خور شیلات طرحی از سوی شرکت آب منطقه ای اجرا شد که مردم ازآن طرح خدمتی ندیدند و همچنان نیمه تمام باقی مانده است.

بوی تعفن ومشمئزه کننده ناشی از گندیگی وماندگی فاضلاب و مواد زائد از یک سو و محلی برای پرورش انواع موجودات موزی مثل موش و انتشار بیماریهای مثل مالاریا و پوستی از سوی دیگرپیش روی ساکنان اطراف این خورها که در وسط شهر بندرعباس جا خوش کرده وبرخی از مردم طبیعت دوست با نگرانی از کنار آنها عبور می کنند.

خورها که روزی برای اجرای طرحهای تفریحی برنامه ریزی کرده بودند و مسوولان وعده می داند آنها را زیبا سازی می کنند امروز به محلی برای انتشار انواع بیماریها تبدیل شده بطوریکه بیشتر مردم سعی می کنند ازسکونت در نزدیک این خورها خودداری کنند.

شرکت آب وفاضلاب هم تاکنون توانسته فقط بخشی از فاضلاب خانگی را به سمت تصفیه خانه هدایت کند اما ظاهرا تصفیه خانه هم به تعهد خود که همان تصفیه فاضلاب بطور کامل باشد عمل نمی کند وبخشی از همین فاضلاب مدیریت شده باز به سمت خورها گور سوزان که بالا دست آن تصفیه خانه قرار گرفته به سمت دریا هدایت می شود.

دراین زمینه همه نباید از شهرداری انتظار داشته باشیم که همه امور را به خوبی مدیریت کند چرا برخی سازمانها وادارات هم هستند که به خوبی وظیفه ذاتی خود را انجام نمی دهند ویا زمینه هایی وجود دارد که این ادارات خود را درگیر مسائل شهری نمی کنند.

بیشتر مردم با وجود اینکه خود به این آلودگی دامن می زنند از پیامد های آن از قبیل انتشار بیماریها اطلاع ندارند تنها می دانند که برخی بیماریها در برابر داروها مقاوم شده ویا مصرف مسکن ها بیشتر شده اما به ریشه این موضوع که پرتاب هرگونه زباله به خورها و رها کردن فاضلاب چه پیامدهایی دارد که متوجه خود، خانواده ودیگران می شود.

دراین زمینه مسوولان اعم از مدیرکل حفاظت محیط زیست ، رییس شورای شهر بندرعباس تا شهردار و مسوولان زیر مجموعه شهرداری درباره این معضل زیست محیطی که این شهر را احاطه کرده سخن گفته که بد نیست بشنویم.

مدیرکل سازمان محیط زیست هرمزگان دراین باره می گوید: پسماندهای صنعتی ،خانگی و الکترونیکی وسایر پسماندها با توجه به نوع فعالیت هایی که در شهر انجام می شود یکی از معضلات موجود در محیط زیست می باشد که در این راستا کارگروههای متعددی را برگزار کردیم.

مجید وفادار افزود: ازآنجایی که شهر بندرعباس یک شهر ساحلی و از سوی دیگر یک شهر صنعتی می باشد ،مدیریت زباله از اهمیت خاصی برخوردار است که در این خصوص نیز نشست های مشترکی را با شهرداری بندرعباس تشکیل داده تا بتوانیم در راستای آموزش و فرهنگ سازی گامهای موثری را برداریم و با تشکیل شورای محل و مشارکت شهروندان به نتایج مطلوبی دست یابیم .

رییس شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: شهر بندرعباس به دلیل صنعتی بودن از آلودگی محیط ریست رنج می برد که باید این معضل را با برنامه ریزی و هماهنگی رفع کرد.

راحله ملایی افزود: متاسفانه امروز زمین از آلودگی های فراوان رنج می برد که اگر نسبت به آن بی توجهی شود و کسی به آن احساس مسئولیت نکند در آینده زندگی مردم به خطر خواهد افتاد.

وی اظهار کرد: با توجه با سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی ، اراده ملی برای زمین پاک باید با همکاری و همفکری سایر دستگاهها به شناسایی مشکلات بپردازیم و با برنامه ریزی و هماهنگی های لازم به نتایج مطلوبی برسیم.

ملایی با اشاره به اینکه فرهنگ سازی و آموزش باید در اولویت کاری سازمان محیط زیست قرار گیرد گفت: سازمان محیط یکی از متولیان رسیدن به این مهم است که باید با هماهنگی شهرداری اقدامات لازم را انجام دهد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس عنوان کرد: با مشارکت سازمان محیط زیست استان در زمینه های آموزش برای دانش آموزان با تشکیل اکیپ های ویژه برنامه های عملیاتی را اجرا کردیم.

حمید جمالی افزود: از طریق ارسال پیامک به شهروندان ،چاپ بروشور و توزیع درب مغازه ها و همچنین برخورد قانونی با متخلفان و در صورت رعایت نکردن پلمپ مغازه را با هماهنگی دستگاه قضایی در دستور کار سازمان مدیریت پسماند قرار دارد .

وی ادامه داد: متاسفانه یکی از مشکلاتی که همواره وجود دارد پسماندهای مراکز درمانی وسرنگ هایی می باشد که در کیسه های زباله وجود دارد که باعث بیماریهای مختلف می شود.

معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس گفت: شهر بندرعباس دارای آلودگی بصری ،آلودگی هوا ،آلودگی نور،آلودگی دریا وآلودگی زمین می باشد که باید برای تمامی آنها چاره ای اندیشید.

حسین رنجبر افزود: با توجه به آلودگی های که در شهر بندرعباس وجود دارد باید کمیته ای در استان تشکیل شود تا بتوان در این خصوص وارد مرحله عملیاتی شد و کارخانجاتی که در غرب استان مستقرهستند و عاملی مهمی در تولید این آلودگی ها می باشند باید هزینه تولید این آلودگیها را بپردازند تا بتوان جهت حذف و کاهش آلودگی ها اقدامات اساسی صورت گیرد.

وی یاد آورشد: تعدادی از سرمایه گذاران هرمزگانی در شهرستان های دیگر در بحث پسماند سرمایه گذاری کرده اند در همین راستا ما هم می توانیم با دعوت از شرکت های قدرتمند و دارای سرمایه و افرادی که مایل به سرمایه گزاری در موضوعات پسماند می باشند در بحث خدمات شهری ،توسعه شهری و پسماند گامهای بلند و موثری برداریم.

شهردار بندرعباس گفت: در مباحث محیط زیست موضوعات و مقولات مختلفی وجود دارد و با علم به این موضوع که در موضوعات مربوط به بهداشت محیط زیست باید عناصر متفاوت و لوازم و ابزار مختلفی در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا نتایح مطلوبی حاصل شود.

عباس امینی زاده ادامه داد : اکثر موضوعات مطرح شده در مسائل زیست محیطی بصورت یک چرخه به هم پیوسته می باشند که باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

وی یاد آور شد: ماهیت وجودی زباله نازیباست و ما نمی توانیم از زباله وپسماند انتظار زیبایی داشته باشیم اما باید با مدیریت همه جانبه و مشارکت همگانی به شکل مناسبی آن را مدیریت کرد.

شهردار بندرعباس افزود: مدیریت در مباحث پسماند و زباله نیاز به فرهنگ سازی اصولی و انجام فعالیت های زیرساختی ویژه ای دارد که مشارکت و همکاری تمامی دستگاههای متولی موضوعات بهداشتی ضروری است و نمونه بارز آن جمع آوری زباله های عفونی می باشد .

شهردار بندرعباس با اشاره به همکاری نکردن سایر نهادها در خصوص پرداخت مالیات بر آلایندگی های موجود گفت: بدون همکاری ادارات و دستگاهها ما نمی توانیم برای رفع و بررسی مشکلات پیش روی اقدام های لازم انجام دهیم.

وی افزود: بندرعباس به یک کارگاه ،یک تعمیرگاه و یک انبار اقتصادی تبدیل شده که دارای مشکلات متعدد و بارزی مانند متکدیان و معتادان و.. می باشد که جای بسی تاسف است .

شهردار بندرعباس وعده داد: با هماهنگی شورای اسلامی شهر بندرعباس تشکیلاتی را تحت عنوان اداره سلامت و بهداشت محیط در حوزه معاونت خدمات شهری راه اندازی کردیم که با ارائه نظر کارشناسی موضوعات مختلف بهداشت و محیط زیست در آن قالب بررسی کنیم وخواستارمشارکت سایر دستگاهها برای ساماندهی مناسب ترهستیم.

البته اقدام های خوبی در زیبا سازی شهر بندرعباس شروع شده وشهرداری بصورت شبانه روزی در تلاش است اما مردم انتظار دارند ضمن برخورد با ناقضان حقوق شهروندی بواسطه تولید فاضلاب درسالی که بنام فرهنگ واقتصاد نام گذاری شده شاهد شکوفایی در امر بالا رفتن سطح بهداشت وسلامت مردم هم کوشا باشیم.ک/4

خلیل تنیده
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید