مقصر تلفات ماهی های فشافویه پیدا نشد بهره برداری از سد فشافویه تعلیق شد /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

مقصر تلفات ماهی های فشافویه پیدا نشد بهره برداری از سد فشافویه تعلیق شد /گ

دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۸ بازدید

مقصر تلفات ماهی های فشافویه پیدا نشد بهره برداری از سد فشافویه تعلیق شد
جزئیاتی جدید از مرگ دو میلیون ماهی در سد فشافویه
مدیرکل محیط زیست استان تهران امروز جزئیات جدیدی از آخرین پیگیری‌ها و دلایل مرگ دو میلیون ماهی در سد فشافویه را اعلام کرد.
محمدهادی حیدرزاده درباره آخرین اقدامات و نتایج بررسی‌ها در خصوص تلف شدن دو میلیون ماهی در سد فشافویه اظهار کرد:‌ با توجه به اینکه اواخر هفته گذشته این اتفاق افتاد دستگاه‌های منطقه‌ای خودشان ورود کردند و بنا شد در این خصوص یکپارچگی صورت گرفته و به جمع‌بندی برسیم.
وی مهم‌ترین دلیل این بحران در سد فشافویه را ضعف مدیریت بهره‌بردار و عدم تناسب میان آب ورودی و تخم‌ریزی ماهی‌ها عنوان کرد و گفت:‌ با توجه به این که مساحت این دریاچه 200 هکتار بوده می‌بایست حجم تخم‌ریزی نیز برای 200 هزار ماهی انجام می‌شد و این در حالی است که در حال حاضر مساحت این دریاچه به 50 هکتار رسیده است.
مدیرکل محیط زیست استان تهران یکی از دلایل مرگ این ماهی‌ها را کمبود اکسیژن عنوان کرد و افزود: به هر حال ورود فاضلاب نیز می‌تواند روی این موضوع تاثیرگذار باشد.
حیدرزاده با بیان اینکه نهایتا تا اوایل هفته آینده نتایج این موضوع اعلام خواهد شد، گفت: تا مشخص شدن موضوع، بهره‌برداری از این سد متوقف است و باید پرورش ماهی از این محل لغو شود.
وی اضافه کرد: در سال 86 محیط زیست اعلام کرده بود که بهره‌برداری از این محل مناسب نیست و مهم‌ترین موضوع ضعف مجموعه بهره‌بردار بوده که البته تا مشخص شدن کامل نتایج نمی‌توانیم در این خصوص اظهار نظر کنیم.
وی با بیان اینکه مالک این مجتمع تاکنون متهم نشده، اضافه کرد: برابر گزارش فرمانداری این مجتمع حق‌آبه‌ای نیز نداشته است.
وی ادامه داد:‌ یکی از درخواست‌های ما مبنی بر این بود که شیلات و دامپزشکی باید نظارت معنادار و بیشتری روی این موضوع داشته باشند و براساس میزان آبی که این محل داشته برنامه‌ریزی کنند.
حیدرزاده با اشاره به مکاتباتی که اداره کل محیط زیست استان تهران از سال 86 در این خصوص داشته است، گفت:‌ البته مجوز بهره‌برداری از این محل با سازمان محیط زیست نیست و جهاد کشاورزی آن را صادر می‌کند.
به گفته مدیرکل محیط زیست استان تهران بررسی کارشناسان نشان دهنده این است که این محل مجوز بهره‌وری‌ آبزی‌پروری را نداشته است.
وی درباره اختیارات قانونی محیط زیست افزود: اختیارات قانونی ما خوب است اما به هر حال پدیده خشکسالی از الان به بعد تبعات خودش را وارد می‌کند
منبع : خبرگزاری ایسنا
مقصر مرگ ۲ میلیون ماهی مشخص شد
مشاور رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه وزن ماهیان تلف شده سد فشافویه بیش از ۳۰ تن است، گفت: مقصر این حادثه شرکت آب و فاضلاب است.
اسماعیل کهرم در گفت‌وگو با فارس درباره تلف شدن ۲ میلیون قطعه ماهی در سد فشافویه اظهار داشت: در برخی از رسانه‌ها عنوان شده است که ۳۰ تن ماهی به دلیل ورود فاضلاب خام تلف شده‌اند؛ در چنین شرایطی باید گفت یا دومیلیون ماهی تلف نشده یا اینکه وزن ماهی‌های تلف شده بیش از ۳۰ تن است.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست در ادامه با بیان اینکه خبرها از شفافیت لازم برخوردار نیست، افزود: در میان ماهی‌های تلف شده ماهی کپور، آمور و سیلور دیده می‌شد که از وزن قابل ملاحظه‌ای برخوردارند این در حالی است که با احتساب اینکه وزن ۲ میلیون قطعه ماهی ۳۰ تن است، وزن هر یک قطعه ماهی کمتر از ۱۵صدم گرم یعنی نصف وزن ماهی‌های قرمز سفره هفت‌سین می‌شود.

وی علت مرگ ۲ میلیون قطعه ماهی را سرازیر شدن فاضلاب خام به دریاچه عنوان کرد و گفت: فاضلاب خانگی شهرک واوان به نیزاری با وسعت ۱۲ هکتار سرازیر می‌شد و پس از تصفیه طبیعی در این نیزار آب به دریاچه‌ای در شهرک سینمایی دفاع مقدس واقع در جاده جمکران می‌ریخت و در نهایت پس از رقیق شدن وارد سد فشافویه می‌شد.

کهرم بیان داشت: به دلیل فروخته شدن آب دریاچه شهرک سینمایی دفاع مقدس به بخش کشاورزی فاضلاب به صورت خام وارد سد فشافویه شده و نتیجه‌آن خفگی آبزیان بوده است. مشاور رئیس سازمان محیط زیست اظهار داشت: به نظر من شرکت آب و فاضلاب در بروز چنین حادثه‌ای مقصر است چرا که سازمان محیط زیست بارها هشدارهای لازم را داده است اما متاسفانه مورد توجه واقع نشده است
منبع : خبرگزاری فارس

تلف شدن دو میلیون ماهی ربطی به آبفا ندارد
مدیر دفتر نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب آبفای استان تهران با بیان اینکه تلف شدن ۲ میلیون قطعه ماهی در بند خاکی فشافویه زیست‌محیطی نیست و آبفا هیچ تقصیری در این موضوع ندارد، گفت: کارگاه پرورش ماهی در این حادثه مقصر است
حمد‌رضا محمدی در پاسخ به این سوال که نتایج به دست آمده در جلسه امروز در خصوص مرگ 2 میلیون قطعه ماهی چه بود،اظهار داشت: در ابتدا باید یک موضوع را متذکر شوم و آن این است که موضوع مرگ 2 میلیون ماهی در بند خاکی فشافویه یک موضوع زیست‌محیطی نیست چرا که این حادثه در یک کارگاه پرورش ماهی رخ داده است.
وی اضافه کرد: طبق اظهارات نماینده شیلات، سازمان محیط زیست و شرکت آب منطقه‌ای تراکم بیش از حد ماهی‌ در مزرعه پرورش ماهی این حادثه را به وجود آورده است و کارگاه پرورش ماهی در این زمینه تخلف کرده است.
وی با اشاره به تخلف کارگاه پرورش ماهی مبنی بر اینکه این کارگاه پرورش ماهی بیش از حد مجاز یعنی 2 میلیون قطعه بچه‌ماهی رها کرده است خاطرنشان کرد: کل ظرفیت پرورش ماهی برای شرایط پر‌آبی 200 هزار قطعه است و در حال حاضر 10 درصد مخزن این بند خاکی آبگیری شده است.
محمدی در ادامه گفت: اما طبق اظهارات نماینده شیلات بیش از 2 میلیون نوزاد ماهی رها‌سازی شده است، بنابراین کاهش حجم آب مخزن بند خاکی فشافویه، تراکم بالای ماهی و همچنین رشد بیش از اندازه جلبک باعث خفگی ماهی‌ها که تعداد آنها نیز کم نبود شده است.
مدیر دفتر نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب شرکت آبفای استان تهران با بیان اینکه اساسا پرورش ماهی در چنین آبی جای شک و شبهه دارد در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه گفته می‌شود پساب باعث این مشکل شده گفت: پسابی که وارد بند خاکی شهرک سینمایی دفاع مقدس و پس از آن بند خاکی فشافویه می‌شود بر اساس نمونه‌برداری‌های انجام شده دارای کاربری کشاورزی است و برای مصارف آبزی پروری مناسب نیست.
محمدی تاکید کرد: نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد که 12 هکتار نیزار غلظت اکسیژن مورد‌نیاز بیوشیمیایی را به 64 میلی‌گرم در لیتر و اکسیژن خواهی شیمیایی را به 148 میلی‌گرم در لیتر کاهش داده است که برای مصارف کشاورزی مناسب است
منبع : خبرگزاری فارس
بهره برداری از ماهیان دریاچه فشافویه ممنوع شد
مدیرکل محیط زیست استان تهران از تشکیل جلسه بررسی آلودگی دریاچه سد فشافویه خبر داد و گفت: در این جلسه تا اطلاع ثانوی بهره برداری از ماهیان این دریاچه تعلیق شد.

دکتر محمد هادی حیدر زاده افزود: با توجه به حساسیت موضوع آلودگی سد فشافویه در راستای بررسی ابعاد مختلف این حادثه جلسه ای امروز با حضور نمایندگان آب و فاضلاب، اداره کل مدیریت بحران استانداری، فرمانداری ری، فرمانداری اسلامشهر، شیلات استان ،محیط زیست،آب منطقه ای و دانشگاه علوم پزشکی تهران در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران برگزار برگزار شد.
به گفته وی، در این جلسه بهره برداری از ماهیان دریاچه سد فشافویه تا اطلاع ثانوی(دستگاه مسئول دامپزشکی ،شیلات)تعلیق شد.
حیدر زاده اظهار داشت: تیم کارشناسی ویژه متشکل از نمایندگان محیط زیست،شیلات،دامپزشکی،فرمانداری ری،مدیریت بحران استان،دانشگاه علوم پزشکی،شرکت آب منطقه ای و آب و فاضلاب استان برای بررسی موضوع تلفات گسترده ماهیان تشکیل و بررسی امکان لغو پروانه بهره برداری کارگاه پرورش ماهی شرکت دام گستر در دریاچه فشافویه در دستور کار قرار گرفت.
مدیرکل محیط زیست استان تهران تصریح کرد: ارائه برنامه زمان بندی بهره برداری از سیستم تصفیه فاضلاب شهرک مسکونی واوان توسط آبفای تهران، بررسی کیفیت آبهای سطحی و ورودی دریاچه سد فشافویه توسط محیط زیست و آب منطقه ای و ارائه راهکارهای کوتاه مدت جهت تقلیل بار آلودگی رودخانه کرج و کانالهای منتهی به آن از دیگر مصوبات این جلسه بود.
وی یادآور شد: ارائه گزارش مستند منضم به نتایج آنالیز آب و نمونه کالبدشکافی ماهیان دریاچه توسط محیط زیست و دامپزشکی بررسی مجوزهای صادره جهت بهره برداری از کارگاه پرورش ماهی و حقآبه توسط آب منطقه ای نیز از دیگر موضو عاتی بود که دراین جلسه مصوب شد.
به گفته حیدر زاده، اولین جلسه گروه کارشناسی دوشنبه ساعت 9 صبح در بخشداری فشافویه برگزار خواهد شد

منبع : خبرگزاری مهر

به گفته حیدر زاده، اولین جلسه گروه کارشناسی دوشنبه ساعت 9 صبح در بخشداری فشافویه برگزار خواهد شد
تناقض نظر کارشناسان بر سر علت تلفات میلیونها ماهی در سد فشافویه
کوتاهی بخش دولتی و اقدام غیر کارشناسی بخش خصوصی عامل تلفات ماهیهای سد فشافویه

دیدگاه خود را بیان کنید