آلودگی در نوار ساحلی شهر بندرعباس

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

آلودگی در نوار ساحلی شهر بندرعباس

پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۴ بازدید

آلودگی در نوار ساحلی شهر بندرعباس
دردهای کهنه سر باز کرد و مشکل چندین ساله ورود فاضلاب به دریا مجددا از سوی مدیرکل محیط زیست هرمزگان مطرح شد تا داستان فاضلاب و تاثیرات مخرب آن بر آبزیان و زیستگاه آنها مجددا مطرح شود.
رسانه ها، ورود فاضلاب بندرعباس را به دریا پیگیری کنند" مجید وفادار مدیرکل محیط زیست هرمزگان با بیان این مطلب رسانه ها را نسبت به فاضلاب حساس و در ادامه عنوان کرد: ورود فاضلاب به دریا یک موضوع بسیار حساس و مهم است که باید به آن رسیدگی شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان بیان کرد: در دو دهه اخیر، با افزایش رشد اقتصادی و همچنین افزایش رشد جمعیت شهرنشین استان، این مسئله افزایش یافته و طراحی و ایجاد شبکه فاضلاب به منظور بهبود وضعیت سلامت و بهداشت محیط شهری، استفاده از پساب تصفیه شده در فضای سبز شهری، کمربند سبز و استفاده صنایع در دستور کار قرار گرفت که البته علیرغم تلاش‌های شرکت آبفا استان، درحال حاضر 70درصد فاضلاب شهری بندرعباس و سایر مناطق که به سیستم فاضلاب متصل نشده یا در مناطق حاشیه‌نشین بوده، در محیط شهری رها و سپس از طریق خوریات به سواحل و دریا منتقل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه مجموعه فاضلاب یک تصفیه‌خانه نه‌چندان پیشرفته‌ای دارد، افزود: آبفا حتی در این زمینه شفاف‌سازی نمی‌کرد و ما دراین زمینه اطلا‌ع‌رسانی و شفاف‌سازی می‌کردیم. هزینه زیادی برای تصفیه فاضلاب از سوی آبفا شده اما به دلیل ایزوله نبودن لوله‌های انتقال، ورود نمک از آب دریا هم برای تصفیه‌خانه مشکل ایجاد می‌کرد و هم آب تصفیه شده قابل استفاده نیست. درحال حاضر به دلیل اینکه شوری آب تصفیه‌شده در تصفیه‌خانه بندرعباس بالا است، نمی‌توان از این آب برای فضای سبز استفاده کرد و روانه دریا می‌شود.
وی تاکید کرد: اداره کل محیط زیست استان هرمزگان در راستای انجام وظایف سازمانی، پایش و بررسی خروجی تصفیه‌خانه شهر بندرعباس و مقایسه آن با استانداردهای زیست محیطی را در دستور کار قرار داده که در شرایطی که آلودگی پساب خروجی بالاتر از حد استانداردهای زیست محیطی بوده، این موضوع به آبفا منعکس و جهت رفع آن اقداماتی درحال انجام است.
وفادار افزود: از طرفی، آبفا براساس بند ب ماده 192قانون برنامه پنجم توسعه که اذعان می‌دارد کلیه واحدهای بزرگ تولیدی، صنعتی، عمرانی، خدماتی و زیربنایی موظف‌اند جهت اجرای طرح پایش لحظه‌ای نسبت به نصب سیستم پایش لحظه‌ای بر روی کلیه خروجی‌ها اقدام کنند و ضروری است در اسرع وقت تمهیداتی برای این امر انجام شود. رفع مشکلات و تنگناهای اجرایی طرح شبکه فاضلاب به خاطر حساسیت موضوع در راستای رفع معضل بهداشتی و زیست محیطی شهر باید در اولویت خاص مسئولان استان و کشور باشد.
موضوع فاضلاب آنچنان موضوع داغ جلسات مختلف بود که مسعود عبدالله زاده"عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس هم در دیدار با استاندار هرمزگان با اشاره به نامگذاری سال 93 به عنوان سال "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" اظهار کرد: درشهربندرعباس بعضی از طرح ها ملی است که ورود استاندار هرمزگان به عنوان عالی ترین مقام اجرایی استان به این طرح های بزرگ سبب می شود که پروژه ها پیشرفت سریعتری داشته باشند و در این زمینه می توان به طرح فاضلاب در شهر بندرعباس اشاره کرد که چندین سال است درحال انجام است و متأسفانه هنوز به نتیجه ای نرسیده است.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط شورای اسلامی شهر بندرعباس افزود: دستگاه های مذکور اعتبارات سالانه پروژه ها دریافت می کنند، ولی طرح ها و پروژه های عمرانی هنوز رشد چندانی در آنها صورت نگرفته است و در حالت رکود باقی مانده و این مهم می طلبد که استاندار هرمزگان با درایت آگاهانه خود به این پروژه ورود کند تا شاهد خدمات رسانی بهتر توسط دستگاه ها به مردم بندرعباس باشیم.
اظهار نظرهاي غيركارشناسي درباره طرح فاضلاب بي انصافي است

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری هرمزگان که این روزها مورد هجمه اظهار نظر مسئولان استانی قرار گرفته بود، در پاسخی به شبهات ایجادشده، گفت: طرح فاضلاب شهر بندرعباس از جمله طرح هاي عظيم ملي است كه علي رغم چالش هاي اعتباري و اجرايي با تلاش و همت مسئولين استاني و كشوري به پيشرفت قابل توجهي دست يافته است.
حسین خادمي افزود: اين طرح كه از سال 73 با هدف حفاظت از محيط زيست و بالا بردن بهداشت عمومي و كاهش آلودگي هاي خليج فارس و جلوگيري از خسارت شهري و ابنيه بدليل بالا بودن سطح آب هاي زيرزميني و افزايش عمر مفيد ابنيه و تاسيسات شهري آغاز شده، امروز توانسته است با قرار گرفتن در مسير پيشرفتي در خور توجه، رضايتمندي بالايي نسبت به گذشته در ميان شهروندان به دست آورد.
وي تصريح كرد: بي شك ناديده گرفتن تلاش بي وقفه مجريان و رسيدن به موفقيت قابل توجه در اجراي طرح ملي فاضلاب شهر بندرعباس، آن هم در زماني كه سايه تحريم ها، بسياري از پروژه هاي عمراني را متوقف كرده بود، قدري بي انصافي است چرا كه شور و موفقيت حاصل از تلاش كارگران و پيمانكاران اجرايي اين پروژه زيرساختي، تبلوري عيني از مديريتي جهادي است كه مقام معظم رهبري به كرات مورد تاكيد قرار داده اند.
خادمي تاكيد داشت: بهتر است برخي سازمان ها كه به جاي كمك در تسريع اجراي طرح فاضلاب بندرعباس، صرفا در صدد بيان انتقادات و مشكلات اجراي اين طرح هستند، اهميت اجراي آن را كه توانسته كمك شاياني به حفظ سلامت محيط زيست نمايد، را نيز يادآوري كنند چرا كه زيبنده نيست افراد غير متخصص در اين خصوص اظهار نظرهاي غيركارشناسي نمايند كه اين مسئله آسيبي جدي به بخش كارشناسي كشور محسوب مي شود.
وي اضافه كرد: اظهار نظرها در خصوص پروژه ها و طرح هاي عمراني بدليل خاص بودن مشكلات اجرايي هر طرح و پروژه اي صرفا بايستي با حضوركارشناسان صاحب نظر مورد ارزيابي قرار گيرد. همچنين انتظار مي رود سازمان هاي ذيربط در اجراي طرح ملي فاضلاب شهر بندرعباس به جاي تخريب و مقصر جلوه دادن يكديگر، با ارزيابي و اظهار نظر كارشناسي شده اين شركت را در جهت به نتيجه رسيدن اين طرح ملي و رفع چالش هاي پيش روي آن مساعدت و ياري کنند.
توليد پساب استاندارد
مديرعامل آبفاي هرمزگان در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر فاضلابِ بيش از 70 درصد مشتركين شهر بندرعباس (126 هزار و 562 مشترك) از طريق شبكه فاضلاب جمع آوري و توسط سه ايستگاه بالابر و سه ايستگاه پمپاژ به تصفيه خانه فاضلاب شهر منتقل و پس از تصفيه فيزيكي و شيميايي و بيولوژي پساب توليدي از طريق واحد هاي آزمايشگاهي كنترل مي شود.
وي تاكيد كرد: فاضلاب جمع آوري شده با حجم متوسط 50 هزار متر مكعب در شبانه روز ، پس از انجام فرايند هاي تصفيه و گندزدايي پساب آن در حد استاندارد هاي تعريف شده مي باشد. همچنين اين شركت با راه اندازي آزمايشگاه مركزي بخش فاضلاب در شهر بندرعباس و اخذ استاندارد 17025در اين بخش با اندازه گيري تمام عامل هاي مربوط به فرايند تصفيه و شاخص هاي ميكروبي و شيميايي، تصفيه پساب را به دقت انجام مي دهد.
خادمي افزود: اين شركت جهت كنترل هاي هر چه بيشتر علاوه بر تجهيز يك آزمايشگاه در تصفيه خانه ، در مركز استان نيز آزمايشگاه مجهزي را جهت نظارت بر عملكرد آزمايشگاه هاي تصفيه فاضلاب فعال کرده كه تاكنون در هيچ يك از نتايج آزمايش هاي انجام شده، پساب خروجي تصفيه خانه فاضلاب بندرعباس از استانداردهاي موجود بيشتر نبوده است و رعايت الزام ها و استانداردهاي اعلام شده همواره مد نظر قرار گرفته است كه اين شركت آمادگي بررسي موارد عنوان شده توسط هر كارشناس متخصصي را دارد.
احتمال پیدایش مجدد کشند قرمز در آبهای هرمزگان/سهم فاضلاب شهری در آلودگی دریا
نگرانی ها اما اینبار با اظهارات دکتر محمد صدیق مرتضوی رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان دوچندان شد وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد وضعیت آلودگی ها در نوار ساحلی بندرعباس و احتمال پیدایش مجدد کشند قرمز در آبهای هرمزگان بیان داشت: هر ساله طرح های تحقیقاتی کشند قرمز در سواحل شرق استان (جاسک و سیریک)، غرب (بندر لنگه) و محدوده آبهای بندرعباس و قشم مورد پایش و بررسی قرار می گیرد. که بررسی ها نشان از وضعیت بسیار آلوده در آبهای بندرعباس و قشم است که ادامه این روند شرایط رشد مجدد کشند قرمز را بوجود می آورد.
وی عنوان کرد: داده های تحقیقاتی و نمونه های گرفته شده نشان می دهد بخش عمده آلودگی های نوار ساحلی بندرعباس مربوط به فاضلاب شهری است. که از خور گورسوزان، محله پشت شهر و سورو به دریا سرریز می شود.
دکتر مرتضوی اظهارداشت: پایش های مستمری در سال 91 و 92 در آبهای بندرعباس و قشم صورت گرفت. 10 مورد کشند قرمز در محدوده آهای ساحلی شهر بندرعباس در سال 91 و 14 مورد هم از رویش جلبکی کشند قرمز در سال 92 مشاهده شد.
وی همچنین تخلیه آب توازن و فاضلاب کشتی های عبوری در خلیج فارس را هم علتی بر آلودگی دریا عنوان کرد و افزود: یکی از مشکلات پیش رو ورود روغن ترانسفورماتورهای توانیر بندرعباس به دریا است. ورود مشتقات روغن های ترانسفورماتورها به دریا بستر رویش مجدد جلبکی را فراهم می کند. از سوی دیگر چرخش آب و مسیر آن موجب انتقال این آلودگی به خوریات بندر لافت و بندر خمیر خواهد بود که زیستگاه آبزیان را به مخاطره خواهد انداخت.
آنچه مورد اهمیت است باید مسئولان استانی که در راس آن استاندار هرمزگان و نمایندگان مردم در مجلس پیگیر تامین اعتبار بودجه های اتمام پروژه فاضلاب شهری بندرعباس باشند. تا در کنار سایر تهدیدات محیطی شاهد بروز گونه های مهاجم جلبکی در دریا نباشیم
منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید