پرورش ماهیان گرمابی راهکار عملی اقتصاد مقاومتی در استان مازندران /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

پرورش ماهیان گرمابی راهکار عملی اقتصاد مقاومتی در استان مازندران /گ

جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

پرورش ماهیان گرمابی راهکار عملی اقتصاد مقاومتی در استان مازندران
استفاده از نهاده های ایرانی برای تولید ماهیان گرمابی در مازندران فراهم بوده و گسترش این نوع پرورش عملی ترین راهکار در تحقق منویات رهبری و اهمیت دادن به چرعه تولید است.
محدودیت ذخایر دریا و منابع آبی در کنار افزایش روز افزون جمعیت کره زمین باعث شد تا انسان برای تامین پروتئین سالم به پرورش انواع آبزیان در محیط های مصنوعی و در حاشیه آبهای باز و بسته روی آورد.
پرورش ماهیان گرمابی اما از روش هایی است که برای بالا بردن سطح تولید رواج یافته است و می تواند با فراهم کردن بستری از اشتغال در روستاها چرخ تولید را به چرخش درآورد.
باید گفت افزایش تولید وسودآوری در واحد سطح و کاهش میزان هزینه مهمترین هدف توسعه پرورش ماهیان گرمابی است و در هر محیط پرورشی ماهیان برای رشد بهتر باید قابلیت زیست در شرایط اقلیمی مورد نظر را داشته باشند و در برابر بیماری ها نیز مقاوم باشند.
خوش خوراک بودن ماهیان پرورشی مسئله با اهمیت دیگری بوده که باید در مدیریت پرورش مورد توجه قرار بگیرد تا بازاریابی این نوع تولیدات با چالش های جدی همراه نباشد.
با این تفاسیر پرورش دهندگان با مشکلات اساسی از قبیل پایین بودن میزان تولید، سود و بهره وری، پایین بودن قیمت ها، هزینه های جاری بالا و اشباع بازار در فصل صید مواجه گ می شوند و به همین دلیل این عرصه تولیدی با وجود ظرفیتی مناسب برای افزایش تولید ماهی مورد نیاز جامعه و قرار گرفتن در چرخه تولید می تواند با چالش هایی مواجه می شود.
آقای نوری 10 سالی می شود که در استخر مصنوعی به وسعت 3 هکتار مشفول پرورش ماهیان گرمابی است و در زمینه مشکلات اصلی پرورش ماهیان گرمابی در مازندران می گوید: بیشتر در هنگام فروش این نوع ماهی در بازار مشکلاتی را داریم و ساماندهی در این زمینه را از مسئولان خواستاریم.
اما در مازندران بسترهای بی نظیری مانند آببندان وجود دارد که با هدف ذخیره آب شالیزار استفاده می شود و از طرفی پرورش دهندگان ماهی گرمابی هم با اجاره کردن آبندان یا طراحی آن برای خود شرایط پرورش ماهی گرمابی را فراهم می کنند.
عیسی پرورش دهنده دیگری است که در حومه شهر ساری در یکی از آبندان ها پرورش ماهی گرمابی دارد و از نوع پرورش ماهیان گرماب اش سخن می گوید.
وی گفت:کپور فیتوفاگ و بیگ هد پرورش می دهد و سالانه 2 بار در سال از این استخرها برداشت ماهی دارد و از مهمترین مشکلاتش تامین برخی نهاده های مورد نیاز برای تغذیه کپور ماهیان است.
پورآقاجان، معاون مدیرکل شیلات مازندران در گفت و گو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه برای رفع این مشکلات روش جدید دو برداشت در سال برای آبزی پروران برنامه ریزی شد اظهار کرد: با توجه به تراکم ماهیان در استخر و اندازه گیری میزان رشد هر گونه پرورشی می توان میزان بیوماس و تولید را پیش بینی کرد وبا عرضه ماهی در خارج از فصل صید می توان مدیریت منظمی بر بازار انجام داد.
وی با بیان اینکه باید آموزش های منظمی برای ارتقا سطح دانش مهندسی پرورش دهندگان به وجود بیاید تصریح کرد: استفاده از دانش مهندسان کشاورزی می تواند راهی برای مدیریت بهینه استخرهای پرورش ماهیان گرمابی و یا آبندان ها در مازندران باشد.
آموزش پرورش دهندگان در مدیریت تولید ماهیان گرمابی
مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به ظرفیت مازندران در پرورش ماهیان گرمابی توجه به توسعه صید و آبزی پروری در زمینه ماهیان گرمابی را راهکار مناسبی برای اجرای اقتصاد مقاومتی برشمرد و خاطرنشان کرد: این نوع پرورش علاوه بر افزایش میزان تولید و سهمی که بر تولید ملی ایجاد می کند با استفاده کردن از نهاده های پرورش مانند تامین علف مورد نیاز برای ماهی آمور و یا دیگر نهاده ها که همه در کشور موجود است می تواند عملی ترین راهکار در جهت پیاده سازی منویات رهبری در ایجاد اقتصاد مقاومتی و کمک به تولید ایرانی باشد.
وی با با بیان اینکه در مازندران 17 هزار آبندان وجود دارد که بستر مناسبی برای پرورش ماهیان گرمابی است از تولید 25 درصد ماهیان گرمابی کشور در مازندران خبر داد وگفت:در این زمینه مازندران رتبه نخست کشور را دارد و برنامه توسعه پرورش در همه سطوح آبندان و اراضی کم کیفیت از برنامه های شیلات مازندران در توسعه آبزی پروری است.
پارسال 49 هزار و500 تن ماهی گرمابی در مازندران برداشت شد.
گزارش از سمیه فقیه
منبع : خبرگزاری تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید