شیلات، گنجی مغفول در کردستان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

شیلات، گنجی مغفول در کردستان /گ

یک‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۹ بازدید

شیلات، گنجی مغفول در کردستان
توسعه و ترویج صنعت شیلات در کردستان بیش از هر چیز وابسته به تبلیغ، معرفی و شناساندن آن در جامعه است که این موضوع رسالت دستگاه‌های مسئول در این استان خواهد بود.
قرار گرفتن موضوع اقتصاد برای چندمین سال متوالی در نامگذاری‌های سال، نشان از اهمیت این واژه و نقش محوری و کاربردی آن در آینده کشور دارد.
در واقع حوزه اقتصاد آن قدر وسیع است که جای پای خود را در تمام زوایای زندگی انسان امروز باز کرده است و به نوعی اکثر قریب به اتفاق فعالیت‌هایی که در جوامع شکل می‌گیرد با هدف کسب منافع اقتصادی است.
اقتصاد را می‌توان ستون خیمه و پایه و رکن اساسی استقلال کشورها دانست و به همین دلیل هر جامعه‌ای که از رشد اقتصادی پویاتری برخوردار باشد، در جهان متمدن، قدرت نفوذ و سیطره بیشتری نیز خواهد داشت.
کشور ما خوشبختانه به لحاظ وجود منابع طبیعی در زمره مناطق غنی جهان به شمار می‌آید و بستر لازم برای رونق اقتصادی در عرصه‌های گوناگون آن به خوبی فراهم است.
برنامه‌ریزی صحیح و اصولی به منظور استفاده از این منابع خدادادی و مدیریت بر نحوه حفظ آنها، تنها اقداماتی است که دست‌اندرکاران و البته خود مردم باید انجام دهند تا شاهد جهش‌های بزرگ در اقتصاد ایران باشیم.
از جمله مناطق برخوردار از امکانات طبیعی، استان کردستان است که به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و آب و هوای معتدل و چهار فصل آن قابلیت سرمایه‌گذاری در محورهای گوناگون، برای نیل به وضعیت اقتصادی مناسب را داراست.
باران‌های مناسب و متناوب، زمین‌ها، کوه‌های پست و بلند، رودخانه‌ها و دریاچه زیبا و باارزشی چون زریوار تنها بخشی از ظرفیت‌های بالقوه در این استان است که با اندکی بینش درست، می‌توان چون گنجی ماندگار حفظ و البته از آنها بهره گرفت.
یکی از عرصه‌هایی که قابلیت فراوانی برای رونق اقتصادی در آن نهفته است، شیلات نام دارد که متأسفانه تاکنون به خوبی از این فرصت بزرگ در استان کردستان استفاده نشده است.
وجود ارزش افزوده بالا و اشتغالزایی مداوم از جمله مؤلفه‌هایی است که شیلات را به عنوان یکی از اساسی‌‌ترین موضوعات اقتصادی در برخی کشورها مطرح کرده و حتی در پاره‌ای از این ممالک، اتکای اقتصاد بیش از هر چیز بر روی این ظرفیت قرار گرفته است.
در گذشته‌های دورتر تصور می‌شد تنها با استفاده از دریاها و دریاچه‌های طبیعی در اطراف شهرها و روستاها می‌توان به این صنعت بزرگ پرداخت، اما گذشت زمان و تجربه کشورهای پیشرو در این زمینه، نشان داد با ایجاد واحدهای صنعتی تولید شیلات، می‌توان از حداقل آب به منظور پرورش آبزیان که مهمترین مؤلفه در شیلات به شمار می‌روند، حداکثر استفاده را برد.
سدسازی‌های چند سال گذشته در استان کردستان نیز به سود این صنعت تمام شد و استفاده از پایاب سدها برای تولید ماهیان و آبزیان امری بوده که در این مدت تلاش‌ها بر توجه به آن متمرکز شده است.
با توجه به نیاز همیشگی مردم به محصولات دریایی و فواید بسیاری که استفاده از ماهی و آبزیان به همراه دارد، توجه به صنعت شیلات به طور قطع در درازمدت نیز سود مناسبی را البته در صورت تمهید ساز و کارهای لازم فراهم می‌آورد.
خوشبختانه پرداخت تسهیلات به کسانی که قصد ایجاد واحدهای تولید ماهی را دارند در صورت ارائه طرح‌های مطالعه شده و کارشناسی از اقدامات مطلوبی است که طی سال‌های اخیر نمونه‌های آن را در استان شاهد بوده‌ایم.
همچنین تولید ماهی‌های زینتی نیز دیگر جنبه‌ای است که می‌تواند به منظور تشویق و ترغیب سرمایه‌گذار به این صنعت مورد توجه قرار بگیرد و با تدوین بسته‌های مناسب تسهیلاتی، برای کسانی که قصد صادرات اینگونه محصولات را به بازارهای دیگر دارند به حضور هر چه فعال‌تر در صنعت شیلات دلگرم کرد.
رونق واحدهای مرتبط با شیلات و تولید آبزیان مزیتی دیگر نیز به همراه دارد. به دلیل دوری کردستان از استان‌های شمالی و جنوبی کشور که تولیدکنندگان اصلی محصولات دریایی هستند، این کالاها و فراورده‌های جانبی آنها گاه با قیمت‌هایی بالاتر به دست مصرف‌کنندگان در این استان می‌رسد.
افزایش تولید در واحدهای صنعتی شیلات استان، علاوه بر رفع محدودیت‌های تهیه ماهی در کردستان، زمینه را برای به تعادل کشاندن نرخ این محصولات نیز فراهم می‌کند.
پرداختن به صنایعی چون شیلات که هنوز از جمله ظرفیت‌های بکر و دست نخورده در استان تلقی می‌شوند، قابلیت ایجاد شغل و کاستن از بار سنگین بیکاری در کردستان را به همراه خواهد داشت.
شکی نیست، توسعه و ترویج این صنعت در کردستان بیش از هر چیز وابسته به تبلیغ و معرفی و شناساندن آن در جامعه است و این موضوع رسالت دستگاه‌های مسئول در این استان خواهد بود.
یادداشت: کیوان قاسمی
منبع : باشگاه خبرنگاران

دیدگاه خود را بیان کنید