بي تعادلي جمعيت ماهيان با آب بند خاکي فشافويه ، علت اصلي مرگ ماهيان

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

بي تعادلي جمعيت ماهيان با آب بند خاکي فشافويه ، علت اصلي مرگ ماهيان

جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۲ بازدید

بي تعادلي جمعيت ماهيان با آب بند خاکي فشافويه ، علت اصلي مرگ ماهيان
مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان تهران علت مرگ ماهیان را در بندخاکی فشافویه کمبود اکسی‍ژن ، بی تعادلی جمعیت ماهیان و آب بند و سوء مدیریت دانست.
مهدی مومن نیا در مصاحبه تلفنی با خبرنگار واحد مرکزی خبر؛ با اشاره به اینکه بند خاکی فشافویه در اوایل دهه 60 در دهستان حسن آباد شهرستان ری به منظور جمع آوری سیلابهای شهر تهران احداث شد و در دهه 70 نیز بهره برداری از آن به مجموعه دام گستر با 240 واحد امدادی واگذار شده است ،وسعت این بندخاکی را 264 هکتار اعلام کرد.
وی افزود : بر اساس ضوابط استانداری های آبزی پروری چنانچه ظرفیت این بند خاکی به وسعت 200 هکتار پر از آب باشد مجوز پرورش 200 تن ماهی صادر می شود ، اما در 15 سال گذشته میزان بارندگی و ورودی آب کاهش یافته است.
مومن نیا گفت: تعداد آبزیان در سدهای خاکی یا آب بندان ها بر اساس وسعت و حجم آب از 100 تا 1500 قطعه در هر هکتار تعیین می شود.
مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: چنانچه بند خاکی فشافویه به اندازه 200 هکتار حجم آب داشته باشد ، براساس آئین نامه می توان در هر هکتار هزار قطعه ماهی رهاسازی کرد اما فقط حدود 50 هکتار از وسعت 200 هکتاری بند خاکی آب داشته است.
مومن نیا گفت: در 3 ماه گذشته و از بهمن ماه ورودی آب این بند خاکی به علت خشکسالی و کاهش چشمگیر بارندگی به صفر رسیده است و از طرف دیگر تعدادی آب را برای دیگر مصارف خارج کرده اند، بنابراین ریختن 2 میلیون قطعه ماهی در مساحت 50 هکتاری ناشی از سوء مدیریت بوده است.
مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان تهران تاکید کرد: تعداد ماهیان که در این بند خاکی رهاسازی شده بیش از 30 برابر ظرفیت آب موجود بوده است و باید فقط 50 هزار ماهی رهاسازی می شد.
مومن نیا با اشاره به اینکه براساس برآوردهای کارشناسی کپورماهیان برای پرورش در این بند خاکی مناسب است ، گفت: از آنجا که آب تازه ای به این بند خاکی از 3 ماه گذشته وارد نشده و عمل خودپالایی که به طور طبیعی در آبگیرها روی می دهد ، انجام نشده است ، میزان اکسیژن به شدت کاهش یافت.
وی افزود: مرگ ماهیان در این بند خاکی 31 فروردین ساعت 4 صبح اتفاق افتاده و دقیقاً در ساعاتی که نورخورشید نبوده و در عمل فتوسنتز گیاهان یعنی تولید اکسیژن متوقف شده است ، بنابراین تراکم بالای ماهیان کاهش بسیار شدید اکسیژن و افزایش دی اکسید کربن سبب مرگ ماهیان شده است.
مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: براساس برآورد کارشناسان سازمان دامپزشکی استان تهران حدود 100 هزار قطعه ماهی در بند خاکی فشافویه تلف شده است.
مومن نیا درباره میانگین بارندگی ثبت شده در یازده ایستگاه اندازه گیری بارش در استان تهران افزود: تا چهارم اردیبهشت
میزان بارندگی در مقایسه مدت مشابه با سال گذشته 18 تا 42 درصد و میزان آبگیری سدها نیز 30 تا 40 درصد کاهش یافته است.
وی درباره سمی بودن آب گفت: آزمایشگاه مرجع دامپزشکی کشور نمونه آب و لاشه ماهی ها را آزمایش کرده و هیچ گونه سمی در لاشه ها مشاهده نشده است.
مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: علت اصلی مرگ ماهی ها کمبود شدید اکسیژن بوده است.
مومن نیا تاکید کرد : اگر این میزان ماهی در این حجم وسعت کم ریخته شود ، مرگ ماهیان در هر نقطه ای که باشد حتمی است .
وی گفت: برای جلوگیری از مرگ و میر احتمالی بقیه ماهی ها با توجه به افزایش دما و افزایش تبخیر آب در بند خاکی دستور صیدماهی ها را صادر کردیم.
مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: بر اساس آزمایش های سازمان دامپزشکی کشور ماهی ها قابل مصرف بوده و هیچگونه سمی در بافت آنها مشاهده نشده است.
مومن نیا گفت: چنانچه مدیران مجموعه دام گستر که مالک اصلی این بند خاکی هستند از یک فرد با تجربه و کارشناس شیلات برای پرورش ماهیان استفاده می کردند شاهد وقوع چنین حادثه ای نمی بودیم
منبع : واحد مرکزی خبر
گزارش تصویری
تناقض نظر کارشناسان بر سر علت تلفات میلیونها ماهی در سد فشافویه
کوتاهی بخش دولتی و اقدام غیر کارشناسی بخش خصوصی عامل تلفات ماهیهای سد فشافویه
مقصر تلفات ماهی های فشافویه پیدا نشد بهره برداری از سد فشافویه تعلیق شد
توضیحاتی دیگر در مورد تلفات ماهی ها در سد فشافویه
ماهی‌ های فاضلابی سر سفره تهرانی ها!
ماهیان فشافویه به خاطر نبود اکسیژن تلف شدند نه فاضلاب
عدم تمدید مجوز شرکت‌ پرورش ماهی در فشافویه
گزارش علت مرگ ماهی ها در سد فشافویه و برخورد با مقصران همچنان در ابهام

دیدگاه خود را بیان کنید